Múltak ellentmondásossága sose
látszik jobban, mint ha kismestert állítasz a reflektorfénybe - ha olyat
próbálsz odacibálni a figyelembe, akinek ott is szinte csak az árnyéka látszik.
Kőműves Imre a szocialista realizmus egyik kis szerkesztő-motorja volt, kiegészítő
csavar a gépezetben - pedig eredetileg antikváriusnak indult, s nem is
rossznak... Avagy annak tükrében figyelemre méltónak, amit magáról ír egyetlen
könyvében, amiért megőrizhetné az emlékezet. Érdekes ez, és tanulságos: néhány
sor őriz az életrajzi lexikonokban, néhány kósza (s nem túl hízelgő) pletyka -
s egyetlen könyv, amit időnként az antikvaristák még árverésre is beraknak: az Egy marék hamu.
Kereskedelmi érettségi után lett
könyvkereskedő, antikváriumát 1928-ban nyitotta meg a Múzeum körúton, s kisebb
megszakításokkal (munkaszolgálat... deportálás...) 1951-ig vezette. Utolsó
aktív antikváriusi éveiben a Kisiparosok Országos Szövetsége könyvkereskedelmi
szakcsoportjának vezetője - e minőségében tiltakozott a nagy múltú Magyar
Könyvkereskedők Egylete feloszlatása ellen. Ez akkoriban felérhetett volna
öngyilkossággal is - neki nem lett semmi baja, sőt. Az antikváriumok
államosításával odahagyta a szakmát, szerkesztőként foglalkoztatta a Műszaki
kiadó, 1953-tól a Szépirodalmi kiadó; egyik szerkesztője a Magyar Könyv című szemlének, később olyan örök-becsűeken dolgozhat,
mint A magyar sajtó mártírjai. Közben
elsősorban neves internacionalista forradalmárok (mint pl. Vági István)
életrajzírója.
Mondhatni, szép pálya egy ilyen
hatalmi bajusz-cibáló gesztus után - tápot is adott a különböző pletykáknak.
Terjedt róla, hogy provokátor volt - a tiltakozók közül egyedül neki nem lett
baja... Terjedt róla, hogy az MKE gyönyörű könyvtárát rajta keresztül szórták
szét az antikváriumok (utolsó zsákmányul az államosítás előtt), s hogy neki (a
szakmai irigységének) köszönhette például Stemmer Ödön, a magyar antikvaristák
nagy öregje, hogy csak beosztottként foglalkoztatták a frissen alakult Központi
Antikváriumban (más források szerint épp hogy ő járta ki, hogy legalább így...)
Olyan sokat azért nem tudhatni róla - s nem elsősorban azért, mert kis pont
volt, jelentéktelen másodvonalbeli. Egész pályáját kíséri ez a zavart, kicsit
félelemszagú csend. Azaz: csaknem a pálya végéig... 1962-ben (a legkellemesebb
Kádári konszolidációban) ez a megbízható elvtárs kipottyan a pozícióból, s a
Közlekedési Dokumentációs Vállalathoz kerül a spájzba, befőttnek,
nyugdíjazásáig.
Tudni kell viszont, hogy
könyvgyűjtésről, gyűjtői lélekről, az antikváriumokról annyira plasztikusan és
annyira kortól függetlenül pontosan senki nem írt magyarul, mint ő (sok szempontból ihletettebben, mint a másik, kedves gyűjtőt gombostűhegyre tűző regényem, a Cadillac Jack...). Az Egy marék hamu egyáltalán nem poros;
gyönyörű, éles fénybe vonja a huszas-harmincas évek jelenségeit, a korabeli
könyves divatokat, a romlás ízeiben is valami hallatlanul jól fogott íróniával.
A Szajnapart a névben is megidézett,
párizsi ládából-böngészdék, bouqinistek mintájára nyílt utcai áruda
"tulajdonosa" mindenkit finom, könnyed, tényleg szinte franciás
eleganciával ragad meg (vékonypénzű diáktól miniszterelnökig), elsősorban a
vásárlóit meséli - s az olykor sejtetett (vajon igaz? vajon nem?)
bennfentességeket is hamar elnézi neki az olvasó ezért... mert hallatlanul
szórakoztató; mert megidéz kort és hangulatot minden erőszakos gesztus
nélkül... a könyvek vásárlóin át.
És szinte alig akad még könyv a
könyvről, ami ilyen. Ebben a nem túl vaskos kis dokumentumregényben pár
oldalanként olvashatsz szerelmes levelet a könyvhöz. A szép könyvhöz, a
filléreshez, az illusztrálthoz, a metszetekkel dúsan rakotthoz, s az olyan kis
elegáns csodákhoz, mint egy-egy Elzevir. Emlékezetes kiadások és legendás
kincsek fordulnak meg itt eladói, antikváriusi, vevői kezekben - valahol ez a
kis kötet felér egy tankönyvvel is, az antikváriusságról. S legalább ennyire
szerelmetes leírása ez a gyűjtésnek - hiszen ifjú antikvárius-szerzőnk bizony
egy ponton nem állja meg, hogy maga is ne kezdjen gyűjteni, kifinomult és
teljesen üzlet-ellenes szempontok alapján - a legszebbeket... Miközben mindezt
azzal a távolságtartó iróniával meséli el, ahogy a gyűjtő teljes veszteségek
után képes csak az egykor lényét eluraló szenvedélyről mesélni.
Kár, hogy az a szívbe markoló,
elegáns befejezés, a szembe térdeplés azzal a padlásnyi, "marék" hamuval (mit
átélhetett a már említett Stemmer, Márai Sándor, vagy maga Hamvas Béla), e gyújtóbombától fosztás teljesen a meztelen fantázia műve. Kőműves Imre nem így, nem ezzel a
visszavonhatatlan veszteséggel engedte el a könyvárusítást, a gyűjtést - a
terjengő hírek alapján ennél sokkal prózaibb, hogy ne mondjam, opportunista módon. De ez a könyve jó. Akkor is, ha közben nem felejtheted el: olyasvalaki
írta, akinek a szavahihetőségét az a szennyes nyelvű kor mélységesen
összenyálazta. Az is lehet, hogy tényleg össze is vérezte. Nem szabadna
elfelejtenünk azt sem, mindez hogyan történik - mert ha kiúszik az emlékezetből, gátlás
nélkül megtörténhet újra...
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése