A helyszín méltóságteljes, és
kötelez – ha fellépő vagy, ha közönség. A Zeneakadémia Nagyterme erős, saját
karakterrel bír – nemcsak míves kinézete, egymásra rakódó koncert-jelenekkel
folyamatosan mélyülő patinás múltja okán a legjelentősebb magyar játszóhely. Markáns
versenytársak közt is első a szememben, hiszen az épület a magyar zenei élet
bölcsője. Hiszen Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint is itt végzett 2008-ban, a
jazz tanszéken – itt ismerték meg egymást, a közös zenélés alapja is ez a tér,
két volt zeneakadémistának ez a fellépés, ez a lemezbemutató koncert egyszerre
lehet az álmok egykori bölcsőjének jóízű megtisztelése és a dicsőséges
hazatérés. Hiszen mindketten tanultak tovább máshol, más patinás intézményekben
is, Bálint a Norvég Zeneakadémián, Veronika Brüsszelben csiszolta tovább a
tehetségét – sőt, Gyémánt Bálint itt, a Zeneakadémián szerzett újabb tanulóévek
árán mesterdiplomát… ilyen mély kötődéssel ezen a helyen számukra bizonyára
különös tétje lehetett a koncertnek. Nekem, mint közönségnek ez a
méltóságteljes helyszín – túl azon hogy egyszerűen előre garantál egy minőséget
(ennyiben nem tér el más, nívós játszóhelyektől) – kicsit mindig ráül a
mellkasomra, felfokozottabb, ünnepibb pillanatokkal ajándékoz a várakozásban (s
ennyiben bizony eltér…).
Bejön a két játszó,
elhalványulnak a fények – Bálint a húrokra szaggatja a Lifelover témáját
(mindig finomít rajta…), és egyszerűen minden a helyére kerül. Tényleg ünnep.
Remek választás volt ezzel a dallal kezdeni: elhelyezte a zenét a térben, elhelyezett
bennünket is a zenében… énekes és gitáros a tudtunkra adta: otthon vannak itt,
az otthonosan ismerős dallamok bennünket is hazavezettek. Így könnyebb
belélegezni a még alig ismert dalokat. Rögtön feltűnik: sokkal puritánabb, vagy
mondjuk inkább így: intimebb utat választott a koncert hangulati alapozására a
két játszó. Alig élnek – ha igen, akkor is csak Bálint – a loop adta zenei
tér-telítés lehetőségével. Nem tudom másként mondani: mintha végre elhitték
volna, hogy egyedül is elegen vannak a színpadon, mintha elfogadták volna, hogy
bennünk és egyenként dőljön el: érzünk-e emiatt hiányérzetet. A koncert utáni
pódiumbeszélgetés alkalmával Veronika elmesélte, hogy egy katasztrófának tűnő
esemény adta a kezdő lökést, hogy elhiggyék: valójában elég a feeling. Egy
koncertjük előtt, Prága külvárosában feltörték a duó autóját és ellopták az
összes technikát – ahogy Bálint fogalmazott: a gitárt csak azért nem, mert
azzal alszik… Kénytelenek voltak minden segítség nélkül, a kényszer hatására
újragombolt produkcióval fellépni aznap este – s az a fellépés meglepően jól
sült el. Veronika szerint egyébként is naturálisabb irányok felé mutat, ahogy a
duó játékfelfogása alakul – mintha a megszülető dalokból is akkor válna
felvételre érett produkció, ha megfelelőképpen letisztultak.
A pódiumbeszélgetésen Bálint
kitért arra, mennyivel több lehetőséget rejt ez a felállás a gitárral, az ő
szavaival sokkal perkusszívabb játékmódra ad lehetőséget a duó, mintha játszana
alattuk ütős szekció is – egyszerűen bekalandozhatja a ritmushangszerek
játékterét is. Nos, néhány új dal frissen színpadra komponált előadása
alkalmával jó alaposan sikerült elkalandozni az ellenpontozásokba, az ének
ritmikájával, s a gitár lemezre rögzített játékmódjával való gátlástalan
játékba – bátor gesztus ez egy lemezbemutató koncerten, ahol azért lehet számítani
rá, hogy sokan nem ismerik még annyira a dalokat, hogy a gitár lemezre
rögzített játékmódja az adott dalban ott lüktessen a fülükben. Bátor gesztus
volt, és valahol része az arculatnak, amire a duó szerintem az első pillanattól
ügyel: minden koncertjükön újat akarnak mondani a dalok adott keretében szinte
egymásnak is. Régóta mondom (úgy is, hogy boldogan birtoklom a megjelent
lemezeket): Harcsa Veronikát és Gyémánt Bálintot minden produkciójukban élőben
hallani az igazi.
Összképében finomabb, lágyabb ez
a lemez, mint a Lifelover volt – bár
ugyanúgy akadnak remek dinamikájú, felpörgő dalok is. Csodálom Veronika és
Bálint termékenységét – főleg annak tudatában, hogy a dalok java része út
közben, szállodai szobákban, két fellépés között született. Veronika dúdolt
szöveg-magvacskáiból, Bálint (olykor telefonnal rögzített) improvizációiból.
Nem egységes koncepció, nem tűnik annak, de lenyomat, és nemcsak az ő életüké.
Én különösen megragadónak ezen az estén népdalunk, a Vetettem violát… duó általi
feldolgozását éreztem – nagyon szeretem a szeretet, a tisztelet és a
személyessé tétel bátorsága ösztönösen „kimért” elegyét, ahogy bátran elénk
varázsolják a dalból azt, ami nekik tetszik. Szeretem, ahogy feldolgozzák a
kedvenceim… bár azt is nagyon szeretem, hogy (úgy tűnik) annyi mondanivalójuk
van a világról, rólunk és magukról, hogy a feldolgozásokból igen ritkán kerül
rögzítésre valami. A Vetettem violát…
ilyen kivétel. Szerintem nemcsak ebben az értelemben kivételes.
Köszönöm. Ezzel a sok szóval
valójában csak ennyit szerettem volna mondani. Mindenkinek javaslom, hogy
hallgassa meg, felvételről, vagy élőben. Mert a duó gyönyörű úton jár, és csak
gazdagodunk általa, ha ezt az utat szemmel követjük.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése