Tényleg nem szándékosan, de úgy
alakult: engem eddig elkerült a skandináv krimi. Így nem ismertem a dán Jussi
Adler-Olsen Q ügyosztályának történeteit sem, nem ismertem az eltemetett ügyek,
porosodó akták közé száműzött két nyomozó (s a hozzájuk csatlakozó kollégák)
eddigi kalandjait, sem könyvben, sem filmen. Így mondhatni: hagytam magam – nem
befolyásolt semmilyen elvárás, előítélet. Hagytam magam az első képsorok
gyomrosától nagyon messzire vinni.
Nagyon ügyesen húz bele a
történetbe! Nem tudom, az előzmények ismeretében mennyi többlettel jelentenek a képek, például Assadról
(Fares Fares), amint mentegeti Carl Morckot (Nikolaj Lie Kaas), a kollégáját
(aki épp nem jár be, aki annyira kivan, hogy ki se teszi a lábát a lakásából),
ebben az enyhén elhanyagolt környezetben. Lehet, hogy az előzmények ismeretében
felesleges a fél mondat a Q ügyosztály karcsú költségvetéséről, de menet közben
és elegánsan teszi helyre a filmbe csöppent tudatlan nézőt - engem -, hogy ez
itt egy karriertemető, parkolópálya. Assad a származása okán, Morck (nyilván) a
mániákus, felsőbb érdekeken is átgázoló elhivatottsága okán kerülhetett ide (el
nem tudom képzelni, hogy Rose (Johanne Louise Schmidt), a titkárnőjük kinek és
mit vétett… mintha az író ebben egy korábbi korszak gyereke lenne, mintha elég
volna a puszta tény, hogy nő…). A Q ügyosztályra, ahol elfekvő ügyekkel
bíbelődnek. Mint az a palackba zárt, alig olvasható üzenet, amit Skócia
partjainál mosott a partra a tenger. A gyerekkéz által, vérrel írt üzenet.
Nagyon nyomasztó! A téma, és a
tálalás is. Mégis, nem tudtam nem szeretni. Azt szerettem benne, amit a
skandináv mesélésben általában is a legtöbbre tartok: hogy balladai volt, és
közben mégis józan. Nagy ívű, merészen kérdező, s közben aprólékos, az
odavetett megjegyzésekig. Hogy kedvesen, vállaltan fapadosan zsáner mert lenni,
de az északi filmtől szinte elvárt, finoman, érzékenyítően, minden
ellentmondásával tálalt társadalomkritikus attitűd jegyében. Miközben a
balladai sorsvertségre épül az egész. Eljátszik a misztikummal, de nem adja
magát neki. Elgondolkodik a szélsőséges kérlelhetetlenség jegyében vallásos, a
szektariánus ember önkéntelen bizalmatlanságán, ahogy kizárja magát a
társadalomból és kizárja magából a társadalom. Itt nyomozz, ha tudsz – ahol már
az is feladat, hogy egyáltalán szóba álljanak veled. Csak egy valóban aprólékos
figyelemmel szervező filmes szem képes egy ilyen viszonyrendszert a minimálisan
szükséges egyszerűsítésekkel, az ellentmondásosságával együtt megmutatni.
Megmutatni úgy, hogy nem a rejtély feszültségére épít. Hiszen a szemünk láttára
bomlik úgymond tovább az elrabolt gyerekek által a saját háborúját folytató
gonoszság: Johannes (Pal Sverre Hagen) elméje.
Hans Peter Moland megoldja. Remekül
ad teret a színészeknek, akik rendre meghálálják ezt. Felépíti és fenntartja a
feszültséget, és egészen sokáig kifogástalanul egyensúlyoz vele. Egészen a
legforróbb pillanatokig. Van ideje közben kilesni ránk. Elhelyezni a képre éhes
tekintetünket is a vásznon: ahogy a vonaton a szenzációt rögzítő be nem
avatkozást látjuk – mintha a szenzációt élőben leső, közösségi hálón posztoló,
katasztrófaturista önmagunkat. Képes elhelyezni a képre a képéhségünket
kiszolgáló és ezzel azonnali és mérhetetlen kárt okozó hírszolgáltatókat, akik
még mindig nem adták fel „behálózott velünk” a versenyt; zafttal, bizalmas
információk gátlástalan szellőztetésével akarják és kapják meg a figyelmünket –
elegáns kíméletlenséggel festette a kórházi jelenetek felütése elénk a köz- és
bulvármédiát. Egyáltalán: az egész vonat-szcéna és az utána következő pár snitt
a zsáner legjobb pillanatait idézi.
Hogy aztán a csúcspont utáni
továbbvitelben biccenjen. Nem is elsősorban attól, hogy tovább csavaródott a
sróf. Volt egy pont, ami kirázott a filmből, egyszer csak eszembe jutottak róla
más, sátáni mélységig agyafúrt gonoszokra épülő filmek (Don Johnsonnal a
főszerepben). Azt hiszem, ezt a fajta démoni érintettséget a könyv egyszerűen
jobban elhitethette – és ez nem is feltétlenül az adaptálók hibája, hogy nem
sikerült ugyanúgy elhitetni a filmnek is. Ezekben az alaphelyzetekben a hősök
rendre egyedül, hátvéd nélkül maradnak, folyvást szétválnak kietlen
parkolóházakban, nem őrzik az egyetlen helyet az épületben, amit kellene – és
persze drágán megfizetnek érte. Ezek mindig jobban működnek könyvben – a film,
a kép mindehhez túl direkt: túl sokszor adták már el nekünk ezeket a filmépítő
elemeket.
A végén azért visszakaptam a
filmet. Megkaptam az arcomba mondatokba foglalva is, amit a színészek játéka
addig épített, amit a nyomozók ironikus párbeszédei hitről és hitetlenségről
körbeszimatoltak – és nem zavart. Mert nem volt didaktikus. Borzalmas volt.
Elképzelhető. És kilátástalan. Azt hiszem, kicsit oda kell forduljak a
skandinávokhoz – Dogmán és szépírókon túl, kicsit időt kellene szánni ezekre. Mert
minden hibájukkal együtt nagyon lehet őket szeretni.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése