Ha egy könyv képes arra, hogy
bruttó négy óra alvás után, a dugig tömött, koszos, büdös, légkondi nélkül
lépésben vánszorgó 7-es buszon az utastársak megbotránkozása közepette hangos
kacagásra késztessen, az a könyv jó. Irodalmi értékétől, mondanivalójától, filmváltozatától,
gerjesztett divathullámoktól, az epigonok hadától (és saját epigon mivoltától)
függetlenül, egyszerűen jó.
Volt idő (valamikor a régmúltba
vesző huszas éveim elején), amikor évről évre elolvastam, és afféle terápiaként
használtam – saját szerencsétlenségem megcáfolására (legszebb öröm a káröröm,
ugye – ha egy hősnő még nálunk is szerencsétlenebb, azt imádjuk). Aztán ez
elmúlt, némileg tán túl is adagoltam magam vele (köszönhetően részben a
barátnős-lerészegedős estéknek, amikor a Mamma
Mia! musicallel váltásban mindig Bridget Jonest néztünk), és az utóbbi tán
öt-hat évben nem vettem elő. Hogy aztán idén egyre többször jusson eszembe,
részben a hamarosan érkező harmadik résznek, részben a friss Royal Baby
őrületnek a hatására. (Utóbbi asszociáció több mint kacifántos: nekem
Bridgetről mindig Diana hercegnő jut eszembe, amit sosem tudtam hova tenni.
Most az újraolvasás során rájöttem, hogy ez az eszement csaj állandóan
valamiféle szingli példaképként emlegeti a „szívek hercegnőjét” – szóval, ha
nem is tudtam konkretizálni, tudat alatt csak jól emlékeztem, hogy van valami
kapcsolat. [Más kérdés, hogy szingli példaképként tekinteni egy
személyiségzavaros, szeretetfüggő nőre több mint fura, de ez most nem tartozik
ide]).
Szóval újraolvastam – többnyire hangosan
kacagva, ám sokszor elfilozofálgatva azon, vajon mennyi minden „nem jött át”
nekem ebből tíz éve. Mert ugyan Bridget története abszolút kortalan, valljuk
be, egy húszéves csitri, aki ráadásul már „pöffeszkedő családosnak” számít a
barátai körében (én kérek elnézést, korán találtam párra), nem tudja oly
mértékben átérezni egy csalódásokkal és megaláztatásokkal teli,
önbizalomhiányos harmincas vergődését, mint egy – nos, mint egy csalódásokkal
és megaláztatásokkal teli, önbizalomhiányos harmincas. Mert Bridget Jones
története ugyan „szinglibiblia” lett az évek során, mégis, a pasizás gyötrelmei
mellett annyi mindenről szól… Leginkább arról, hogy mennyi – sokszor saját
magunk által magunkra húzott – kudarcot hurcolunk magunkkal, és hogy ezeket egy
idő után meg kéne emészteni, meg kéne bocsátani magunknak, és fejet felszegve
tovább menni. Akkor is, ha üt az élet, ha a barátunk megcsal, a munkánk egy
rakás szar, a diplománk kukába való, a családunk idióta, és lépten-nyomon
mindenki (mindenki) azzal szívat,
hogy miért nem fogytunk le, mentünk férjhez, szültünk gyerekeket, találtunk
jobb állást, vettünk nagy házat és utaztunk egzotikus szigetre nászútra.
Persze a felszínen Bridget nem
más, mint egy hibbant liba, akinek kimosta az agyát a Cosmopolitan, és másra
sem tud gondolni, mint a kilóira, a combkerületére, a frizurájára, és arra,
hogy e három tényező függvénye, hogy oltár elé vezeti-e Mr. Tökéletes, tökéletes
babákkal és kirakatélettel ajándékozva meg. Ilyenformán a legijesztőbb modellje
annak, mit művel a lányok-nők önképével és önbecsülésével a média és a
szépségipar. Ami után a legtöbb egészséges gondolkodású nő sutba vágná a
borotváját és elküldené az összes pasit melegebb éghajlatra – persze nem
tesszük, szeretjük őket, ráadásul Fielding direkt sarkít (viszont létező
problémára mutat rá).
Ilyen napokra ez a legjobb választás :) |
Más kérdés, hogy Bridgetünk amúgy
nem egy lebilincselő egyéniség – szegénynek se esze, se jelleme. Könnyű lenne
azt mondani rá (ahogy némely jó szándékú idősb barát és rokon mondja is), hogy
csupán a bájaiban bízhat – viszont épp a végkifejlet mutatja (kétszer is), hogy
ez hülyeség. Mert legyen bár buta, mint a föld, tájékozatlan, hebehurgya,
felelőtlen, őt is szereti valaki. S ha engem kérdeznek, ez a legnagyobb
igazság. Mindenkire vár valaki – lehet, hogy nem Mr. Darcy, lehet, hogy nem
Hugh Grant, lehet, hogy nem lesz hétországra szóló lakodalom, fehér kerítéses ház
kiskutyával és kettő plusz fél gyerekkel, de mindenki megtalálhatja azt, aki szereti,
és akivel boldog lehet.
Számomra Helen Fielding
legnagyobb érdeme mindemellett az, hogy egy igazi bétanőstényt helyezett
középpontba (ha Christopher Moore megteremthette a bétahím fogalmát, akkor van bétanőstény is) – azt a lányt, aki
addig (s jobbára azért azóta is) „a főszereplőnő barátnője”. Tudjátok, az a
kevésbé szép, kevésbé okos, kevésbé sikeres lány, akinek az a szerepe, hogy
végszavazzon a tökéletes, szépséges, gazdag, sikeres cicamica nyavalygásához,
miközben mindenki rajta nevet. Na, ő a bétanőstény, ő Bridget Jones, ő vagyunk
mi. És az valahol Helen Fieldingnek (is) köszönhető, hogy végre főszereplők
lehettünk a saját történetünkben.
Hogy miért nem írtam magáról a
könyvről? Mert már jószerével mindent leírtak róla. Igen, vastagon Büszkeség és balítélet utánérzés, egy az
egyben másolt karakterekkel és konfliktusokkal (bár Bridget őrült anyja mellett
még Mrs. Bennett is jóságos anyókának tűnik). Nem, elsőre én sem tudnék
választani uncsi-de-minden-lány-álma Mark Darcy és csapodár-de-szexi-rosszfiú
Daniel Cleaver között. És igen, én is irigylem Bridget barátait – nagyjából az
egyetlen dolog, amit fel tud mutatni (sokáig) a szerető baráti köre, akikkel
bár néha összeakasztja a bajszát, alapvetően mindig ott vannak mellette, és a
legnagyobb hülyeségeit is tolerálják (és sosem mondják neki, hogy „csak
hisztizik”, mert nem értik a problémáit…).
Hogy
várom-e a harmadik részt? Nehéz kérdés… Elsőre azt mondanám, igen, de jelenlegi
élethelyzetemben a markáns választóvonal nem köztem és a „pöffeszkedő
családosok”, hanem köztem és a „pöffeszkedő anyukák” között húzódik – épp ezért
kicsit félek attól, hogy milyen lesz a gyerekvállalás körüli hisztibe beleőrült
Bridget. Még nem döntöttem el, akarom-e tudni (aztán ki tudja, amilyen
kiszámíthatatlan vagyok mostanság, lehet, hogy amint megjelenik, rohanok
megvenni).
Kiadó: Európa
Fordító: Sóvágó Katalin
Ráadásul még a folytatás pont Diana halála idején játszódik és ahogy Bridget áll az egészhez az nagyon megható, meg olyan generációs érzés.
VálaszTörlésJaja, nagyon jól kapta el, mondjuk összességében is jól reagál a kor brit közéleti témáira (mármint ahogy azok egy nagyvárosi harmincas szingli életében megjelennek - lásd választás :D).
TörlésÉn is nagyon szeretem a könyvet és én is hangosan nevetek rajta olvasás közben, akárhol vagyok. ( szerintem a film verzió sokkal butább a könyvnél) Picit zavarban vagyok a folytatással, hogy akarom-e...
VálaszTörlésÉn azért a filmet is bírom, bár tény, hogy bugyutább - de nekem Renee Zellweger egy az egyben Bridget :) Azt hiszem, a folytatással megvárom pár rajongó reakcióját (például Loboét ;), aztán döntök.
Törlés