Szerintem nincs abban semmi
rossz, ha az ember fialánya a kultúrát gyógytapasznak használja a saját nyomora
ellen, merthogy többek közt erre is való – és ez a film hamar odakerült a
legfájóbb napokat is elsimogató Amelie csodálatos élete mellé, mint kedélyjavító
szem- és lélekkenőcs. Holott (hogy egy másik képzavarral éljek) teljesen más
szövet, ha az selyem, ez itt lenvászon - töredéke annyira sem rafinált,
kevesebb réteggel és reflexióval játszik; európai mese-játékos összekacsintások
nélküli, igazi amcsifilm – viszont a sikerült változat, ahol a profizmus mögül
nem hátrált ki se a lélek, se az értelem, se a valóságszag, se a
társadalomkritika.
Valerie Faris és Jonathan Dayton
türelmesen kivárták, amíg e filmhez összeállt minden feltétel. Michael Arndt
olyan forgatókönyvet simogatott össze, hogy a felkért színészek mind „benne
akartak lenni” egyből, fillérekért is. Jó érzékkel karriert építő sztárok
pontosan tudják, mennyit ér az ilyen bagóért vállalt kaland, mekkora mélységet
adhat a pályához a díj lehetőségén túl maga az eljátszható, átéltethető szerep
- hol mutathatná meg az aktor, mit is tud valójában, ha nem ezekben a kvázi
független produkciókban. Az persze más kérdés, hogy a jó pár remek független
darabból aztán alig egy-kettőre csapnak csak le a forgalmazók – gyakran egy-egy
bevételi szempontból felívelő színészi karrier mellék-pénzcsináldájaként, mint
anno a Régi környékre például (Zach Braff, nem csak egy nézést ér meg…), amely
főleg Natalie Portman szerepeltetésének köszönhette a futtatókat. Ez van,
lehetne hívni akár filmes prostitúciónak is - díjra jelölésestül sokban
hasonlít a folyamat a „hogyan csináltam karriert a szálloda- film- bulváriparban
az utcáról” celeb-meséire, még ha alapvetően más is a történet előjele.
E film húzóneve egyértelműen
Steve Carell – aki a Proust-szakértő öngyilkos hajlamú meleg bátyus szerepében
olyat mutat, amit szokásos komikus szerepeiben általában nem – bár az amcsi
Hivatal bizonyos pillanataiban már elővett ebből ezt-azt, mégis, az eszközei,
amivel e filmben él meglehetősen eltérnek attól, mint amit megszokhattunk tőle.
Eljátszik egy nehezen sztárolható, rendkívül okos, és rendkívül elkeseredett
figurát – egyetlen jelenet erejéig engedve a szokásos „Steve Carell vagyok, és
zavarban a világtól” metódusnak. Eljátssza azt, akinek a tragédiája épp ez a
nehezen sztárolhatóság. Pontos, jól kiformált mondatokkal, kevés, de kifejező
gesztussal – a Paul Dano által elénk rakott kamasszal megtalált pár jelenete
igazi színészi meló; s ez nem kevés, mivel a srác óriási formátum, nemzedéke
legerősebb ígérete. Borítékolható, hogy független filmes ikon lesz pár éven
belül – mint ahogy az is: a fősodor nem tud majd mit kezdeni vele.
A család útra kel, mert a
legkisebbet beválogatták a Család kicsi kincse gyerekszépségverseny döntőjébe –
mégpedig a váltós Wolkswagen-mikrobusszal kel útra, mivel nincs pénze másképp
utazni. Aztán elromlik, ami elromolhat; az utazás alatt úgy hámlik a
családtagokról a máz, mint fehér bőrről a hám, ha kaliforniai napra teszik.
Vígjátékot látunk, valóban röhejes helyzetek egész sorát, de ezek a helyzetek
emberiek is, ismerősek, otthonos kudarcainkra emlékeztetnek. Ez a film olykor
harsány. De csak annyira, amennyire mi is. Két röhögés közt nyugodtan
megkeseredhetne a szánk íze, mindez annyira rólunk szól. A történet vezetése,
szolid, nyugdíjas hullámvasútja ezt szerencsére nem engedi – ez a film jól szól
rólunk, azon a nyelven, ahol a legkevésbé fáj annyi nagyszerű kisszerűségünk.
Olvasom a kritikákban, hogy
diszfunkcionális család – nos, ha az, hát mindannyiunké az; ezek az emberek valójában
meglepően jól figyelnek egymásra a mai, kötelékeket bomlasztó közegben. S ha egymás
idegeire mennek is közben – mondjuk úgy: leggyakrabban az idegtúra mögül
szólnak ki egymáshoz – valódi aggodalommal lesik a másik csetlés-botlását. Valójában
tényleg alig akad idejük a másikra: egy ilyen „karrierépítő” apa és „családeltartó”
anya csak örülhet annak, ha a kamasz fiú némasági fogadalmat tesz és tartja
magát hozzá, ha a kislány meglelt szenvedélye a nagyapának is elfoglaltságot ad
(mondjuk az más kérdés, hogy egy-egy próbát érdemes lett volna azért
meglesni…). Igenis az aggodalom tekintetével kísérik egymást, s nemcsak az
utazás közben, a kényszerű összezártságban. Az utazás közben pusztán felszínre
kerül ez az egymásra figyelés. „A fenébe, ez nem jött össze” figyeli a
„sikerkönyv” ügyében telefonáló fiát az öreg, és ebben minden benne van, ez a
fél mondat egészíti ki azt a másikat: „…s most itt alszom a kanapén Mr.
Happynél”. Az öreg látja a fiát, mindvégig látja, s bár nem hisz annak álmaiban
(s ennek hangot is ad), azért szorít neki, reménykedik (voltaképp) a csodában.
És Greg Kinnear azzal a kétféleképpen
kimondott „köszönöm, apa…” pillanatával hiteti el velem, hogy nemcsak a Mr.
Happy szerepére volt tökéletes választás, hogy több van benne, sokkal, mint
amennyi az eddigiek alapján látszott. Ott és akkor éri el, hogy Richard Hoovert
lássam, s ne az őt játszó színészt. Azt hiszem, nem rajta múlt, hanem az
előítéleteimen – mert pl. Toni Collette az első pillanattól megkapja ezt a
sanszot (a kocsiablakon kihajított csikk gesztusával feláll a figura, és minden
kontúrja kirajzolódik, mire a tizedik percben eljutunk a „tessék, a nasi”
félmondatig), persze tőle ezt is várom el, sok filmje óta tudom, hogy jó. Mint
ahogy Alan Arkinnak is színtiszta jutalomjáték a drogos fater – neki vannak a
legjobb beszólásai, és még „megváltozott állapotában” is a film egyik humormotorja.
Erről szót se többet – ebben a filmben, a kisbuszban megtett családi kalandban
ez a legmélyebbet ütő momentum, már csak ezért az egy történetszálért érdemes
megnézni ezt a mozit. Az alakítását díjjal jutalmazták – s legyen bár
akármilyen ambivalens a viszonyom Oscarral, hálás vagyok, amiért (emiatt)
elhozták ide is.
A filmes világ – s talán mi is –
e filmtől a legnagyobb ajándékot Abigail Breslin személyében kapta. Olive szép
akar lenni, de úgy, ahogyan az összes fotelben punnyadó, hízékony sorstársnője:
szépségkirálynő, tehát a legszebb, s nemcsak az önvigasztaló álmokban. Úgy és
mégsem úgy: hihetetlen erőfeszítéseket tesz ezért. Összetett, sok ízű figura,
egyszerre hallatlanul felszínes és mély - s a kislányszínész kibontja ezeket az
ízeket. Nem bájos pofika, hanem tehetség. Óriási találat, remélem, komoly jövő
előtt áll – talán jobban tudnék hinni magunkban, ha még sokszor látom
mindenféle szerepben. Külön gratulálnék a jelmeztervezőnek: igazi bravúr, hogy
valakit ennyire előnytelenül képesek öltöztetni egy egész filmen át, a
szemüvegtől a naciig – ez az előnytelenség igazi mélységet ad a versenyre
utazásnak, hiszen a verseny lényege maga az előny, a gyerekszépségverseny esetében
is.
Erről a legnehezebb beszélnem,
nem akarom lelőni a poént, mert nagyot üt. Timi nézegetett a múltkor valamilyen
tévén ilyen szépségversengést ovikorúaknak – s miközben kerek szemmel
szörnyülködött, azt megállapíthatta: ez tényleg ilyen. Mint a filmen. Tényleg
nem mondhatok többet, legyen elég ennyi: a film utolsó tíz-tizenöt percén a
legutóbbi újranézés alkalmával is úgy röhögtem, hogy begörcsölt tőle a lábam.
Kell nekem fotelben ugrálva röhögni – de egyszerűen nem tudom másképp nézni a
végét. Egy biztos: üljek e mozi elé akármennyire zaklatottan, amire vége,
visszatérnek a környezetembe a színek. Aki nem látta még, ne hagyja ki.
Hát ez sem egy mai film már, de határozottan emlékszem, hogy amikor megnéztük a párommal mi is teljesen odavoltunk érte. Nem az a kategória, amit ha az ember egyszer megnéz, utána már másnap nem is emlékszik rá. Tényleg kihagyhatatlan. :)
VálaszTörlésEzt a filmet itt mifelénk egyre gyakrabban játszák újra a tévécsatornákon és muszáj megnéznem mindig, akárcsak az Amelie-t, amibe csak bele akartam nézni tegnapnapelőtt, de persze ottragadtam megint. A "You got a mail" tegnap detto.
VálaszTörlésEzutóbbiban szerepel Greg Kinnear is, az örök felbukkanó, akinek hatodszor azért csak megjegyezzük a nevét, mert olyan szívszorítóan hiteles tud lenni minden apró
emberi érzelem ábrázolásában,hogy csak mosolygunk befelé és legyszívesebben benyúlnánk a monitorba, hogy megöleljük.
"A család kicsi kincse" egy igazi klasszikus. Ott a helye minden polcon.
Neked elhiszem Gregről, hogy jó - talán nem volt szerencsénk: én csak bugyuta családi izékben emlékszem rá, tévé előtt, kapcsolgatás közben; a nevére is csak a túl közeli rokon miatt emlékeztem...
TörlésÉletem egyik legnagyobb röhögése fűződik ehhez a filmhez, verhetetlen :)
VálaszTörlésAzért az tényleg nagyon tanulságos tud lenni, ha az ember lát ilyen gyerekszépségversenyeket (valamelyik "életmódcsatornán" szokott lenni elég rendszeresen, mert ahányszor átpörgetem a csatornákat, beleütközöm), és basszus, ezek az életben is ilyen hülyék :) Komolyan ijesztő látni, hogy miket művelnek a gyerekeikkel egyesek. És ennek fényében ez a film tényleg valami eszméletlen irónia-bomba. Imádom :D
VálaszTörlésTimi,
Törlésa Honey Boo-Boo-ba nem futottál bele véletlenül? :)
Anyám. Istenem. áh.....
Eddig nem, de most kicsit felfordult a gyomrom :) Hogy ilyen emberek tényleg vannak... Jajjj!
Törlés(az előbb is én voltam, szokás szerint a párom loginjével :P)
VálaszTörlésszóval bocsi a Honey Boo-Boo-ért :P
azt akartam írni, hogy igen, vannak, és szerintem már többségben....:S