Elizabeth Gilbert sikerkönyve, az Eat, Pray, Love - Ízek, imák, szerelmek annak
idején kellemes csalódás volt számomra. Habkönnyű, romantikus
szinglikönyvet vártam, némi spirituális szósszal nyakon öntve, ehhez
képest egy meglepően jól összerakott, öniróniától sem mentes, őszinte,
olykor önmarcangolásba hajló memoárt kaptam. Amit persze simán lehet
strandra való szingliregényként is olvasni. Valószínűleg épp ezért ért
el elképesztő sikereket Amerikában és szerte a nagyvilágban, mert több
rétegű, sokféleképpen lehet olvasni, széles olvasói réteghez szól. Mára
hatalmas hájp alakult ki körülötte, az áruházakat ellepték az EPL-es
ajándéktárgyak, az utazási irodák EPL-túrákat szerveznek, a nagyvárosi
amerikai nők között divatba hozta a jógát és a keleti filozófiák „light”
változatát. Várható volt, hogy a filmváltozat sem várat sokáig magára.
Hollywood
persze hűen önmagához, a könyvnek épp azt az oldalát fogta meg, amelyik
a legfelszínesebb, a legközönségbarátabb, a legszinglibb. A könyv
tipródó, depressziós, gyógyszerek rabságában vergődő, önmagát folyton
megkérdőjelező Liz Gilbertje itt egy határozatlan, örökké elégedetlen,
egyfolytában biggyesztett szájjal maga elé bámuló hisztérika lett.
Utazása pedig spirituális útkeresésből az ismeretterjesztő csatornákat
idéző, nézőszívfájdító útifilm Olaszország, India és Bali szépségeiről.
A
történet Liz Gilbert egy évét meséli el, amikor durva anyagi és lelki
leépüléssel járó válása, és az azt követő rapidkalandja után, a teljes
depresszióból épp kikászálódva a nyakába veszi a világot, hogy egy évig
utazzon, négy hónapot töltve Itáliában, négyet Indiában, majd négyet
Indonéziában, közben meglelje lelki békéjét, megtanulja elfogadni az
életet, úgy ahogy van, élvezni, amit élvezni kell, meditálni azon, amin
meditálni kell, és megtalálni az egyensúlyt a kettő között.
A
film legnagyobb problémája, hogy az első perctől kezdve hiteltelen. Aki
nem olvasta a könyvet, az csak pislog értetlenül, hogy miért nyafog
annyit ez az elkényeztetett felső-középosztálybeli New York-i csajszi
azon, hogy neki milyen szar, amikor van egy férje, aki odáig van érte,
menő állása, még menőbb háza, partikat ad, van egy jó fej barátnője, és a
szexi színészcsávó, aki a darabjában játszik, szintén odáig van érte.
Az, hogy üresnek érzi az életét, hogy nem találja a helyét, hogy
másféle jövőről álmodott, mint amit férjecskéjével elkezdtek építgetni,
csak érintőlegesen jelenik meg a filmben, de abszolút nem magyarázza
meg, mitől is billen át egyik napról a másikra Lizben egy kapcsoló, hogy
aztán mindent felégessen maga mögött, és nyakába vegye a világot.
Sajnos
Julia Roberts sem elég jó ahhoz, hogy megjelenítse Liz
bizonytalanságát, kétkedéseit, önmagát is folyton megkérdőjelező
útkeresését. A film legnagyobb hibájának azt tartom, hogy míg a
könyvbeli Liz meglehetősen nagy öniróniával meséli el egész
„útkeresését”, és nem veszi magát olyan nagyon komolyan, Roberts az első
perctől úgy játszik, mintha valami mélyenszántó drámában lenne, annyira
komolyan veszi magát, és annyira görcsös, hogy legszívesebben megráztam
volna, hogy lazuljon már el egy kicsit. Sosem értettem a színésznő
körüli óriási felhajtást, szerintem a Pretty Woman óta körülbelül
ugyanazt játssza, nagyjából ugyanúgy, itt sem tud egy percre sem
természetes lenni, a film két és fél órája alatt végig mintha azt
játszaná, hogy ő a világ legnépszerűbb színésznője, aki épp utazgat.
Amely
utazást azért valljuk be, baromira irigyeljük. Különösen az
olaszországi rész sikerült fergetegesre, Rómát nem nagyon lehet úgy
filmezni, hogy ne csorogjon a nyálunk, hihetetlenül szép város, ráadásul
az operatőr nagyon jó érzékkel visz be minket a szűk sikátorok mélyére,
hogy aztán szépen kitágítsa a látványt a legmonumentálisabb
műemlékekkel. Ha ehhez még hozzávesszük a folyamatos evést-ivást, mint
az útkereső túra első állomásának „feladatát”, kész, el vagyunk veszve. A
film kevés igazán eltalált vicces jelenete is itt látható, a
legkacagtatóbb az, amikor az olaszok gesztusnyelvével ismerkedik Liz.
Itália
után az indiai asramban töltött négy hónap következik, ami a történet
leginkább elmélyülős, spirituális része, ez viszont messze nem lett úgy
kibontva, ahogy a könyvben; amit a filmben látunk, az tényleg csak a
nyugati mozinézőre szabott kalóriaszegény verzió. Bár a témában
valamivel jártasabb ismerősöm szerint legalább azt a szenvedést és
türelmetlenséget jól eltalálták, amivel Liz „meditálni tanul”. A
könyvben kedvenc mellékszereplőm volt a texasi Richard, aki az asramban
él már évek óta, és bevezeti Lizt a meditáció rejtelmeibe – amúgy
amerikai módra – ő a filmben is nagyon jól eltalált karakter lett, hála
Richard Jenkins mesteri játékának.
A
filmidőben rövid indiai kiruccanás után megérkezünk oda, ahol minden
elkezdődött, és ahol Liz végre megtalálja önmagát, a szerelmet, az
egyensúlyt, a választ a világegyetem nagy kérdéseire, és mellé
bónuszként Javier Bardemet: Balira. Ugyan alibiként a film felvonultatja
a könyv összes kulcsfiguráját, Ketut Liyert, az öreg füvesembert,
akitől Liz tanul, orvos barátnőjét, Nyomot, de a történet már csak és
kizárólag egy téma körül forog, ez pedig a nagybetűs szerelem. Ami jön,
lát, és ledönti a vonakodó Lizt a lábáról.
És
itt már minden fanyalgásunk felesleges, mert ezen a ponton már senkit
nem érdekel, hogy mennyire hűtlen a könyvhöz, hogy így sekélyes, meg úgy
giccses, hogy hosszú és a közepe vontatott, hogy nem maradéktalan a
színészi játék, egy a lényeg: a meseszép szigetvilág és a szexi spanyol.
Mert ugyan ki ne omlana Javier Bardem karjaiba egy luxusvityillóban
Balin? Na ugye... A keresett egyensúly és a spiritualitás meg így
jártak, valahol útközben lemaradtak.
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése