A
Divapali, vagy Divali ünnepe a hinduk számára az év legfontosabb
eseményei közé tartozik. Nemcsak a jó diadalát ünneplik a gonoszság
felett, a legfontosabb indiai mítosz, a Ramajana történetére emlékezve;
nemcsak Ráma visszatérését birodalmába és a mécsesek gyújtását idézik
fel. Az ünnep öt napja alatt valójában a spirituális „fény”
világrajövetelét, a belső fény, az Atman újjászületését ünneplik nemcsak
a hinduk, de más mitológiai elemeket az ünnephez rendelve a dzsainák,
sőt a szikhek is. Az ünnepet számtalan módon ülik meg a kontinensnyi,
sokkultúrájú tájon: ünnepi tűzijátékkal, Kolam-mécsesek gyújtásával és
elrendezésével, édességek kínálásával, templomi szertartással, tánccal –
a Millenárison kis ízelítőt kaptunk mindebből múlt szerdán.
A
fények ünnepébe kicsit beleszólt az időjárás, kevesebb valósulhatott
meg a szemetelő esőben a szervezők eredeti szándékánál. A szabadtéri
fény-játék után a színpadon Bitter Meenakshi Dóra és Saskia Kersenboom a
Baratanatyam és Dasi Attam klasszikus dél-indiai templomi
tánchagyományából adott nekünk ízelítőt. Voltaképp ezek a tánc nyelvén
elmesélt mesék, történetek a mítoszok felidézését segítik – Síva és
Parvati szerelmét eltáncolva a táncos a mozdulatokkal elmeséli a
történetet. Minden mozdulatnak jelentése van, s aki ismeri a tánc
nyelvét, az megérti – ahogyan a keresztény a katedrális freskói és
szobrai által mintegy „középkori képregényként” láthatta a saját vallása
kulcspontjait.
E
tánc-nyelv ismerete nélkül - ennek sajnos nem vagyok a birtokában -
sem lebecsülendő esztétikai élmény látni ezt a táncot, még ha némiképp
olyan érzés is, mintha szinkron nélkül néznénk egy gesztusaiban is
teljesen más kultúra „filmjét”. A befogadást tovább nehezítette a
technika ördöge: a Saskia Kersenboom előadásának zenei anyagát „hordozó”
CD többször is ugrott, nehéz helyzetbe hozva a táncost – komolyan
szurkoltam neki, hogy „végigmesélhesse a mesét”.
Aztán
India budapesti nagykövete, Őexcellenciája Gauri Shankar Gupta szólt
néhány szót a közönséghez, szinkrontolmács segítségével. Kedvesen
összekapcsolta a Divalit és a karácsonyt – megragadva az alkalmat, hogy
egyúttal boldog karácsonyt kívánjon az egybegyűlteknek.
Számomra
az est legizgalmasabb része azért Lantos Zoltán és Szalai Péter
hegedű-tabla duója volt. A hagyományos Rága alapjait erős etno-jazzes
felfogásban továbbkombináló zenét igen szívesen hallgattam volna még
tovább. Az öt plusz tizenhat húros hegedű (tarangini) hallatlanul
soklehetőségű hangszer Lantos Zoltán kezében, és Szalai Péter
tabla-felfogása – meglepve olvastam, mennyire hagyományhű! – is távol
áll a megszokott „körbecizellálni a dallamot” tabla-felfogásától, nem a
szokványos hallott-hallható. Biztos, hogy keresni fogom a lehetőségét,
hogy halljam őket élőben játszani, mert izgalmas kísérletezés terepének
tekintik azt a zenei hagyományt, ami az improvizációt egyébként is
alapvető lehetőségként kezeli.
A program alatt lehetőségünk volt indiai ízeket kóstolni a Bombay Expressz jóvoltából.
Habár
mindvégig éreztem kicsit egyfajta „azzal főzzünk, amink van” jelleget a
programon, s a szervezés kócos-kamaszos esetlenségei sem segítették
elő a műélvezetet, egészében nem bántuk meg, hogy „együtt ünnepeltük”
innen, Magyarországról a Divapalit az egész hindu-dzsaina-szikh
Indiával.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése