Ha A Korona ötödik évada után már
megnéztük a streamen elérhető összes dokumentumfilmet az angol királyi
családról és épp nekikeserednénk, hogy most hosszú ideig rojál tartalom nélkül maradunk, megnyugodhatunk: a Netflix alig egy
hónappal az aranytojást tojó széria új évada után ledobta az atombombát a
családból két éve nagy csinnadratta közepette „távozó” hercegi pár, Harry és
Meghan dokumentumszériájával. Legalábbis ez a narratíva. Az élmény kicsit más:
a széria valójában a legkevésbé sem dokumentum, sokkal inkább valóságshow, a
bomba pedig legfeljebb akkorát durran, mint egy kiégett biztosíték. Igazi
színes-szagos hollywoodi gumicukor, látszik, hogy az előző életében közepesen
sikeres színésznő Meghan Markle a Kardashian-klán „életművén” szocializálódott:
minden tökéletesen összeáll ahhoz, hogy a néző jóízűt csámcsogjon a gazdagok és
szépek (és ez esetben még előkelőek is) elcseszett kis életén, de komolyan
venni akár egy mondatot is ebből az egész felhajtásból roppant nehéz.
Ez a széria már a létrejöttével is
meghazudtolja önmagát: Harry és Meghan az elmúlt két évet azzal töltötte, hogy
végighaknizta az amerikai sajtót azzal, hogy elüldözték őket Angliából a csúnya
újságírók, akik nem hagyták békén őket és nem tudták megvédeni előlük a
magánéletüket. Aztán készítenek egy dokurealityt amiben nagyjából mindent, amit
a jó ízlés még megenged, kiteregetnek a magánéletükről. Kezdve a
megismerkedésüktől, az első csókon, az első közös fotókon át a lánykérés videós
dokumentációjáig, a kis Archie ultrahangfotójáig(!) és az első felvételekig az
eddig rejtegetett Lilibetről. Közben mély átéléssel belemondják a kamerába: nem
akarták ezüsttálcán felkínálni a gyereküket a brit sajtónak. Értsd: nehogymár
ingyen fotókat csináljanak a gyerekekről a királyi családdal amúgy sok évtizede
hallgatólagos megegyezéssel működő médiumok (a széria egyik legérdekesebb és
kivételesen informatív része amikor Harry ennek a királyi rotának a működését
ismerteti), ha az exkluzivitásért bezsebelhetjük a Netflix százmillióját is.
Miközben szépen beállított képeket
nézegetünk a párról és cuki gyermekeikről (tényleg mintha állandóan ott
legyeskedne körülöttük egy profi fotós, aki minden konyhapultnak döntött lopott
csókjukat dokumentálja), hat fájdalmasan hosszú részen át hallgathatjuk,
mennyit bántották Meghant odaát a csúf, gonosz, rasszista, gyarmatbirodalmuktól
elszakadni képtelen britek. Igen, ez így kicsit éles váltás az ultrahangfotók
után, szokjunk hozzá. Az egész sorozat narratívája lényegében két pont körül
összpontosul: a brit társadalom rasszista és azért utálták Meghant mert fekete;
valamint a brit társadalom azt hiszi, a királyi család köztulajdon, és Harry az
anyja tragédiája után nem bírta elviselni, hogy szegény Meghant (akit ugyebár
az első pont alapján egész Nagy-Britannia utál) szétszedjék. Ezért inkább
mindent borítottak és léptek.
Namost, lehet, hogy önmagában mindkét
állítás nyomokban tartalmaz igazságelemeket, de! (és egy igen súlyos de!) az a
mértékű leegyszerűsítés, kisajátítás, amivel a valós problémákhoz állnak, nem
csak felháborító, de káros is; arról nem is beszélve, hogy saját kis
személyiségüket mennyire túldimenzionálják. Már korábban bejárta a világsajtót
Meghan egy nyilatkozata arról, hogy dél-afrikai barátai szerint az ő beházasodása
a királyi családba a dél-afrikai fekete közösség számára jelentőségében csak
Mandela szabadon bocsátásához mérhető. Ezek után nem kéne meglepő legyen, hogy
személyes kis valóságshow-jába meghívott két baráti szakértőt, akik hosszasan
magyarázzák a brit gyarmatbirodalom történetét, a rabszolgaság évszázadait, a
rabszolgaság eltörlésének felháborító körülményeit és a jelenkor brit
társadalmának visszás hozzáállását az egykori gyarmatbirodalomhoz. Hogy ennek
mi köze a magándrámához, az hat rész után sem világos – nehezen hihető, hogy
Meghan annyira túldimenzionálná saját személyét, hogy a feketék évszázados
elnyomását önmagára vetítené. És mégis: újra meg újra oda jutunk, hogy a britek
utálják őt mert fekete, vagyis minden brit rasszista, vagyis Meghant legalább
annyira kell sajnálni, mint az Amerikába hurcolt afrikaiak millióit. Ne is
törődjünk a logikai ugrásokkal. Azzal még annyira se, hogy Meghan, aki a világ
összes elnyomottjának szószólójaként állítja be magát (emlékeztessük magunkat:
egy hollywoodi színésznőből lett hercegnőről van szó), azon simán átugrik, hogy
imádott hazájában mekkora napi problémát jelent az intézményesített rasszizmus.
Nem-nem, Amerika az ígéret földje, ők ott boldogok, békén hagyják őket, nincsenek
se paparazzik, se társadalmi feszültségek, minden gonosz az óceán túlpartján
ragadt.
Az igazán furcsa az, hogy Harry, aki
mégiscsak a jelenlegi uralkodó fia, a trón várományosainak sorában az ötödik,
ehhez vígan asszisztál. Legalább tucatszor elmondja mennyire tiszteli
nagymamáját (a forgatás idején még élt a királynő), ehhez képest páros lábbal
száll bele a monarchiába és a nemzetközösségbe, melynek védelmére II. Erzsébet
az életét tette fel. Belelovallja magát egy olyan narratívába, amely egyetlen
irányt hagy: szétzilálni az egész rendszert; miközben igazából sok újat nem tudunk
meg tőle. Azt, hogy a királyi család valójában nem családként, hanem cégként
működik; hogy az érzelmek alá vannak rendelve a protokollnak; hogy a
médiumokkal kötött megállapodás mindenkit köt és a család nem kommentál, nem
cáfol, nem megy bele sárdobálásba, akkor sem, ha a hallgatással csak ront a
helyzeten, tudjuk – Diana interjúiból, az életéről szóló több tucatnyi
könyvből, vagy legkésőbb A Koronából.
Az előzetes azt ígéri, hatalmas leleplezések várhatók, hogy végre napvilágot
lát az IGAZSÁG arról, mi is történt a paloták falai közt a 2020-as kiválás
előtt – mégsem kapunk semmi konkrétumot. Hogy Harry azért nem adja ki a
részleteket az apjával és bátyjával való konfliktusról, mert ennyire legalább tartja
magát a szabályokhoz vagy mert fél, hogy ha Vilmos csak egyszer is beleállna
egy cáfolatba, az mit indítana el, azt mindenki döntse le maga. Mindenesetre
neki rohadt kényelmes, hogy tudja, azok, akiket lépten-nyomon vádol, úgyse
szólnak vissza, így azt mond, amit akar.
És így, hogy a másik felet hallgatásra
kötelezi a pozíciója, kényelmesen kisajátíthatja a „Diana fia” narratívát is.
Megszámolni sem tudom, hányszor hangzik el a szájából, hogy mit várt el tőle a
világsajtó azért, mert az „anyja fia” – már-már azt sugallja, hogy a rendszer
kereteit lebontani próbáló, de abba belepusztuló hercegnő örököseként predesztinálva
volt arra, hogy szakítson az intézménnyel és minél nagyobb botrányt keltsen.
Itt azért a néző elgondolkodik a családfán: Dianának nem két fia volt? Az,
ahogy Harry kisajátítja az anyja emlékét és úgy tesz, mintha a bátyja nem is
létezne, az egyik legundorítóbb húzás a sorozatban. Főleg azért, ahogy a valós
traumáit kihasználja – ismét csak hülyének nézve a nézőt. Újra látjuk ahogy 13
évesen a koporsó mögött lépdel. A legmeghatóbb tévés képsorok a huszadik század
végéről. Az ember nem tudja megállni, könnybe lábad a szeme, akármit gondol az
egész intézményes cirkuszról. Elmeséli, mennyire fájt, hogy miközben ő csak
sírni akart és gyászolni az anyját, meg kellett jelennie az emberek között,
kezeket ráznia, átvenni a virágokat, mosolyogni. Nyilván ez minden 13 évest
traumatizálna, az anyja halálának körülményei, a felhajtás, az, hogy milliárdok
követték egyenes adásban a legmélyebb gyászát. Senki sem csodálkozna, ha 25
évvel a történtek után is terápiára járna vele. Ám ő inkább sokmillió néző
előtt belemondja egy dokureality kameráiba, hogy mennyire fájt neki, hogy a
legbelsőbb érzéseit nem tarthatta meg magának és nyilvánosság előtt kellett
szerepelnie. Óhatatlanul felmerül, hogy meddig tart a traumafeldolgozás, és hol
kezdődik az anya halálának kihasználása saját céljaira – nos, még a
legjóindulatúbb nézőt is elveszíti Harry azon a ponton, amikor bevág a filmbe
részleteket Diana 1995-ös Panorama-interjújából, amiről azóta kiderült, hogy
hazugsággal csalták tőrbe és vették rá a kitárulkozásra. Abból az interjúból,
amiről korábban mindkét testvér kijelentette: soha többé nem szabadna sehol
adásba kerülnie, mert meggyalázza az anyjuk emlékét…
Komolyan nem tudom elképzelni, hogy mit
akart Harry elérni ezzel a dokumentumfilmmel. Túl a százmillió dolláron. Mert
még ha Meghan úgy is tesz, mintha semmit nem tudna a brit társadalomról, Harry
ebben nőtt fel, ismeri az intézmény működését, tudhatja, hogy ezzel leírja
magát, hogy komolyan vehetetlen ez az egész hisztéria. Vagy tényleg pragmatista
és csak a pénzért csinálta, vagy valóban a traumái vezetik, vagy egyszerűen
annyira szerelmes, hogy kútba ugrik Meghan vélt és valós sérelmei miatt. A
narratíva nyilván az utóbbi. Hogy mi Meghan célja, az teljesen egyértelmű: a
főszerep. Egy közepesen sikeres hollywoodi színésznő, aki beházasodott a
királyi családba és élete szerepére lelt – aztán rájött, hogy ez soha nem lesz
főszerep, a női szereplők sorában legfeljebb negyedik lehet a királynő, a
trónörökös felesége és Kate mellett. Iszonyú kínos, amikor arról beszél,
mennyire megbántotta a királynőt hogy Meghan került a címlapokra egy közös
megjelenés után és nem ő (ízlelgessük egy kicsit: azt a királynőt aki 70 éven
át uralkodott, megbántotta egy címlap…) – valójában ő nem bírta elviselni a folyamatos
összehasonlítást és háttérbe szorítást. Így hát gründolt magának egy show-t
amiben övé az abszolút főszerep. Amiben Harry is csak statiszta. Hogyan menjünk férjhez egy herceghez,
töltsünk kevesebb mint fél évet a királyi család dolgozó tagjaként, majd éljünk
ennek a fél évnek a traumájából egy életen át – decembertől a Netflix
kínálatában. Az a baj, hogy a közönség kajálja, mint mindent, ami a királyi
családról szól, hogy minden fanyalgó cikk, utálkozó tweet, dühös komment csak
növeli a hájpot. Pedig… azzal lehetne ennek a párocskának a legnagyobb pofont
adni, ha egyszerűen nem törődne velük a kutya sem. Szóval, ha rám hallgattok,
ne nézzétek meg – tele a net értelmesebb tartalmakkal.
Fel sem merült bennem, hogy megnézzem, de köszönöm, hogy megerősítettél, hogy nem is kell, sőt. Ennyi pont elég volt ebből a sorozatból, amit leírtál.
VálaszTörlés