Az idei év tán legjobban várt streaming bemutatója
A
Korona negyedik évadáé volt – világszerte milliók várták tűkön ülve,
hogy folytatódik II. Erzsébet és családja története a botrányos nyolcvanas
években. Már az első három évad
kapcsán is írtam, hogy most érkeztünk el a legizgalmasabb és a készítők
szempontjából legkockázatosabb évekhez – nagy kérdés volt hát, sikerül-e
megugrani a lécet. Nos, első nézésre azt tudom mondani, a negyedik évad simán
hozza az előzőek színvonalát, bizonyos részek a sorozat legjobbjai közé
tartoznak, az új idők, új tematikák, új főszereplők beemelése a történetbe
parádés. Hiányérzet igazából nincs, ami jobban feszítheti most a nézőt, az a
következő szezon borús ígérete. Mert ha tetszik, ha nem, a szereplőt, akire az
évadot felépítették, akit a királyi családot övező összes változás
indikátoraként nagyon szépen bemutattak, ki kell nyírni. És ezt baromi nehéz
lesz úgy képernyőre vinni, hogy ne sérüljön az eddigi koncepció.
De hagyjuk egyelőre Diana feltehetően az
ötödik évad végén bekövetkező halálát – nézzük a felbukkanását. Az évad egyik
nagy kérdése volt, hogyan sikerül bemutatni a szívek hercegnőjét, és az már az
első résztől nyilvánvaló, hogy a készítők is erre fektették a legnagyobb
hangsúlyt. Az akkor még kamasz grófkisasszony felbukkanása pont olyan üde és
bájos, amilyennek a tündérmese modernkori megtestesítőjét látni szerették volna
a nyolcvanas években. Egy éteri lény, egy naiv, rajongó kislány, aki mániásan
próbálja magára vonni a hercege figyelmét. Simán elérték, hogy már ettől az
első felbukkanástól másra se tudjunk gondolni, mint hogy ezt a kislányt mint
egy áldozati bárányt véreztette ki a család, az intézmény, a média, a közvélemény…
Brutálisan ügyesen sikerült táblára helyezni az új játékost. És ügyesen, bár
kissé szájbarágósan sikerült érzékeltetni, mekkora játékos lesz ez az egyelőre
naiv tündérke a későbbiekben – bár egészen elképesztően pofátlannak tartom a
showrunner Peter Morgantől hogy önmagát parafrazeálja a szarvas-hasonlattal (A
királynőben anno a halálba hajszolt Dianát állította párhuzamba a Balmoral
szomszédságában elejtett királyi szarvassal), a királyi családot lázba hozó
sebesült szarvas és az azzal való humorizálás, vajon kerül-e Balmoral
ebédlőjébe végre egy méltó „ellenfél” a már a falról letekintő korábbi trófeával
szembe, jól érzékelteti, hogy a sorozat abszolút főszereplőjének, a Koronás
főnek egyedül Diana volt méltó ellenpárja, egyedül ő volt képes arra, amire sem
politikusok, sem egyéb családtagok botrányai, sem gazdasági sokkhatások nem:
hogy alapjaiban ingassa meg a Korona és a Koronás fő tekintélyét.
Pedig nem indult ő nagy játékosnak – ahogy
a korábbiak kapcsán is írtam, szokatlanul bátran nyúltak a készítők a walesi
hercegi pár házasságához és annak előzményeihez: a harmadik évadban megalapozták a
család által szétszakított Károly - Kamilla kapcsolattal és tulajdonképpen
szépen tartották is az irányt. A sorozatbéli walesi herceg egy percig sem
tagadja, hogy olyan nagyon nem óhajtja megszakítani a kapcsolatát ifjúkori
szerelmével, sőt – ezzel együtt leendő királyként persze teszi a kötelességét,
elvesz egy, a család által alkalmasnak ítélt nőt, kis trónörökösökről
gondoskodik, játssza a szerepét. Ahogy előtte a szülei, nagyszülei és az ő felmenőik.
Nem is lett volna baj, ha mindehhez talál egy, a szüleihez hasonlóan
pragmatista feleséget, aki érzelemmentesen játssza a szerepet és hercegnőként,
majd királynéként félrenézve, biztosítja a Korona integritását. Csakhogy egy
naiv, szerelmes, minden élettapasztalatot nélkülöző tizenkilenc éves lány erre
a legkevésbé sem volt alkalmas. És itt válik szét, ki lesz a tündérmese hősnője
és ki a már-már mesei gonosz… Károly egészen addig szánalomra méltó áldozata szülei
ridegségének, a ráerőszakolt családi kötelmeknek, az érzelmeket minden
körülmények közt a kötelességnek és a Koronának alárendelő nevelésnek, amíg nem
kényszeríti rá ő maga is ezt az ocsmány játékot valakire, aki nincs tisztában a
játékszabályokkal és aki éveken át hiába esdekel a szeretetéért és a figyelméért.
Persze ez a sorozat készítőinek
narratívája – sosem tudjuk meg, mi zajlott valójában a Kensington palota fali
közt. Mindenesetre az ábrázolás brutális, és bár még így is árnyaltabb, mint
bármely eddigi interpretálása e tragédiába forduló tündérmesének, érezhetően ez
is amellett teszi le voksát, hogy ebben a kapcsolatban Diana volt a kizárólagos
áldozat. Azt, hogy bármi történik is, a világ szemében ez megkérdőjelezhetetlen
tény lesz, a sorozatban épp Kamilla ismeri fel – ő mondja ki, hogy egy
esetleges válás esetén az egész világ által imádott hercegnő mellett másnak
esélye sincs szimpátiát kivívni. A történelem őt igazolta. Érdekes egyébként,
hogy mennyire megfoghatatlan ez az imádat, ami a hercegnőt körülvette. Igazából
a sorozat sem tud mit kezdeni vele, csak bemutatja, de nem tudja feltárni az
okokat – miért is imádta ezt a jelentéktelen fiatal nőt megannyi ember? Hogy
lehet, hogy első hivatalos körútján, alig huszonkét évesen akkora népszerűségre
tett szert, hogy könnyedén lemosta nem csak férjét, de az egész királyi
családot? Mi volt a titka? Ez egyelőre rejtve marad – a következő évadra vár az
öntudatra ébredő, a médiát a család ellen fordító, szó szerint az egész világot
(immáron tudatosan) maga mellé állító nő bemutatása.
A walesi herceg házasságának ábrázolása és Diana piedesztálra emelése mellett az évad sarkalatos pontja volt, hogy mit kezd a széria Thatcher politikájának megítélésével – durván fogalmazva, hogy elkezd-e végre nyíltan politizálni, vagy sem. Sokan kétségbe vonták, hogy megtehető-e, hogy a közelmúlt oly élénken bennünk élő eseményeit is azzal a kierőszakolt semlegességgel és távolságtartással ábrázolja, mint a régmúlt eseményeit. Érdekes kérdés. Mert első ránézésre érzéketlen struccpolitikának tűnik az északír konfliktust leredukálni Lord Mountbatten meggyilkolására vagy a Falkland-háborút díszletnek használni Thatcher magándrámájához. De! A Korona sosem volt a szó szoros értelmében történelmi sorozat – sosem törekedett a történelmileg hiteles és főleg nem kimerítő ábrázolásra. Ez egy színes-szagos, kosztümös családi dráma. Középpontjában a Koronával és a Koronás fővel. II. Erzsébet királynő életének és uralkodásának története. Mely történetben minden eseménynek, minden szereplőnek, minden körülménynek csak annyiban van szerepe, amennyiben a királynőre hatnak. Mindennek a Koronára mért hatása adja meg a súlyát. S tudjuk, hisz erre lett felhúzva az egész első évad: a Koronára nem tud hatni semmi. Nem ismer emberi drámákat, nem hatják meg háborúk, szenvedések, éhínség, munkanélküliség. Személytelen, érzelemtelen, emberségétől megfosztott konstrukció, ami maga alá gyűri az embert, akinek fejére teszik a Westminster apátságban. Épp ezért érthető és konzekvens a sorozat egésze szempontjából az, hogy a forrongó nyolcvanas éveket csak annyiban láttatják, amennyiben az érinti a királynőt. Egy családtag halála, egy politikus összeomlása az audiencián, egy botcsinálta betörő a palotában.
Megnéztem, és tervezem újra, ami nálam nagyon ritka.
VálaszTörlésÉn is elkezdtem újra az évadot, elsőre daráltam, most figyelek az apróságokra is ;)
TörlésAmellett, hogy szeretem a sorozatot, és ezt az évadot is, egy bajom volt vele, nekem Emma Corrin Dianább, mint Diana volt, és úgy érzem, túljátszotta a szerepét.
VálaszTörlésÉn Gillian Andersonnál éreztem hogy borzasztóan túljátszotta... Corrin esetében nem, mondjuk előtte néztem meg a Netflixes doksit Dianáról és az alapján tényleg szinte minden fejmozdulatát, hangsúlyát sikerrel vette át.
Törlés