Az előző posztban épp azt ecseteltem, hogy
számomra még mindig Aaron Sorkin a tévés forgatókönyvírás atyaúristene, akinek
insider sorozatait máig sem nagyon közelítette semmi – szép fricska Hollywoodtól,
hogy épp a napokban láttam egy olyan szériát, amire azt mondtam: végre valami,
ami hozza A híradósok vagy A színfalak mögött színvonalát (de
azért Az elnök embereitől még mindig fényévnyi a távolság…). Na jó,
nem játszhatjuk örökké ezt a mindent Sorkinhoz hasonlítunk játékot, de tény: a The
Morning Show esetében nem csupán a tévéműsor készítésének kulisszái,
hanem a Sorkin-féle, olykor már a követhetetlenség határát súroló beszélő fejek
technika és a párhuzamosan ezer szálon rohanvást egymás mellett elbeszélő
szereplők okán is. Csak míg ott a folyosókon rohangáló szereplők menet közben
megváltották a világot (részenként), itt rendre beleütköznek egy-két útban
ácsorgó kollégába, akinek aztán le is ordítják a haját.
Ez jól jellemzi a sorozat hozzáállását a
világhoz: ez egy roppant dühös alkotás. Dühösek a szereplői, dühös a csatorna,
dühösek a készítők, dühös az egész világ. Vért kíván mindenki. Okkal. És amikor
valakire végre rá lehet ugrani, mert valóban vétett a szabályok ellen, akkor
mindenki, aki a környéken jár, megy egy kicsit tunkolni. Iszonyú sok
felgyülemlett harag és visszafojtott indulat robban a képernyőn – CGI és
látványelemek helyett remek színészek szájába adott remek mondatokban. És ez az
igazi meglepetés. Hogy ma, amikor Hollywood lassan belefullad a saját
mentegetőzéssel elegy PC-törekvéseibe, Amerika meg a „semmit se mondjunk ki
nehogy megbántsunk valakit” és a „mondjunk ki gátlástalanul mindent, ami jön,
szarjunk rá ki sértődik meg” összefeszülésébe, még tudnak olyan sorozatot
készíteni, ami okosan, érzékenyen, de a játékszabályok kegyetlenségét és
visszásságát nem tagadva, saját magáról is lerántva a leplet beszél a #metoo
botrány utóhatásairól és a valódi megújulás lehetetlenségéről.
A kulissza mindehhez egy reggeli műsor. A The Morning Show az a fajta klasszikus szórakoztató
ébresztő műsor, ami mindennel foglalkozik, komoly politikai kérdésektől
katasztrófákon át kultúráig és bulvárhírekig – de csak olyan mélységben, ami
még nem fekszi meg a reggeli készülődés közben amúgy is hisztis néző gyomrát.
Két házigazdáját, Mitch Kesslert (Steve Carrell) és Alex Levy-t (Jennifer
Ansiton) egész Amerika imádja, csilliárdokat keresnek, épületnagyságú fotóikkal
tele New York, befolyásuk végtelen. Persze minden változik, ami tizenöt éven át
elég volt a nézőknek, mára lehet, kevés – lehet, hogy kicsit frissebb, kicsit
maibb, kicsit mélyebb, kicsit bátrabb hozzáállásra lenne szükség. Egy új
hírigazgató (az amúgy remek színészgárdában Billy Crodup abszolút lopja a show-t),
egy kis közvéleménykutatás, némi sztreotípia és kész a diagnózis: míg a
pasiknak csak jót tesz, ha öregszenek, a mindig is a szomszédlány stílusa miatt
imádott Alexet (óóó, vessük csak össze nyugodtan Aniston karrierjével) egyre
kevésbé szeretik, amióta már inkább az érett, hűvös nőt hozza. Csere kéne hát.
Ámde robban a bomba: a kikezdhetetlen reputációjú Mitch-et, Amerika reggeli
apukáját több kolléganője zaklatással vádolja.
Igazából innen indulunk, attól a
hajnaltól, amikor felszínre kerülnek a vádak – hogy messzebbről kezdtem, annak
oka van. Mert a zaklatási botrány egy olyan időszakban rendíti meg a csatornát,
amikor egyébként is a legkülönbözőbb érdekek feszülnek egymásnak, amikor új
ügyeskedők és régi manipulátorok vágnák el egymás torkát, amikor a frissítés és
az új narratíva megtalálása életfontosságú. Az évad egész hosszán finoman
lebegtetett kérdés, hogy ki szivárogtatta ki a sajtónak Mitch kalandjait (ami
persze a tettei megítélésében irreleváns kéne legyen), ezzel nyer értelmet: ne
gondoljuk, hogy itt bárkit az igazság keresése motivál, a leleplező is csak
taktikázik.
Mert Mitch-nek persze vége. Mindegy, mit állít, hogy valójában sosem zaklatott, minden kapcsolata beleegyezésen alapult; mindegy, mi történt valójában, egy olyan légkörben, ami a #metoo után uralkodik a szórakoztatóiparban, az, hogy egy nagyhatalmú férfi rendre alacsonyabb beosztású fiatal munkatársakkal kezdett, megbocsáthatatlan. Azzal együtt is, hogy egyik kapcsolata sem volt fekete-fehér, hogy a nők is más és más motivációval mentek bele, volt, aki őszinte érzésekkel, volt, aki törtetésből, volt, aki félelemből. De vajon lehet-e valós beleegyezésről beszélni, ha valakit a kirúgástól való félelem vezet? S vajon lehet-e zaklatásról beszélni, ha valaki kvázi nyíltan az előrelépés megkönnyítése érdekében kezd ki egy magasabb beosztású kollégával? A két leginkább leegyszerűsített kérdés, nyilvánvalóan – mégis fontos kérdések, melyek ezer további kérdést szülnek. És a sorozat elég okosan járja körbe őket.
De nem áll meg itt. Ennél sokkal
izgalmasabb, ahogy a „tévés házastárs” Alex érintettségét vizsgálja: vajon
mennyi felelősség terheli a nőt, akit megvédett a saját befolyása és vagyona a
hasonló visszaélésektől? Aki elnézően mosolygott a legjobb barát
műsorvezetőtárs kis kalandjain, aki nyíltan megvetette a törtető lánykákat,
akik Mitch ágyába bújtak, aki az érinthetetlenek magabiztosságával kezelte a
nőtársai millióit tönkretevő zaklatási ügyeket? A széria központi kérdése nem
is Mitch zaklatási ügye, vagy az áldozatok története, vagy hogy hogyan kezeli
mindezt a csatorna (bár önmagában mind érdekes téma) hanem, hogy hogyan
fogalmazza újra magát Amerika leghíresebb női műsorvezetője, akinek aközben
kell beismernie, hogy félrenézésével bűnrészességet vállalt egy aljas rendszer
fenntartásában, miközben szembesül (kényszerűen) vele: ugyanez a rendszer kényszerítette
egész életében másodhegedűs „szomszédlány” szerepbe, akinek asszisztálnia kell
a nagyfiúk játékához, ha pályán akar maradni. Lehet ez persze önigazolás-gyanús
(jó párszor az is), de ismerve a szórakoztatóipar és úgy nagyjából az egész
céges világ működését, pontosan tudjuk, hogy van benne igazság: mindent a fehér,
idősödő férfiak irányítanak. S ha maguk közé engednek mutatóba, az esélyegyenlőségi
törekvések kiszolgálásaképp egy nőt, netán egy kisebbség képviselőjét, annak
alapfeltétele, hogy az illető fogadja el a hallgatólagos játékszabályokat –
legyen szó szőnyeg alá söpört diszkriminációról vagy arról, hogy a céges partin
hiányos öltözetű táncoslányok szórakoztatják a nagyfiúkat...
Ezt a félrenézésekből, megalkuvásokból, elhallgatásokból szőtt hálót kéne szétszaggatnia az újonnan a csapatba érkező Bradley Jacksonnak (Reese Witherspoon). Az indulatos, kamera előtti kiborulásával lájkcunamit elindító vidéki riporter kívülállóként keveredik a nagyok játékába, akit minden oldal a saját céljaira használna – ő meg naiv idealistaként meg akarná reformálni nem csak a műsort, de minimum az egész szórakoztatóipart, s közben nem veszi észre, hogy mániás igazságkeresésével maga is milyen tragédiát okoz. Ámde: vajon ki okozza a tragédiát? A zaklató, aki nem vette észre (nem akarta észrevenni? nem is érdekelte?), hogy a beleegyezés nem is annyira önkéntes? A leleplező, aki felszínre hozta a történteket? Vagy a riporter, aki nem képes elengedni a sztorit? Egy olyan helyzetben, ahol mindenki hibás, van-e értelme feltenni a kérdést, hogy kit terhel a legnagyobb felelősség?
Nem véletlen, hogy a csatorna azonnal nyomozót
fogad, kinek egyetlen feladata bebizonyítani, hogy a munkáltatót semmilyen felelősség
nem terheli a mérgező, zaklatásoknak megágyazó légkör kialakulásában – hát, nem
nehéz épp ellenkező következtetésre jutni. A felelősség a rendszeré, s mindenkié,
aki részt vesz a működtetésében – akár félrenézéssel, akár a törtetőkön való
élcelődéssel, akár megvetéssel. Nem kell ahhoz elhallgattatni, zaklatni,
kirúgással fenyegetni, hogy mi is bűnrészesek legyünk. Ugyanakkor nem tagadható
el, hogy vannak, akik valóban tisztességtelen eszközökkel akarnak előrejutni,
vannak, akik provokálják a visszaélést (s vajon ez nem maga is visszaélés?),
vannak, akik ma is úgy nevelnek lánygyermekeket, hogy inkább legyél szép mint
okos és fogj meg idejekorán egy gazdag pasit, aki majd hozzásegít mindenhez. S
miközben a rendszer megváltoztatását és a bejáratott működésmód teljes
kikukázását tűzzük zászlónkra, azt is megmutatja a sorozat, mi ennek az
egésznek az egyik rákfenéje: hogy adott esetben egy egymást őszintén szerető,
de nem azonos pozícióban lévő párnak meg semmi esélye nincs elhitetni a
külvilággal, hogy a férfi nem zaklató, a nő meg nem törtető. Miközben az
teljesen egyértelmű, hogy a Weinstein-féle ragadozókat és a fizikai vagy lelki erőszakot
tűzzel-vassal irtani kell (tegyük hozzá: bármelyik nem kövesse el), aközben az
emberi kapcsolatok olyan összetettségével kell számolni, amit nem lehet
leredukálni egy hashtagre vagy valamiféle látszatszabályozásra. Pláne nem
akkor, ha mindez elválaszthatatlan a hatalmi játszmáktól – s ne legyenek
illúzióink, legtöbbször elválaszthatatlan. Ez az, amit remekül bemutat a
sorozat: hogy sosem csak a #metoo-ról szólt ez az egész. Hanem arról, hogy épp
hol ki diktál. És ebben az ember fikarcnyit se számít – se az áldozat, se a
zaklató. Ezt a rendszert kéne valójában megváltoztatni.
Mert Mitch-nek persze vége. Mindegy, mit állít, hogy valójában sosem zaklatott, minden kapcsolata beleegyezésen alapult; mindegy, mi történt valójában, egy olyan légkörben, ami a #metoo után uralkodik a szórakoztatóiparban, az, hogy egy nagyhatalmú férfi rendre alacsonyabb beosztású fiatal munkatársakkal kezdett, megbocsáthatatlan. Azzal együtt is, hogy egyik kapcsolata sem volt fekete-fehér, hogy a nők is más és más motivációval mentek bele, volt, aki őszinte érzésekkel, volt, aki törtetésből, volt, aki félelemből. De vajon lehet-e valós beleegyezésről beszélni, ha valakit a kirúgástól való félelem vezet? S vajon lehet-e zaklatásról beszélni, ha valaki kvázi nyíltan az előrelépés megkönnyítése érdekében kezd ki egy magasabb beosztású kollégával? A két leginkább leegyszerűsített kérdés, nyilvánvalóan – mégis fontos kérdések, melyek ezer további kérdést szülnek. És a sorozat elég okosan járja körbe őket.
Ezt a félrenézésekből, megalkuvásokból, elhallgatásokból szőtt hálót kéne szétszaggatnia az újonnan a csapatba érkező Bradley Jacksonnak (Reese Witherspoon). Az indulatos, kamera előtti kiborulásával lájkcunamit elindító vidéki riporter kívülállóként keveredik a nagyok játékába, akit minden oldal a saját céljaira használna – ő meg naiv idealistaként meg akarná reformálni nem csak a műsort, de minimum az egész szórakoztatóipart, s közben nem veszi észre, hogy mániás igazságkeresésével maga is milyen tragédiát okoz. Ámde: vajon ki okozza a tragédiát? A zaklató, aki nem vette észre (nem akarta észrevenni? nem is érdekelte?), hogy a beleegyezés nem is annyira önkéntes? A leleplező, aki felszínre hozta a történteket? Vagy a riporter, aki nem képes elengedni a sztorit? Egy olyan helyzetben, ahol mindenki hibás, van-e értelme feltenni a kérdést, hogy kit terhel a legnagyobb felelősség?
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése