Az Elbűvölő feleségem a tavalyi nyár
egyik kellemes meglepetése volt – rég szórakoztam annyira felszabadultan, mint
a kihűlőfélben lévő házasságuk felpezsdítése végett fiatal szeretőket
gyilkolászó házaspár egymást is jócskán átverő taktikázásán. Amiben persze
senki sem normális, de legalábbis mindenki hunyó, a kisebb-nagyobb titkok meg a
végén maguk alá temetnek mindenkit; és jó eséllyel az egyetlen, aki állva
marad, a szerencsétlen áldozat, na, ő
a legnagyobb játékos. Imádom a nem egyértelmű befejezést és ha nem tudom
eldönteni melyik szereplő verte át jobban az olvasót – itt emeli el magát a
szememben egy súlytalan domestic noir a középszertől.
Ezek után persze hogy roppant kíváncsi
voltam az egymástól elhidegült testvérek Amerikát átszelő kalandtúrájának borzalmaira.
Mert hogy lesz itt biza borzalom, afelől nem lehetett kétségünk. Downing
tizenkilencre húz lapot: hűtlenkedő házastársak után egymást hosszú évek óta
nem látó testvéreket ültet egy autóba, hetekre – robbanásveszélyes felállás.
Beth, Portia és Eddie Morgan szüleik halála óta nem látták egymást – más-más
államba költöztek, más irányt vett az életük, jól megvannak család nélkül.
Legalábbis így mesélik. Aztán amikor a tizenéve nem látott nagyapa végrendelete
újra összekényszeríti őket egy kisbuszba, hogy újraéljék azt a majd’ húsz évvel
ezelőtti kirándulást, mely örökre megváltoztatta az egész család életét, akkor
persze kiderül ez-az. Hogy a szülők nem is haltak meg, például. Vagy nem úgy.
Vagy nem mindkettő. Hogy valaki eltűnt, de lehet, hogy meghalt – ahogy az is,
hogy végig követi őket. Hogy az emlékezet a legnagyobb játékos, mert sosem
tudhatjuk – nem csak, hogy mire emlékszik a másik, azt sem, hogy amire mi emlékezni
vélünk, az valóban úgy volt-e, valóban saját emlék-e, esetleg bemesélt
konstrukció. Hogy az emlékek, hamis emlékek, mesék, titkok, családi legendák
közül mi igaz és mi nem, mindenképpen nehéz lenne felfejteni – hát még, ha
Downing, szokásához híven itt is egy tökéletesen megbízhatatlan narrátorral
ajándékoz minket.
Beth Morgan, a közmondásos „középső”
testvér, a legjellegtelenebb, akinek semmilyen szuperképesség nem jutott – aki ezt
ellensúlyozandó egész életét arra áldozta, hogy megtalálja azt, aki elveszett.
Beth, a jelentéktelen, a mániákus hazudozó, aki egy
ki-tudja-létezett-e-egyáltalán másik
álcájába bújva ír naplót az egykori kirándulásról, aki az akkori eseményeket
gondosan megszűrve alakítja szimpátiánkat és tereli figyelmünket, aki
nagyvonalúan túllép saját hibáin és (hoppá) gyilkosságán, csak hogy testvéreit
lejárassa. Mondjuk, sokszor megértjük. Mindkét tesó annyira elfuserált, annyira
idegesítő, annyira képen tudnám törölni őket, hogy tökéletesen értem Beth-t:
nehogy már ilyen hülyéké legyen a nagyapa pár milliója.
Mert hát ez a kirándulás nem holmi
nosztalgikus emléktúra… A basáskodó, erőszakos, gyerekrablástól sem visszariadó
nagyapa ahhoz köti az örökség kifizetését, hogy unokái pontról pontra járják végig
az egykori családi túrát, s annak végén, a sivatagban szórják szét hamvait.
Életük legrosszabb emlékeihez vezeti vissza őket – egy szadista állat, még ha
néhány millió dollárral kárpótolja is őket a túra végén. „Húsz évvel ezelőtt, amikor először mentünk el erre az
autókirándulásra, nagyapa meg akarta ismertetni velünk a világot, amit a lehető
legtöbb állam bemutatásával szándékozott kezdeni. Ehelyett azonban valami
olyasmi lett belőle, amit nem hozunk szóba, amiről hallgatunk. A fejünkben
marad, és tagadásban, hitetlenségben, sőt téveszmékben úszkál körbe-körbe.”
Épp ezért, mert ez volt a legrosszabb, és úgy végződött, ahogy, még a néhány
millió nélkül is világos lenne: ezek kinyírják egymást a végére. Így meg, hogy akkora
örökség a tét, mely mindőjüket kihúzná a szarból, még világosabb, hogy: hát,
ezek kinyírják egymást a végére.
Aztán persze kiderül, hogy Downing jobb
író, mint gondoltuk, és amit Beth az első laptól lebegtetett - sosem tudhatod
ki egy történet hősnője, míg a végére nem érsz - igaz: a ravaszt az húzza meg, akire
egyáltalán nem számítunk, a múltbeli titkokról meg kiderül, hogy még annál is
mocskosabbak, mint gondoltuk. Minden család a maga módján boldogtalan, de vannak,
akik egészen elképesztően csúcsra járatják az elmebetegséget…
Egyébként nem is igazán számít, ki ölt meg
kit, ha egyáltalán – az meg pláne nem, kihez kerül az a sok dollár. Ami sokkal
érdekesebb, az a dinamika, ami ezeket a szerencsétleneket összefűzi. A három
testvér élete szakadatlan rizikózás – a gyerekkorukban beléjük oltott
társasjáték-szenvedély egymás folyamatos átverésében és stratégiai szövetségek
kötésében végigköveti az utat. Mindhárman titkokat hurcolnak és mentális
betegségekkel küzdenek – ki szenvedélybeteg, ki kleptomán, ki mániás hazudozó.
Az őket követő rejtélyes furgon és a furcsa balesetek szinte felesleges
sallangok, anélkül is képesek kicsipkézni egymás idegeit. Ahogy feleslegesek a házastársak
is – akiket szinte csak azért cipeltek magukkal, mert nem volt hova tenni őket.
Érdekes játékot játszik velünk a szerző: mindegyik szereplője iszonyúan
antipatikus, hazudoznak, taktikáznak, kicsinyes és megalázó játékokba sodorják
a többieket, némelyik egyenesen gyilkos – egyiküket se kéne kedvelnünk, sőt,
megvetést és zsigeri undort kéne éreznünk irántuk, mégis képesek közel férkőzni
hozzánk és simán elhitetni velünk, hogy lehetnének a szomszédjaink is (ad
absurdum: családtagjaink). Mert a diszfunkcionális család, a generációkon
átívelő traumák, a családon belüli kibogozhatatlan viszonyok megjelenítése
pompásra sikeredett.
Hősnő meg nincs. Mindenféle szereplők
vannak, akik próbálnak lavírozni, halászni a zavarosban és a lehető legjobban
kijönni ebből a katyvaszból. Sikerül-e? Ki tudja… Mindenesetre azzal a jóleső
borzongással csukhatjuk be a könyvet, hogy igazából senkiért nem kár, aki nem
nyert ebben a játszmában. Aki meg nyert… – van ilyen egyáltalán?
Kiadó: Agave
Fordító: Bosnyák Edit
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése