A 15. (tavalyi) WOMEX Budapesten került megrendezésre, és nem
csupán a számtalan remek koncert miatt volt emlékezetes, hanem a rengeteg, itt
megismert muzsikának köszönhetően... Ezek a lemezek még ott, a rendezvényen kerültek a birtokomba, és meglehetősen sokat vártak rá, hogy végre az Ekultura és a saját blogunk olvasói számára is foglalkozzak velük. Talán pont azért, mert a szívemhez nőttek, nagyon nehéz volt írni róluk - s talán azért is, mert akkor, azon melegében nem volt érkezésem szavakba önteni a meglepetésem és az örömem. S minél tovább halogattam az ismertetők megírását, annál jobban látszott a tény is: valójában nem vagyok elég felkészült hozzá, hogy ezeket a remek zenéket méltassam. Végül aztán erőt vettem magamon, hogy legalább ajánlani merjem őket...
Kísérletező, bátor, és
hallatlanul változatos. Három dolog, amit nem gondoltam, hogy két cimbalmos
együtt-játékára mondanék először, ha kérdeznének róla. Balogh Kálmán
játékhoz állását a boldogan vállalt nép-
és cigányzenei alapok tiszteletben tartása mellett az első pillanattól
jellemezte a határok feszegetése, sokakkal és sokféle zenét játszott, ahova a
cimbalom csak odafért: a ragtime-tól egészen a kis, ismeretlen, műkedvelő
zenekarokig. Lukács Miklós pedig amellett, hogy a kortárs klasszikus zenébe írt
cimbalomszólamokat neves klasszikus zenekarokban adja elő, résztvevője és
alakítója például Borbély Mihály Balkán Jazz Projektjének, zeneszerző,
alapvetően kortárs irányba, a jazz játékmódjába tett többször üdítő utazásokat
a hangszerén. Két kiemelkedő képességű zenész, ugyanazon a kellően bonyolult,
árnyalt hangzásokat lehetővé tevő hangszeren…
Valódi két dudás egy csárdában
helyzet lehetne – egyszerűen gyönyörű, hogy az első pillanattól kezdve mintha
kizárólag azon versengenének: hogy hozzák helyzetbe a másikat. Erős
szólistaalkatú előadók lévén az első, ami feltűnhet, ha élőben hallod őket: ez
a mélységesen tiszteletre méltó egymásra figyelés. Az összemosolygások. És
persze: a feldobált labdák boldog leütögetése mindkét részről. Pedig nem
egyszerű anyag a Cimbalomduóé, megpörgetett népzenétől kortárs
jazzszerzeményeken át a „Szomorú vasárnap” érzékenyen vezetett, finom
zengetéséig kalandoznak zenei múltban és jelenekben – az egymáshoz gyakorolt
pompás részeken túl bátran improvizálva, egymásra-reagálva, bízva a másik
arányérzékében… Egy interjúban Lukács Miklós megemlítette, hogy a második album
nehezebben született meg, mint az első – nos, ezt nem lehet hallani rajta. Élmény
meghallgatni őket felvételről – de Balogh Kálmán és Lukács Miklós duója azért valójában
élőben az igazi!
Kinek ajánlom: elsősorban
azoknak, akik szeretik a hazai népzenei ízeket modern, jazz-köntösben is – és
akik szeretik a cimbalomban rejlő lehetőségeket.
A WOMEX-nek köszönhetően
csodálkozhattam rá; el is kellett gondolkodnom miatta, valójában mit is értünk
világzenén – hiszen ez egy hamisítatlan, a változások lehetőség szerinti
kizárásával megőrzött, mindmáig ápolt tradíció. Az egymásra-hatásokból
táplálkozó rétegét - az egykori kínai kulturális behatás nyomait - ugyanúgy
eltemette az idő, mint a min’jo stílusú japán shamisen-játék esetében. Az
ápolói a hagyományt tisztelik benne, az örökség-jelleget. Azt, amit egykor
jelentett, nyilván jelenti ma is, de elsősorban a Koreai identitás önmeghatározó
rétegeként – egy modern gyászoló koreai számára a halott lelkének elengedését
segítő szertartás mellé avagy akár helyett odasorakozhatott mindaz, amit a
modern világban létezés kényszere szül avagy szülhet. Nem tudom, eljutott-e ez
a szépen ápolt hagyomány oda, ahova a magyar népzene nem egy eleme – hogy a
saját közegében is egyfajta egzotikum. Innen nézve – a WOMEX színpadának
legtávolabbról érkezett vendégére csodálkozva számunkra lenyűgöző egzotikum,
valóban.
Hiszen mi nem ismerjük az
„odaadás” formáit, a színpadon történtek jelentését, s mégis, odaadó
figyelemmel nézzük, ami történik. Lenyűgözve, olykor megérezve a humort, azt a
fanyar bölcsességet, amely az elengedést is maga teljességében képes látni. A
keleti színpadi muzsika valamilyen értelemben mindig színház is – nemcsak a jinndo
sitgim gut szertartás jelenik meg dramatizálva, minden előadott dal megkapja a
maga apróbb-nagyobb színi jelenlétét is. Amit én külön élvezettel figyeltem:
mennyire tiszteli a kelet zenéjének alapját nyújtó ritmus- és alaphangszerek
játszóit maga a színpadkép! Ők vannak középpontban, a csanguu és kkvenggvarina
dobok játékosai, a bambuszfurulyák és pengetős hangszerek szólistái úgy veszik
körül őket, ahogy a zenében indázzák körül a szólisztikus elemek, az ének az
alaplüktetést…
Kinek ajánlom: bárkinek, aki
hajlamos a komfortzónáján túl merészkedni – mindenképp érdemes képpel és
hanggal ismerkedni az együttessel, jelentősen többet ad…
Javier Paxariño régóta ismert és
elismert játékosa a spanyol gyökerű világzenei játéktérnek, felsorolni is
nehéz, hány csodálatos zenei projektnek volt megalkotója, részese, meghívottja,
dédelgetett húzóneve. A granadai születésű fuvolás-szaxofonművész a karrierje
kezdetén az egykori mór zenei hagyomány jazz-színtérbe vonásán ügyködött, közreműködött
Federico Garcia-Lorca A csodálatos
vargánéjának zenés-táncos színrevitelében, részt vállalt a Radio Tarifa számos felvételén és
koncertjén (miközben önálló albumok egész sorát jelentette meg különböző
játszótársakkal, köztük az ihletett Temurát
Glenn Velezzel…). Idő kérdése volt, mikor sodródik mellé néhány zenész, aki
ugyanúgy és ugyanarra kattan – nos mostanában így turnézik, a saját triójával, állandó
zenésztársakkal: Josete Ordonez gitárossal, és az ütős Manu de Lucenával, s így
jutott el tavaly a Womex keretében Budapestre is.
Ezt mindenképpen hallani kell!
Minden koncerten finoman tovább alakuló zeneszövet, egész spanyolhon zenei
hagyományának szelíd tükre a 2014-ben kiadott lemez, a Dagas de Fuego Sobre el Laberinto; van itt minden, spanyol
vágánsdaltól és tengerésznótától jazzköntösbe tekert flamencoig, szefárd
finomságoktól Rabih Abou-Khalil úd-játékát szaxofonba csalogató feldolgozásig –
a dolog, ami a fülünkbe mászik egyszerre egy sokféle hatás járta vidék
zenehagyománya, és mindaz, amit a három zenész a maga kedve szerint hozzárak. Paxariño
olyan, amilyennek a faunokat képzelem, Ordonez lazán vált lantról vonósra, majd
vissza gitárra, játékmódokból bogozva könnyű kézzel jól felismerhető
sajátvilágot, de Lucena meg mintha soha nem lenne egyedül a dobok mögött…
mindenképpen hallani kell, és legalább egyszer élőben. Mert amit a felvételek
sávjai, a stúdió lehetővé tesznek, azt bátran használt modern technikával,
looppal cseni a színpadra is a trió, feltárva a felépülését is e zenéknek –
mint mondtam, minden koncerten tovább finomuló zeneszövet ez, az egymással
beszélgető zenészek estéről estére újrafogalmazzák egymásnak is a mondanivalót.
Ők mindezt mediterrán jazz-nek
hívják – én nem a nevére vagyok kíváncsi, hanem újra és újra erre a zenére.
Nekem varjak késéles tollai repülnek a Landrón
y kumardji szaxofonalapja fölött, beköltözöm Mandópolisba, újra és újra elnyel a Laberinto… és nagyon szeretném még élőben hallani őket, szeretném
hallani, hová bokrosodnak az új dalcsírák, legalább annyira közelről szeretném
hallani őket, mint itthon, a Womexen, ahol fogalmam sem volt, mi következik,
amikor a színpadra léptek, de odagyökereztem e zene elé, és megszűnt számomra
minden egyéb, idő, lehetőségek, egyéb varázslatok – nem engedett el, amíg
tartott, és ezt nagyon jó volt érezni: a pillanatot, ahogy a legnagyobb örömmel
csak úgy telik.
Damir Imamović lázadó. Ezt nem
gondoltam volna – hogy ennyi színe van a sevdalinkának, hogy egy ilyen erősen
hagyományba ágyazott, kultúrával körbejárt, nagy tisztelettel életben tartott
és meglehetősen ősi zenében így néz ki a lázadás… hogy ne mondjam, ilyen
kevésen múlik. Szerintem ez az erősen hagyományozott, kanonizált zene nem
elsősorban a ténytől modernizálódik, hogy Imamović és zenészei nem ragaszkodnak
a népi hangszerek szigorú használatához, hogy bátran elektronikához nyúlnak,
sokkal inkább attól, ahogy játszanak a játékmódokkal az új játékszerek tágabb
lehetőségein át, ahogy a megváltozó alapra az énekes is bátrabban engedi rá a
maga érzelmes értelmezését – ami nem is teljességében a magáé, hiszen zenei
kutatásait tükrözi. A sevdah bosnyák nemzeti kincs – el lehet képzelni,
mennyire botránynak érzik a többi „őrző” az efféle elhajlást.
Holott minden hagyomány ettől él.
Ez a török időktől folyamatban tartott örökség is attól élt, attól maradhatott
„folyamatban”, hogy korokon át be- és elfogadott hatásokat, hogy invencióval
teli zenészek időről időre el merték játszani kicsit másképp. Tény, esetünkben
a lázadás pont ez a kicsit másképp, pont az a szuverenitás, ami süt Damir
Imamović és zenekara hozzáállásából. Minden hagyomány ettől marad élő – ha
valaki a tiszteletteljes ismétlésen túl belelélegzi a saját lelkét, ha
észreveszi a rokon zenei környezet nyújtotta egyéb lehetőségeket, amivel
kiemelhet-nyomatékosíthat, vagy eltakarhat-simíthat számára lényeges elemeket a
tanultból. Imamović ehhez megtalálta a megfelelően bátor zenészeket Nenad
Kovačić és Ivan Mihajlović személyében, s így lehet együttesével a saját
kulturális közegében botrány.
Hiszen a Balkán egymásra haragvó
szoros szomszédságai önmeghatározásuk sarokköveiként tekintenek ezekre az apró
különbségtételekre - egy hangszer játékmódjában akár -, amelyek a sevdah
születésekor e formában korántsem voltak ennyire lényegbevágók. A Sevdah Takht
már a névválasztásával ez ellen tüntetett – kiválasztva a perzsa eredetű szót,
amely a környező népek és népcsoportok számára is nagyjából ugyanazt jelenti.
Hiszen e zenei forma első megcsontosodása idején (a közös, oszmán uralom
jelenlétében) nem ezek a különbségek voltak lényegesek. Damir Imamovićot a sevdah
közös gyökerei érdeklik a leginkább, és veszi a bátorságot, hogy kortárs
eszközökkel ássa ki őket. Milyen érdekes, ha végiggondoljuk: így válhat lázadás
a hagyomány valódi tiszteletéből. Én egyszerűen csak szeretem hallgatni…
Ez kérem a nép- és világzenei
Cream. Mondjuk úgy, a középkori vándortrubadúrok hagyományait tiszteletben tartó
változat. Az okszitán mandolinos Sam Karpenia, Ulas Özdemir, a török
baglama-játékos, és Bijan Chemirani az ütőknél egyenként, különböző
formációkban és önálló jogon is élettel töltött már nem egy, nem két helyen
mediterrán világzenei színpadot – együttzenélésük érdekesen sorsszerű
véletlenek összjátékának köszönhető; mindenesetre a sors ez esetben olyan
paklit kevert, amelyben csupa ász van…
Ami meg is látszik a közös
produkción. Egymást folyamatosan kihívó, rokon hangulatú ének- és hangszeres szólamok
vívnak itt vértelen, gyönyörű küzdelmet, csupa világnak feszülő zenei mellkas –
egykori háborús és kulturális ellenfelek találják meg egymásban a rokon
kivagyi-vonást. Valahol elképesztő, hogy a folyvást ellenpontozó ütő-játékra
egy mandolin és egy baglama micsoda feszültséget képes generálni, mennyi tüzet…
A játékosok folyvást kihívják egymást – hogy végül kiegyezzenek a döntetlenben.
Hiszen közben egymásra mosolyognak, hiszen elismerően bólintanak a méltó
kihívást hallva. Lovagkori zene, az egykori ideálok attitűdjével, egyszerre két
(olykor több) hagyományt idéz meg, megmutatni bennük e legmélyebben közöset, a
pontosan ugyanolyat. Okszitán ének és török kántálás, egymástól térben, tőlünk időben távoli – mégis
egymásra, s egymásban magára ismerhet.
Egyszerűen gyönyörű. Nem mindig
hangol magára, nem mindig engedem, hogy befonjon, mert tényleg vele feszülök én
is. De megtanulhatom belőle, hogyan nem engedem el a vitát, a vitában a
másikat, hajtva a győzelmet, akárcsak a másik – holott ez a közös teher
bennünk, ez a győzelemvágy, hogy eluraljuk a másik világát. Egyszerűen
gyönyörű, ahogy ebből az eluralásból nem lesz semmi a dalaikban – ahogy végül
egybefonják (ha mást nem képesek) akár az engesztelhetetlenséget, a haragot.
Egyszerűen gyönyörű, ahogy értik egymást a szerelemdalokban, ahogy perben,
haragban, szerelemben végül valójában egymás játékában gyönyörködnek. Ez is
egyfajta engesztelődés – a közös zenélésen át.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése