Megnéztem végre ezt a filmet –
elég régóta őrizgettük, elég sokáig halogattam… pedig érdekelt, már csak azért
is, mert a magam szelíd módján érdekelt voltam én is ebben a kérdésben, a
városi biciklis futárkodásban. Ha nem is ilyen elvakult szinten, mint a film
főhőse, Wilee (Joseph Gordon-Lewitt), de én is megérezhettem ezt a
gátlásmentes, boldog szabadságszagot, avagy (máshonnan nézve) ezt a
szabadságillúzióval alaposan átitatott levegős-menetszeles rabszolgaságot –
amikor az ember szenvedélyéért fizetnek. Valóban fesztelen és közvetlen filmet
sikerült a téma köré rittyenteni, rengeteg bájosan elkapott, valóságszagú
pillanattal – és meglepően kevés csúsztatással, tipizálással és filmes
panelhalmozással. Már ami a futárlét apró örömeinek ábrázolását illeti…
Példaszerű, ahogyan ezt a sztorit
összepakolta David Koepp és John Kamps, a rendező-forgatókönyvíró páros;
tanítani valóan játszanak az időkezeléssel: hogyan kell visszahátrálni többször
a „bele a közepébe” állapotából, hogyan kell úgy adagolni az információt, hogy
minden belefont előzményszál folyamatosan erősítse a filmes szövetet. Aranyos,
ahogy a más nézőpontból újfent előadott jelenetekben észreveszed, hogyan és
honnan láttad, kinek a nézőpontjából az előtt ugyanezt… jó érzés így nézni egy
filmet, mert otthonos lesz a New Yorkja. Nagyon találó a térképnézetből
forgalomba érkező kamera, ahogy utoléri a madártávlat sárgával festett
útvonalán autók közt cikázó biciklist; nagyon találó, ahogy a cangás fejben
előre lejátszott forgalmi helyzetek víziói közül választva egy pillanat alatt
hoz meg döntést; nekem, aki viszonylag sokat ülök nyeregben, ezek a pillanatok
maradéktalanul elmesélték, hogy miben létezik egy nagy sebességgel a
forgalomban lavírozó kerékpáros.
Odáig voltam a képek fiatalos
lendületétől. A jól elkapott kameraállások ügyesen életszerűre komponált
forgalmi helyzeteket mutattak – nagyon ügyesen játszott a filmes csapat
nézettel és idővel. Hogy értsétek: például néhány jelenetet lassan mozgó
„forgalmi elemek” (gyalogos, autós, kerékpáros) biztonságos koreografáltságában
rögzítették, lassú forgalmi táncban szinte, amit a megfelelő helyre vágva a
néző konkrétan egy éles, kegyetlen és villámgyors helyzet lassított
felvételének érzékelt… egyébként is ügyesen használták a különböző sebességű
filmes momentumok egymásra hatását a néző elméjében – főleg, ha figyelembe
veszem, hogy ez a film elsősorban kiváló minőségű kerékpáros kaszkadőrmunka
volt, a trükkök, esések, ütközések egytől egyig nem a rajzasztalon készültek.
Wilee belenyúl egy fuvarba, ahol
a küldeményre más is pályázik, nemcsak a címzett, ráadásul maga a küldemény is
illegális, rázós, forró. A srác személyes okokból persze a magáévá teszi az
ügyet, belevonódik, amolyan drótszamaras igazságosztó lovagként - sőt, egy
ponton az egész biciklis futársereg követi - szép példáját adva a
szubkultúrában amúgy valóban tapasztalható szolidaritásnak. Közben kap egy
szolid pofont az amerikai bevándorlás-kezelés, a Nagy Alma rendőrsége (külön és
kiemelten a kerékpáros osztag), óvatosra csiszolt görbe tükröt a kínai negyed…
nem mesélném el – egy nézést szerintem mindenképpen megér…
Azért hozzátenném, hogy nekem ez
a fék nélküli fixi-mentalitás úgy különben nem túl szimpatikus. Problémás, mert
ön- és közveszélyes, mert nagyon kell hozzá tudni kerékpározni, és akik ezt
iparszerűen művelik például itthon, Budapesten is, azok általában nem tudnak
annyira, mint amennyire azt magukról gondolják – és problémás, mert a
kerékpárosok általános megítélésén ezek a figurák rombolnak a legtöbbet. A
piroson válogatás nélkül áthajtó, zebrán gyalogosok között cikázó, járdáról
útra, útról járdára váltó vagányok. Lehet, hogy nincs igazam, de szerintem a
szabálytalankodásnak is van egy kulturált szintje (anélkül sajnos nem jössz ki
jól kerékpárral Budapesten sem a forgalmi helyzetekből – mert a legtöbb
kerékpárosokra vonatkozó szabályt még mindig olyanok találják ki, akik autóban
ülnek, jobbára ott is a hátsó ülésen…). Számtalan sztorim van ezekről – de
szorosan véve nem tartoznak ide…
Végül hozzá kell tennem, hogy a
film mentalitása is okot adhat némi elkeseredésre – vajon milyen mentális
állapotban lehet az a társadalom, ahol egy folyamatosan szabályt és törvényt
szegő ifjú önbíráskodónak szurkolsz, hogy egy velejéig korrupt rendőr által szimbolizált
rendszer ellenében (amolyan város-erdei kerékpáros Robin Hoodként) egy teljesen
illegális küldeményt el tudjon juttatni egy saját etnikumán élősködő
bűnszervezet vezetőjének a kezébe…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése