graphic: Mizzy Chan |
Régóta játszom vele, hogy a
kerékpárjaimnak nevet adok. A lusta-lomha, csapágyaival motyogó morcos, de
szeretni való Dema így lett Füles; a festése okán (s mert annyi necces
helyzetből illant el alattam ügyesen) lett a Diamond Backből Füst… valahol
evidens volt, hogy amikor új paripát kötöttem a minap az istállómba, nevet
kapjon. Neil Gaiman általam igen kedvelt regényhőse után annak rendje és módja
szerint el is neveztem Árnyéknak… mígnem egy este, hazafelé gurulva a sötétben,
azon kaptam magam, hogy valójában inkább Sandmanként gondolok rá: Álomúrnak,
Homokember módjára álomport halk suhanással szerteszóró fekete mítoszlovagnak
érzem. Nevessetek ki, de én az efféle tévedéseim mindig komolyan veszem – mert
nagyon sokszor ajándékoztak olyan felismerésekkel, amelyek elbújtak a logika,
az éber befogadás, a beleélés (mikor melyik…) vakfoltjaiban. Most szólok, erről
csak úgy ejthetek szót, ha feltárom a vonatkozó történeteket; az Amerikai Istenek és a Sandman számos eseményére és összefüggésére teszek itt utalást –
jobban jár, ha csak az olvassa tovább, aki ismeri ezeket a meséket, vagy az,
akit nem zavar, ha előzetesen bevezetik a történetekbe.
Mint írtam, mindig komolyan
veszem az efféle tévedést – úgyhogy elgondolkodtam, milyen közös vonásokat
fedezhetek fel e két hősben; Árnyék, azaz Baldur Óðinsson, a mítosz távolba szakadt
szerelemgyereke, és a fogságból frissen szabadult, morc Végtelen, Sandman
között. Nos, első pillantásra akad is közös vonás, meg nem is. Első pillantásra
két teljesen különböző pozíció birtokosa, s jelentékenyen különböző helyzet
rabja a két hős. Az egyik egy elfelejtett mítosz atyjának zabigyereke, amolyan
balkézről való problémamegoldás, a másik egy erő emanációja, végtelen,
halhatatlan, Úr az urak között, saját birodalommal: az Álom minden porcikája az
övé. Másodikra azért eszembe juthat: mindkettőt rángatja valaki, dróton mintegy
– az egyiket az apja, a másikat a végzetet leginkább tagadó, szintén Végtelen
testvérhúg. Mind a kettő kvázi „börtönből szabadul” a mese elején; mind a
kettő a jól megszokott viszonyai helyett egyfajta kihívásokkal teli űrbe. Amit
neki kellene betölteni. Képességei szerint teljesen másképp – de óhatatlanul
egyfajta önfeláldozás árán.
Persze az önfeláldozás módja,
oka, lefolyása teljesen más alapokról teljesen máshova fut ki. Árnyék
önfeláldozása a sors betöltve megtagadása – ez van a mítosz hősének lelki alkatába
kódolva; gyönyörűen elcsípett, aktualizált játék az egykori mítosz hősével
úgymond a mítosz eredeti területén kívül. Ezért szeretem annyira Gaiman
hozzáfűzött meséit a legsikeresebb történetéhez (holott haragudni szoktam érte,
ha a szerzők nem tudják, nem merik az olvasóra bízni a továbbgondolást – nem
ajándékozzák az olvasónak a neki járó szabadságot). Amikor az író „folytatja” e
két rövid írással az Amerikai Isteneket, Árnyékot folyvást olyan helyzetekbe
vezeti, ahol ezt az önfeláldozást élheti át újra, másképp, kicsiben. Mintha
folyvást azt az ügyet keresné Odin legtisztább lelkületű gyermeke, amely
valóban méltó a legteljesebb odaadásra. Két isten ravasz erőgyűjtő
ragnarökparódiájának félbeszakítása, a zabolátlan erőkre vetett aljas gyeplő
eltépése, a maga rutinjába vénült gonosz kibillentése a szerepéből (kétszer
is…) – a szent önfeláldozás által. S a túlélés valójában egyszer sem Baldur „sikere”.
Ahogy korábban írtam: háromszor láthattuk
immár, hogyan él vigíliát Baldur, s hogyan menti ki ebből valamiféle női akarat
– mintha Árnyék valójában tényleg azt az eszmét, dolgot, helyzetet, szentélyt
keresné, amiért érdemes odaadnia magát; mintha valóban erre volna kódolva. A
meghalásra, amit Odin tisztaságáról és jámborságáról híres fiaként a mítoszban
is sorsaként hordoz. Valahol nagyon várom, mit talál ki Neil Gaiman, mi
lesz az a méltó ügy, amely után végre elnyerheti a cselekedetek vetülő Árnyéka
a megérdemelt (örök) nyugalmat…
Sandman ezzel szemben a végén a
maga valóságos végtelenségével szembesül, amelynek a változás legalább annyira
a része, amennyire a halál is – önmagát, az önmagáról alkotott képzeteket kell
elengednie, hogy újraszületve ifjú Álomként ismét felragyoghasson. A valójában rendezhetetlent: megbolygatott álombirodalmát, a többi Végtelennel, istennel,
angyallal felrajzolt viszonyrendszert, kihűlt szerelmet, hűtlen szolgát, unt
varázslatot – mindent és mindenkit maga mögött kell hagyjon. Fel kell ébredjen
magából – nem betöltenie kell egy sorsot, hanem a legtisztább értelemben maga
mögött kell hagyja. Ezért adja magát nővérének, a Halálnak, a végtelenben a
véget: ajándékba mindazt, amit Árnyék a maga viszonylatában nem vethet le –
hiszen nem teremtő, hanem teremtmény. Az önfeláldozás módja (láthatjátok) teljesen ellentétes
irányokba mutat…
Így ébredtem rá, hogy rossz
nyomon járok. Nekem ilyenkor a képek segítenek, úgyhogy kedves illusztrátoraim,
s a képregény rajzolói által rajzban eredtem a figurák nyomába… s persze, hogy
egyből feltűnt, mi a legmélyebben közös ezekben a hősökben. Elkülönülő
saját-világaikban mind a ketten Neil Gaimanra hasonlítanak a leginkább. Igen, Árnyék,
a nagy mackó is. Neil Gimanra hasonlítanak, ahogyan beleírja magát egy rajongói
fikcióba, a maga fetisizált, de folyvást megsemmisített megmentő (és mélyen
testi) szerelmeit, a maga tehetetlen világszellem-szerelmét, cselekvő
aggodalmaskodását, ezer különböző módon – a rocksztár külső mögött az egykori
szorongó gyereket, az összes mumussal, az ágy alól és a leplek mögül, a
képzeletvilág-széles résekből, a falból előkúszó rémületre adott rémületválaszokat,
a gyerek imáját a gonoszhoz, hogy mégse egyék meg a szörnyek.
Hirtelen ráébredtem, hogy Neil
Gaiman összes története - na jó, csaknem
az összes - Gary Stu-, vagy Marty Stu-történet (a híres Mary Sue, az „idealizált magát” ideális történetbe író rajongói fikció általános elnevezésének „férfi megfelelője”). Hiszen idealizálja magát, kiválasztott árva, kisebb isten fia,
végetlen végzet – ha végiggondolom a történeteit Csillagportól Amerikai
Istenekig, Sandmantől a novellák szikár farkasemberéig, vagy akár mélybe bukó
angyaláig: a legtöbb egyes szám első személyben beszélő hős Gaiman sajátos
értékrendjének egy-egy ideája. A hasonlóságuk az írótól el nem vehető
beleélésből következik – belülről vetülnek. És számomra ez a legfontosabb
ismérve a szenvedélytől fűtött rajongói fikciónak: hogy legalább belülről
vetüljön. És ha lehet: tényleg rajongott saját-világok mítoszi közegébe, ahol az
ismert közös kincsek, mítoszaink módosulása nem az önkény, hanem a
rácsodálkozás, a saját íz hozzáfűzése kényszerétől alakuljon. A mítosz
öncsonkolás nélkül alakuljon át. Így Tükör és Füst Gaiman legtöbb novellája – az író magát szemléltetné, tükrözné, de
elfoszlik, amit markolna, ahogy a közegbe helyezi, eloszlik, mint a füst; de a
közeg, ahová ezt a magát helyezné mindig remekül látszik és mindig jelent,
többet jelent, mint önmagát – legyen bár egy ősrégi temető dzsungele, vagy a
London alatti város.
Ha ez maradék nélküli, akkor
mindegy, hogy valaki Harry Potter fanficet ír, vagy újvilágba helyezett északi
mítoszmesét – ha nem csinálja bűn-gyengén, számomra a keret által rögvest szerethetővé válik.
Gaiman ilyen szerethető rajongói történeteket fogalmaz ezer különböző mítoszba,
olykor egyszerre több mítoszba, ősibe és frissbe, könnyű, de biztos
kézzel. Amikor például Sandman a
kalandjai elején kedves tárgyai, fegyverei, erőhordozói nyomán jár, így járja
be Gaiman rajongott képregényes mítoszhelyeit: A botcsinálta házigazdák epizódja például a régi D.C.-s és E.C.-s horrorképregények jellegzetes konvencióival
játszik. Később látogatást teszünk a
Hellblazer-ben… képben-panelelrendezésben időnként szinte kísértetiesen
idéződik fel az első, a Delano-Ridgway féle sorozat karcosabb képi világa,
igazi hommage ez… S a történet is hazabeszél. Constantine olyan, amilyennek
szeretjük, morbid és flegma – neki mindegy, ki jön be az ajtón, úgyis tudja: a
pokolba tart. Megfordulunk a klasszikus amerikai szuperhős képregény örök
Arkham intézetében, hogy lássuk, hogyan szabadul ki a gonosz-oldal John Dee-je… Doktor Sors figurája teljes-pontos.
Aprócska „optikai elcsúszásokkal” szinte „átemelődik” a D.C. beteg
szuperhősvilágából ebbe a történetbe. Az első Sandman-kötet, a Prelűdök és noktürnök sajátos
szerkezetéből következik, hogy bármilyen hommage, utazás, játék belefér. Még
egyszer hangsúlyoznám: rajongói játék.
Neil Gaiman rajongó, és
fanfic-eket ír – csak akkora alázattal, hogy ezek rendre kiválóan sikerülnek.
Szerintem akad olyan felnőtt olvasója, akihez ezért nem kerülhet közel – nem
tartja a történeteihez a felnőtt írótávolságot. A rajongó valamilyen szinten
gyerek marad, akkor is, ha ír, akkor is, ha olvas. Ezt - gondoltam - érdemes
tisztáznunk, mielőtt visszatérünk a kerékpár-elnevezés ügyéhez: Árnyék legyen,
avagy Sandman inkább. Végiggondolva a két hős pályáját, legyen inkább Sandman –
hisz ez a speckó kis svájci monti is haló poraiból támadt fel - remélem -
vidámabb álmok uralta újlétre.
a kerékpár maga választott nevet - eltávolodva a dilemmától. Úgy hívatja magát: Hollószárny :)
VálaszTörlés