Legnagyobb fájdalmamra megint ott találtam
magam, hogy itt tornyosul jó pár elolvasott könyv és az istennek sincs kedvem
írni róluk – semmi különös, csak a szokásos lemez: munka, itthoni teendők,
stressz, feszültség, nyafi. Mivel nem is olyan rég fejtettem ki azon
véleményemet, hogy mekkora öngól arról nyígni a blogon hogy nincs kedvünk
blogolni, ezt hagyjuk is ennyiben :) Persze írni meg kell – mert csak. Ilyenkor
vesszük elő a rövidre vágva rovatot, ezúttal ismét csak könyvekkel: van köztük
várólista-csökkentős, non-fiction, hosszú, rövid, tetszős és tetszős. Szerencsére
bár blogolni annyira nincs mostanában kedvem, az olvasással nincs gondom –
nagyon csúsznak a könyvek és nagyrészt tetszenek is. Bár mindig így lenne…
Dan
Simmons: Hyperion bukása
Kezdjük is rögtön egy kedvenccel. Tavaly
hosszú-hosszú évek várakozása után olvastam el végre Dan Simmons Hyperionját és alig bírtam megállni,
hogy ne vessem rá magam azonnal a folytatásokra. Idén nagy taktikusan feltettem
mindhárom részt a várólista-csökkentő játék listájára, hátha… A Hyperion bukása egy olyan pillanatban
kapott el, amikor épp tanácstalanul álltam az otthonunkat ellepő mintegy
kétezer kötet előtt, tökéletesen beleélve magam a „nincs egy olvasnivaló
könyvem se” érzésébe. Most már tudom, hogy ha a jövőben bármikor – BÁRMIKOR –
meglegyint az olvasási válság legenyhébb szellője is, Simmonshoz kell
fordulnom.
A Hyperion
bukása tökéletes folytatás – úgy bontja tovább az előző kötet által
felvázolt világot és mélyíti el a szereplők történetét, hogy legszívesebben
újra meg újra olvasnám mindkettőt, rétegről rétegre, fejezetről fejezetre
boncolva. Egy fokkal tán kevésbé lubickoltam benne, mint az első részben – ott nagyon
sokat tett hozzá Simmons eleve zseniális történetéhez a zarándokok különböző
elbeszélői stílusa. Itt az elbeszélés már nem markánsan megkülönböztethető „sajátmesékre”
bomlik, egyfelől jóval sokrétűbb, másfelől jóval hagyományosabb. Ellenben a
történet, a megbomlott idősíkok, a megválaszolatlan kérdések és az etikai
dilemmák sokkal inkább elterelik a figyelmünket a stílus finomságairól. A Hyperion egy bölcsészálom, a Hyperion bukása sokkal inkább agymunka –
itt már nehezebb elkamuzni, ha az ember semmit nem konyít a sci-fi zsánerhez és
elsőre a torkán akadnak az Időkripták :)
Jöhetnek a folytatások!
Muriel
Spark: Célszerű lődörgés
Jó pár éve már, hogy egy amúgy nagyon
nem-cukiskodós online ismerős azt mondta nekem erre a könyvre, hogy cuki
bölcsészregény – ami elég is volt ahhoz, hogy elvesszek. És tényleg az. Szellemes,
okos, vicces kisregény, századközepi angol (nagyvárosi, értelmiségi) miliő;
néhány ecsetvonással markánsan felrajzolt szereplők; már-már vérre menő
bonyodalom egy kézirat (!) körül és az egésznek a közepén egy imádnivaló,
talpraesett, ugyanakkor nem kissé pimasz írónő.
Fleur Talbot éli a kezdő írók tipikus
életét – könyvekkel telizsúfolt albérleti szobájában (a háziúr szerint a
könyvek mennyiségét tekintve minimum kétszobás bérleményt kéne fizetnie…) írja
naphosszat első, nagyratörő regényét, a még kiadó nélkül álló Warrender Chase-t,
miközben barátok, nős szeretők, nős szeretők feleségei, írótársak adják
egymásnak a kilincsét. Fleur ha nem ír, akkor mások és saját kéziratát vitatja
meg hasonszőrű társaival. Igenám, de még a méreten aluli bérleményt is fizetni
kell valamiből, így kénytelen-kelletlen elszegődik az Önéletírók Társasága
vezetője mellé afféle mindenes titkárnőnek. Ahol, hogy-hogy nem, a mindennapi
feladatokon túl hamar azon kapja magát, hogy a Társaság tagjainak mérsékelten
érdekes, ámde irodalmilag tökéletesen értéktelen önéletírásait javítgatja fel.
Egészen addig, amíg az önéletírások és a készülő regény összeérnek – no nem a
legkézenfekvőbb módon. Aztán mintha a valóság is elkezdené másolni a készülő
regényt. De vajon mi történhetett? A fikció befolyásolja a valóságot vagy a
valóság befolyásolja a fikciót? A Warrender Chase regényalakjai léptek le vajon
a lapokról? Vagy pusztán valaki egy ellopott kézirat nyomán próbál nyerészkedni
a neki kiszolgáltatottakon? És mit tehet egy írónő, ha ilyesfajta
összeesküvésbe csöppen és lassan már abban sem biztos, hogy a regényalakjai nem
akarják-e elvenni a józan eszét?
Nehéz lenne tagadni, hogy minden sorát
imádtam. Frappáns, okos, de nem okoskodó, ironikus, nagyon angol regényke. Szerencsére
lapul még elfeledett Muriel Spark-regény a polcomon.
Amanda
Palmer: A kérés művészete
Amanda Palmer énekesnő, zenész, feminista
ikon, a közösségi finanszírozás úttörője, Neil Gaiman felesége, TED-előadó. Namármost,
nekem a zenéje nem tetszik, a feminizmusát sosem tanulmányoztam behatóbban,
abszolút nem érdekel, milyen Neil Gaimannel szexelni (de aki esetleg ezért
venné kézbe, azt megnyugtathatom: megtudja), viszont mint közepesen tudatos
kultúrafogyasztót nagyon is érdekel, mit mondhat nekem a közösségi
finanszírozásról - és úgy általában, a megváltozott 21. századi viszonyok
közepette művészet és finanszírozás viszonyáról - eme műfaj koronázatlan
királynője.
Palmer TED-előadásába véletlenül futottam
bele, és amikor elhatároztam, hogy nekem ez a könyv KELL, még azt hittem
pusztán ennyit kapok. Aztán sokkal több lett belőle. A könyv részben önéletrajz;
részben elmélkedés a fent említett finanszírozási kérdésekről egy olyan művész
tollából, aki túlzás nélkül minden platformot megjárt – az utcától a nagy
kiadókig; részben pszichologizálás a segítségkérés és -elfogadás témakörében.
Amivel betalált. Nagyon. Nem fogom részletezni miféle megvilágosodásaim
támadtak a könyv kapcsán – túl személyesek. Mindenesetre segített abban, hogy
tisztábban lássak ezt-azt, ami önmagában nagy szó. (Ne értsetek félre. Én is utálom, ha valaki azt állítja, hogy önsegítő
könyvekkel találta meg önmagát és nem, nem lesz eztán Amanda a gurum, nem fogom
hallgatni a zenéjét, mert nem tetszik és nem fogom támogatni a következő
Kickstarter-kampányát, mert nem érdekel. Viszont azt hiszem, hosszú ideig hálás
leszek neki azért, amire ráébresztett.)
Maga a könyv egyébként vibráló, eleven,
akárcsak a szerzője. Szókimondó, vagány, olykor túlságosan kitárulkozó – ugyanakkor
esendő, emberi, döccenőkkel teli. Igazából üdítően esetleges benyomást tesz jó
néhány helyen – azt hiszem, Amanda szélsőségesen spontán és csapongó
személyiségét igen komoly szerkesztői teljesítmény lehetett akár csak ennyire keretek
közé tuszkolni.
Nyilván teljesen kiszámíthatatlan, hogy
kinek ad valamit ez a könyv és kit hagy teljesen hidegen – én azt mondom,
hagyjátok meglepni magatokat, érdemes.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése