Napok óta azon gondolkodom, vajon mennyire
gáz, hogy én az „év legfélelmetesebb horrorján” egy percig sem voltam képes
félni – ellenben olvasás közben néha nagyon jól szórakoztam, rettenetesen
sokszor undorodtam és olykor picit unatkoztam. Gáz? Nyilván nem, egyszerűen
most már leszögezhetjük azt, amit régóta sejtek: a könyves horror nem az én
műfajom. Egyszerűen nem tudom annyira komolyan venni, hogy tényleg féljek tőle.
Ami azért különösen érdekes, mert a filmes horrort meg egyáltalán nem bírom
nézni – a legkisebb suspense elemtől is a frász kitör. De ennyit rólam.
Ami a regényt illeti… Baromi erős
alapszituációból indulunk és a Nick Cutter álnév mögé bújt Craig Davidson
mindent meg is tesz, hogy ezt kimaxolja. Pillanatnyilag nem tudok elképzelni
nyomasztóbb helyszínt a Mariana-árok mélyén lévő Trieste laboratórium-komplexumnál.
Olvasás közben jó párszor eszembe jutott A
marsi (nem véletlen, lásd ragasztószalag :) és főhősünk is többször utal a
kietlen űr és a „világ pincéje” közti hasonlóságra – nahát én bizton azok köré
tartozom, akik inkább elsodródnának a semmibe a csillagok közé minthogy a fejem
fölött 11000 méternyi vízzel és ennek megfelelő víznyomással nézzek szembe.
Nincs az a pénz.
Szóval a világ pincéje… Luke Nelson, a
tipikus „semmikülönös” állatorvos akinek múltját (természetesen) megannyi sötét
titok és elfojtás terheli, zseniális tudós bátyja után ugrik fejest a mélybe,
miután a hadsereg szolidan megkérte, ugyan legyen már olyan jó és segítsen
kideríteni nekik, miért szakadt meg a kapcsolat az odalent trilliárd dolláros
cuccal játszadozó tudósokkal. Akiknek feladata nem más, mint hogy megtalálják
az ellenszert a világot rettegésben tartó titokzatos Kórra (és mellesleg tán az
összes létező betegségre, ráktól az AIDS-ig). A Kór, bármily izgalmas is az
ötlet, csupán katalizátor – kár, a magam részéről érdekesnek tartottam volna a
betegséget, mely úgy öl, hogy áldozatával szép lassan elfeledteti a dolgokat, míg a szerencsétlen szervezete konkrétan
elfelejt élni. Na, ez is jó kis horroralap lenne – azért meg külön elismerésem
Cutternek, ahogy eljátszadozik Luke felejtés utáni vágyával és a felejtéssel ölő betegséggel. Naná hogy pont az nem
kapja el, aki másra sem vágyna…
Nem, Luke nem lesz a Kór áldozata, annál
sokkal rosszabb dolgok várnak rá. A mélyben ugyanis nem valami békésen lebegő isteni
gyógymód várja a kutatókat és az utánuk
kutatókat, hanem valami, ami rosszabb az összes felszínen ismert betegségnél.
Az Ambrózia – az istenek eledele, ami
kigyógyít mindenből ami emberi, hogy
átformáljon egy halhatatlan, megfoghatatlan, örök sötétségben létező
ösztönlénnyé. Az első perctől nyilvánvaló szereplő és olvasó számára is, hogy a
Felfedezés itt nem a miénk – mint önként
a bűvész csapdájába sétáló tátott szájú nézőkkel, úgy játszik velü(n)k az Ambrózia:
először bemászik a fejünkbe, életre hívja a legmélyebbre temetett rémálmainkat,
a gyermekkor elfeledett rémképeit, a lelkünket szakadatlan rágó megbánásainkat;
aztán amikor már pépesre puhította az agyunkat, felfal, megrág, magába olvaszt.
Fúj…
Meg kell mondjam, ennyire undorító
biohorrorral még nem találkoztam (de hát én ugye nem is olvasok horrort…) – egy
biztos: finnyások ne olvassák. Klausztrofóbiások se egyébként, de finnyások pláne
ne. És még véletlenül se egyetek olvasás közben. Utána meg úgyse lesz kedvetek
(fogyókúrázóknak ideális olvasmány). Ja, állatvédők is inkább kerüljék el –
itt-ott azért viszketett a tenyerem hogy a zseniálisan seggfej Clay Nelson
professzort úgy istenesen orrbagyűrjem (persze tisztában vagyok vele, hogy
ezerszám rohangálnak körülöttem a Clay Nelsonok). Nem egyszer jutott eszembe
róla Atwood Guvatja (néha az az érzésem, mindenről Atwood jut eszembe) – van egy
olyan olvasata ennek a regénynek is,
ami a tudomány telhetetlenségéről, a tudósok semmilyen korlátot nem ismerő,
minden emberséget sutba dobó megismerésvágyáról szólna. Már persze, ha
mindenáron egyéb olvasatokat akarunk
keresni egy horrorban, ahelyett hogy elfogadnánk, hogy pusztán és egyszerűen
az, ami: horror. Annak összes
kliséjével, hatásvadász megoldásaival, itt-ott az unalomig ismételt
rémlátomásaival. Ahogy látom, a műfaj rajongói szeretik, szóval valószínűleg ez
egy jó horror.
De még mindig nem az én műfajom. Lehet
egyébként, hogy sokkal jobban szeretném, ha többet hagyott volna a képzelet játékának és kevesebbet
magyaráz meg. Viszont az biztos, hogy olvastatja magát és a Luke múltjába tett
rémisztő - lelkifurdalással terhelt - szomorkásan boldog - boldogan szomorú
kirándulások a könyv legsikerültebb részei. Cutter tud írni, nagyon is – annyira,
hogy kíváncsi lettem a Craig Davidson néven írt regényeire és novelláira
(melyek közül a Rozsda és csontból
remek film is készült). Remélem, egyszer azokat is kiadja valaki.
Kiadó: Agave
Fordító: Tillinger Zsófia
Már itt ül a polcomon nekem is, és hamar sorra akarom keríteni, mert valami zsigeri borzongásra vágyok, nem baj az se ha undorító lesz. Ellenben én nagyon félős vagyok, szóval ebből előre láthatóan kislámpával alvás lesz :D :D ...
VálaszTörlésNagyon érdekes ez a Kór, ebbe még jobban bele lehetett volna kapaszkodni, de az inkább lélektani dráma féleség lett volna.
Zsigeri borzongás az van itt, csiklandozza rendesen az agyat, de szerintem nem félelmetes :) Na, kíváncsi leszek, te mit írsz róla ;)
TörlésEz érdekes, nekem a zsigeri borzongatás is félelmetes :D :D
Törlés