John le Carré világhírű kémregényéből, a Suszter, szabó, baka, kém-ből (korábbi magyar címén: Árulás) az Engedj be!
című vámpírfilmmel ismertté vált svéd Tomas Alfredson rendezett
mértéktartó, okos, feszes kémdrámát, igazi ínyencfalattal jutalmazva a
mai mozikínálatból már kellőképpen kiábrándult nézőket. Amely kémdráma
olyannyira mértéktartó, okos és feszes, hogy jó néhány nézőnek
valószínűleg túlságosan is nagy falat lesz – vannak és lesznek jó páran,
akik nemes egyszerűséggel unalmasnak fogják titulálni. Pedig nem az,
csupán fényévekre van attól a zsánertől, amit manapság kémfilmnek
nevezünk. Semmi autós üldözés, helikopterből kiugrálás, vodka-martini,
vagy hiperkütyük – ellenben rengeteg aktatologatás, feszült párbeszédek,
jelentőségteljes félmondatok, visszaemlékezések és politika.
A
film első fél órájában alig történik valami, és mégis, szinte mindent
elmond – megismerjük az angol titkosszolgálat központját, melynek
legfelső rétegébe, a Köröndbe egyes hírek szerint áruló férkőzött. A
szolgálat vezetője hitelt ad a híreknek, bele is bukik, leghűbb
fegyvertársával, George Smiley-val együtt. Lassan hömpölygő jelenetekben
látjuk elmozdításukat és távozásukat, már-már kínos részletességgel és
szótlansággal kísérjük végig őket a központból kivezető úton – s közben
felrajzolódik a többi szereplő viszonya a két „bukott” vezetőhöz.
Rettentő okos, ugyanakkor nézőt próbáló megoldások tolakszanak az
arcunkba már az első fél órában; aki fogékony rá, valószínűleg már itt
nyakig belemerül, aki nem, ekkor már azon gondolkodik, hogy maradjon-e
még legalább addig, amíg elfogy a popcorn.
Miután
végigkísértük Smiley-t a nyugdíjas évekbe tartó úton, rögtön újra a
titkosszolgálat berkeiben találjuk magunkat: ismét felveti fejét a
gyanú, hogy áruló van a központban, s mint egyetlen kívülálló, tehát
megbízható hajdani vezetőt, Smiley-t visszahívják (hisz tudjuk, egy kém
sosem megy igazán nyugdíjba). Két segítőjével szigorú titokban kell
kinyomoznia, ki a vakond, és kinek jelent. Na és hogy ki a titokzatos
„varázserő”, aki a szovjetek köreiből szivárogtat szigorúan titkos
információkat az angoloknak – s hogy ezek az információk vajon igazak-e.
Ne
legyenek illúzióink: a nyomozás sem lesz mozgalmasabb vagy
látványosabb, mint a felvezetés – Smiley és társai aktahegyeken rágják
át magukat, megfigyelnek, átbeszélnek, összegeznek, és leginkább
gondolkodnak. De azt olyan feszültség közepette, hogy a vászon szinte
izzik. Minden pillanatban várjuk, hogy mikor történik valami, mikor
robban a bomba – de nem robban. A pattanásig feszített légkör itt nem
valaminek a felvezetése, hanem maga a valóság. Hiszen a hidegháborús
kémek élete valószínűleg nagyobb részben szólt az elviselhetetlenségig
fokozott feszültségről, mint a látványos akciókról. E tekintetben a film
abszolút hiteles lehet, már ha táplálunk olyasfajta illúziókat, hogy
valaha hiteles képet kaphatunk a valódi kémek világáról.
Mely
világot kívülről nézve tán egyvalami jellemez mindennél jobban: hogy
nem beszélnek feleslegesen. (Tegye fel a kezét, aki hallott már
titkosszolgát a munkájáról csacsogni! Na ugye…) A filmkészítőket
dicséri, hogy mertek ennyire szűkszavú filmet készíteni. Le Carré
regényei amúgy sem a túlírtságukról híresek, de ez az adaptáció még a
regényt is a végletekig csupaszította. Egy felesleges szó sem hangzik
el, minden kimondott mondatnak súlya és jelentősége van – épp ezért
kíván teljes odafigyelést és nem kevés munkát a néző részéről. Aki egy
percre is kizökken, könnyen azon kaphatja magát, hogy egy kukkot nem ért
– a szűkszavúság mellett a számos egyenrangú szereplő és az időbeli
ugrálások is hátráltathatják a megértést. Viszont ha figyelünk, és
hajlandóak vagyunk kicsit megtornáztatni az agysejtjeinket, olyan
élményben lesz részünk, amit sosem kapunk meg egy „agykikapcsolós”
hollywoodi látványfilmtől.
Egy
ennyire cselekményszegény, párbeszédközpontú film esetében még a
szokásosnál is nagyobb figyelem irányul a színészekre – a producerek is
tudhatták ezt, hiszen olyan színészgárdát trombitáltak össze a filmhez,
amivel nagyon azért nem lőhettek mellé. Nem győzők hálálkodni, amiért
Gary Oldman végre egy kvalitásaihoz méltó főszerepet kapott, jó néhány
éve ért már egy ilyen alakítás és maximálisan megérdemelt a kritikai
siker. Smiley-ként teljesen eggyé vált a szerepével, minden rezdülésével
tökéletesen hozta a visszafogott, saját érzéseit, gyanúit, fájdalmait
hideg profizmusának alárendelő kémet. Ez az ő filmje, mindenki más
csupán mellékalak, akkor is, ha szerepük szerint egyenrangúak.
A
Körönd vezetőit alakító Colin Firth, Ciarán Hinds, Toby Jones és David
Dencik négyes Smiley tökéletes ellenpontja: törtető, intrikus,
tenyérbemászó alakok, akik saját előrehaladásuk érdekében bármit
feláldoznak. Kellemes meglepetés a BBC Sherlock Holmes-sorozatának
főszereplője, Benedict Cumberbatch, a Smiley mellett dolgozó fiatal
hivatalnok szerepében; az Eredetből
ismert, szépfiúkülsejű Tom Hardy, tragikus sorsú kémként; vagy a
mostanában elég sokat foglalkoztatott Mark Strong, az épp Budapesten
pórul járó kém szerepében – kiváló játékukkal sokat tesznek hozzá a
filmhez, de tegyük hozzá: legnagyobb szerepük az, hogy adogassák a
labdát Smiley-nak.
A
kiváló forgatókönyv, a mértéktartó rendezés és a remek színészi
alakítások mellett az atmoszférateremtés teszi kiemelkedővé a filmet. A
szó szoros értelmében megelevenednek a hetvenes évek, Smiley
SZTK-keretes szemüvegétől a telexgépekig. Szürke, nyomasztó díszletek
közt bolyongunk a titkosszolgálat központjában, és követjük az akták
útját a belső liftben – mintha ezzel is azt jeleznék, hogy a lényeg
mélyen eltemetve az irattárban vár. Súlyos, lassú és néhol kimondottan
depresszív film a Suszter, szabó, baka, kém – de ha átadjuk magunkat neki, nagyon megéri. Bár még csak február van, nálam biztos ott lesz az év legjobb filmjei közt.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése