Joanne
 Harris újra meg újra meglep. Annak ellenére, hogy már rég kitört nálam a
 „gasztroregények királynője” skatulyából, és lenyűgözött már krimivel, 
fantasy-vel és változatos novellákkal is, azért amikor meghallottam, 
hogy kiadják fiatalkori kísértethistóriáját, volt bennem egy pici 
szkepticizmus. Nagyon nagy kíváncsisággal vágtam hát bele, és 
természetesen most sem csalódtam. Lassan kijelenthetem, hogy Harris 
akármit írhat, nekem az tetszeni fog, egyszerűen nem tud hibázni.
Az
 Aludj kislány igazán nem is kísértethistória, nem is rémregény 
(megjegyzem, hála az égnek, mert kevés dolog van ugyan, amitől félek, de
 a szellemektől nagyon), inkább pszichológiai thriller, némi mágiával, 
misztikummal fűszerezve. A varázslat, a boszorkányság, a tudatalatti 
hatalmas szerepet kap a történetben, mégsem ez áll a középpontban, hanem
 az emberi gyarlóság, az emberi érzelmek, vágyak, azok minden pusztító 
hatalmával és őrületével együtt.
Henry
 Chester, a nem különösebben tehetséges festő egy nap meglátja az utcán a
 kilencéves Effie-t, és aztán évekig a lány gyermeki bájának bűvöletében
 él. Csak őt festi, a legkülönbözőbb szerepekbe bújtatja, babusgatja, a 
tulajdonának tekinti, az ő kis kolduslányának. Amikor Effie tizenhét 
lesz, feleségül veszi. Ám nem sikerül örökre magához láncolnia a 
rajongott gyermeket, mert nem veszi észre, hogy időközben felnőtt, 
fiatal nő lett, aki szerelemre, szenvedélyre vágyik. Hogy csírájában 
elfojtsa a fiatal nő szárnypróbálgatásait, benyugtatózza, továbbra is 
úgy bánik vele, mint egy gyenge, beteges gyerekkel. Effie a nyugtatók 
hatására természetfölötti élményeket él át, tudata képes lesz elhagyni a
 testét, és ezzel felhívja magára a lánya elvesztését évek óta gyászoló 
mágiában jártas kurtizán, Fanny Miller figyelmét. Közben megtapasztalja a
 szenvedélyes szerelmet férje régi rosszakarója, a festő-szélhámos Mose 
Harper oldalán, és hirtelen valami olyasminek a közepén találja magát, 
amit nem tud megérteni, mert ésszel fel sem felfogható.
Négy
 főszereplője van a történetnek, négy mesélő, akik mind saját kis életük
 poklából menekülnének, és saját kis történetüket mesélik el, ami persze
 összefonódik, de valahogy mégis különálló marad. Felróhatnám a könyv 
hibájának, hogy a négy szereplő szála nem áll össze tökéletesen eggyé, 
de az is lehet, hogy ez nagyon is tudatos, vagy ha nem is tudatos, de 
része lehet a történetnek. Ami viszont már itt is nagyon ment az 
írónőnek, az a szereplők közti dinamika. Olyan szépen, okosan, hitelesen
 ábrázolja a szereplői egymáshoz fűződő érzelmeit, vágyait, őrületeit, 
miközben mélyen és kegyetlenül bele tud ásni a szereplők lelkébe, hogy 
kimazsolázza onnan a legrejtettebb, legvisszataszítóbb, legkegyetlenebb 
dolgokat.
Elfojtott
 vágyak, rég eltemetett titkok, múltbeli bűnök kerülnek felszínre, 
miközben egy valamikori frusztrált kisfiú felnőtté érve perverziói 
rabságában vergődik, egy anya kegyetlen bosszút akar állni gyermeke 
gyilkosán, egy kalickában tartott, szárnyaszegett kismadár pedig repülni
 akar. Nem egy vidám történet, és a mágiától, misztikumtól, ami 
körüllengi, csak még fojtogatóbb lesz. A végén feltesszük magunknak a 
kérdést, hogy megérte-e, egyáltalán miféle bosszú érhetne meg ekkora 
áldozatokat, de amíg ide eljutunk, a gyönyörűen elmesélt, bujaságtól, 
női praktikáktól, boszorkányságtól fűtött mese éppúgy beszippant minket,
 mint a sokszor megidézett Seherezádé történetei.

Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése