Egyik
legkedvencebb filmem a 2001-es Gosford Park. A két világháború közti
Angliában játszódik, egy vidéki birtokon, ahol hétvégi vadászat közben
holtan találják a házigazdát. A vadászatra összegyűlt vendégek, a
házbeli cselédek, a rokonok és üzletfelek mindegyike gyanús, a
kétbalkezes nyomozó az igazságnak még a közelében sem jár, és ahogy
bonyolódik a történet, egyre újabb és újabb összefonódások, kapcsolati
hálók bomlanak ki. A történet azonban csak alibi, a lényeg a vitriolos
társadalomkritika. Az egyik legkegyetlenebb és legszórakoztatóbb film,
amit valaha láttam, igazi görbe tükröt nyújt az angol társadalomnak. Az
arisztokrácia kipellengérezésén túl megkapják a magukét a feltörekvő
üzletemberek, az amerikai filmesek, a sznobok, a sztárok, az
elszegényedett nemesek és a meggazdagodott gyárosok egyaránt. Zseniális,
gonosz, szatirikus film kiváló rendezéssel, kiváló színészekkel, és
mindennek a középpontjában egy kiváló forgatókönyvvel. Julian Fellowes
2001-ben Oscart, Golden Globe-ot és még egy seregnyi díjat kapott a film
forgatókönyvéért. Teljesen megérdemelten.
Mikor
megtudtam, hogy könyve jelenik meg, iszonyúan belelkesedtem. Pedig
viszonylag ritkán fordul elő, hogy ennyire oda meg vissza legyek egy
friss megjelenéstől. Általában hónapokat várok az olvasással, előtte
begyűjtök egy csomó infót a szerzőről, meg a könyvről, előzetes
koncepcióval vágok neki az olvasásnak. Lehet, hogy ez nem egy jó szokás,
nem tudom, így alakult. Ez a könyv abszolút kivétel volt. Gyakorlatilag
a megjelenés másnapján már félig kiolvastam. Ez nagyjából jelzi,
mennyire lelkesedtem a filmért, és mennyire bepörögtem attól, hogy a
forgatókönyvírónak regénye jelent meg…
Szerencsére
a könyvben sem csalódtam. Ugyanaz a szarkasztikus hang, ugyanaz a
kemény társadalomkritika, ugyanazok a zseniális helyzetek, szereplők,
párbeszédek. A történet a kilencvenes évek Angliájában játszódik,
főszereplője egy középosztálybeli feltörekvő fiatal nő, Edith, akinek
végtelenül sznob anyja a társadalmi felemelkedés egyetlen reális esélyét
abban látja, hogy lánya jól menjen férjhez. Lehetőleg minél rangosabb,
gazdagabb pasihoz. A projekt sikerül, Edith megtalálja a maga
arisztokratáját, de viszonylag hamar kiderül, hogy a vidéki nemesek
élete cseppet sem hasonlít ahhoz a csillogó társasági eseményekben és
ruhakölteményekben gazdag élethez, amit Edith és a mama romantikus
olvasmányaik nyomán elképzeltek. Egész konkrétan, hősnőnk halálra unja
magát nem túl eszes férje mellett, egy vidéki birtokon, a kisváros
jótékonysági rendezvényeivel bajlódva. Mikor a birtokra egy
forgatócsoport érkezik, Edith beleszeret az egyik színészbe, és
világraszóló botrány tör ki. Vagyis törne, ha nem kimért angol
arisztokratákról lenne szó, akik hűvös gúnnyal fogadják az eseményeket.
Hogy mi a végkifejlet, azt nem árulom el, bár akár meg is tehetném, hisz
itt sem a történet a lényeg.
A
banális romantikus történet váza mögött a középpontban itt is az angol
arisztokrácia kritikája áll. Azé a társadalmi rétegé, ami mintha
ittfelejtődött volna az elmúlt évszázadokból, nagyobb arányban van jelen
a társadalomban, mint bárhol másutt a világon, és a legcsekélyebb
hajlandóságot sem mutatja a változásra. Ugyanolyan sznobok,
fensőbbségesek és lenézőek másokkal szemben, mint két évszázada voltak.
Zárt kört alkotnak, bár már nem lehetetlen bekerülni közéjük, a kívülről
jötteknek soha esélye sem lesz igazi bennfenntessé válni. A könyv
legmulatságosabb részei azok, ahol Fellowes a „névcsere” néven
emlegetett társasági játékon élcelődik. Az arisztokraták közt mindenki
ismer mindenkit. Együtt jártak iskolába, egyetemre, együtt nyaraltak
valami huszadunokatestvér nyaralójában, minden esküvőn és temetésen ott
vannak, mindenki mindenkinek a rokona szegről-végről. Olyan,
gyerekkoruktól beléjük nevelt öntudat és összetartás jellemzi őket, ami
kívülről egyszerre tűnik irigylésre méltónak és nevetségesnek.
Persze
nem csak az arisztokraták kapják meg a magukét, Fellowes a feltörekvő
felső-középosztályt és a filmsztárokat sem kíméli. Valahol mindenki be
akar kerülni az arisztokrácia vonzáskörzetébe, de fogalmuk sincs, hogy
az a világ miről szól. Kívülről csak a gazdagság, a vidéki uradalmak, a
grófi címek, a partik és az ismeretségek széles hálózata látszik, az,
hogy ezek a címek mivel járnak, hogy ők ott komolyan gondolják, hogy a
nevük, a társadalmi pozíciójuk, az örökölt rangjuk felelősséggel is jár,
az nem. Ezért van az, hogy aki bekerül, nem találja a helyét. Mert bár
kétségkívül sznobok, kirekesztők, olykor gonoszak és tenyérbemászók, a
született arisztokraták tartása, hűvös eleganciája, kötelességtudata
csodálatraméltó is tud lenni.
Fellowes
egyébiránt maga is arisztokrata származású, évtizedekig dolgozott
színészként, majd forgatókönyvírásra és rendezésre adta a fejét.
Kritikája tehát belülről jövő, mindkét társadalmi csoportot - az
arisztokratákét és a filmsztárokét - belülről ismeri. Ettől a könyv csak
hitelesebbé, bensőségesebbé válik. Az igazán nagyszerű az benne, hogy a
kritikus hang ellenére szinte minden szereplőjéhez szeretettel közelít,
igazából senkit sem ítél el.
A
hozzám hasonló anglománoknak kötelező, a szarkasztikus humor, a gúnyos
társadalomkritika, a kiábrándító anti-romantikus regények kedvelőinek
melegen ajánlott. Olvassátok! És aki még nem látta a Gosford Parkot, az
nagyon gyorsan nézze meg!
Azt
azért muszáj megjegyeznem, hogy a könyv maga iszonyúan félresikerült. A
borító ocsmány, de ez még a kisebb baj, lassan hozzászokunk a ronda
könyvekhez. Viszont a külső megjelenés abszolút félrevezető, és ez már
gáz. A borító és az idézet által megcélzott, Cosmo-olvasó, trendi csajok
valószínűleg halálra unják majd ezt a könyvet, aki pedig élvezné és
értékelné, azok többsége simán elmegy egy ilyen béna borító mellett.
Újabb totális mellényúlás, csak gratulálni tudok!
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése