Amikor
először láttam a filmet, a meglepetés erejével ért. Premier előtt
láttuk – nem gondolom, hogy e nélkül rá tudtam volna venni erre a mozira
Timit. Volt egy kis előzetes szájízem, hogy akciófilm gyanánt mit rak
oda elénk az orosz filmipar – na, ezt az első fél óra úgy elmosta, ahogy
azt kell. Valami egészen szokatlan, de működő képi-trükki világ, a
történet a maga „jó és rossz, sötét és fény” szokásos leosztása ellenére
is szellemes. Szóval kellemes csalódás volt, meg is szereztük némi
után-kóstolgatás céljára a dvd-t. Hogy miért érdekes mindez így, néhány
évvel utána? Mert a film alapjául szolgáló regény-tetralógiát kiadták
itthon és – némi késéssel ugyan – végre elolvashattam.
Előbb azonban nézzük a filmet. A
fény és sötétség erői tűzszünetet kötöttek, és ezt a tűzszünetet az
Őrségek ellenőrzik. Az Éjszakai Őrség, a Fénypártiak ellenőrzik az
éjszaka lényeit, a Setétek tevékenységét. Az első néhány jelenetben egy
boszi „áldásos” tevékenységébe nyerünk bepillantást, majd látjuk, hogy
ügyfele - főhősünk, Anton Gorogyeckij – hogyan ismerkedik meg az
Éjszakai Őrséggel. Évek telnek el, Anton az őrség tagjaként egy engedély
nélkül vadászó vámpírpár nyomában járva szövevényes ügybe keveredik,
egyszerre kéne megóvnia a vámpírok áldozatát, egy kisfiút, és feloldania
egy ismeretlen fiatal nő átkát. Mindezt a prófécia árnyékában,
miszerint eljöve ama másféle, aki hatalmas lesz, és felborítja az
egyensúlyt.
A
megteremtett miliő emeli ezt a filmet a zsáner filmjei fölé, és ez
nagyrészt a rendezőnek, Timur Bekmambetovnak köszönhető – a fickó a
kritikusok szerint épp most bizonyított nyugaton, a Wanted-del -, a
hangulat a képek karcosra szűrőzött színei által, a vágás aprólékos
„gegjei” által teljesen egyedi, egységes, és teljesen a forgatókönyv
szolgálatában áll. A színészi játék folyamatosan a hollywoodi átlag
fölötti, orosz színészekről lévén szó, a színészválasztást nem
elemezném, egy-két arc volt csak ismerős. Kockáról kockára ki van
találva a film, de ezt így, többszöri nézés után írom, először az ember
gyereke az ilyet csak élvezi, nem a „hogyan is csinálta meg a filmes”
kérdésén töpreng. Kicsit talán igazságtalan lenne azt írni, hogy gothic
vagy mistyc thriller műfajban nem született ennyire korrekt munka
nyugaton, de például a Constantine-t (amit azért bűnös élvezettel
kedvelek) simán lenyomja.
A könyv
felütésekor aztán örömmel látom, hogy a film – a prológust leszámítva -
milyen hűen követi a forrását. Persze aztán eltér itt-ott, egyszerűbb,
hogy mást ne mondjak, a „főjó” és főgonosz a könyvben csak mintegy az
erők „önkormányzati vezetői”. A könyvhöz képest a filmbe bekerült egy
személyes érintettség-szál is – szerintem teljesen feleslegesen -, ami
helyett Lukjanyenko regényében értelemszerűen sokkal összetettebb,
ányaltabb maga a világ, kerek egész „párhuzamos univerzum”, „Moszkva
alatti Moszkva”, az ilyet szeretjük, ugye. Aztán az olvasás közben a
film története a könyv egyharmadáig ér, a könyvben található első
történet adja a film teljes anyagát, pedig a java csak eztán jön. A
történetet nem mesélném el, mert fordulataiban is jó, ráadásul nem viszi
túlzásba az emberiség-megmentést sem, valahol megmarad a maga
„problémaszintjén”. Igazi „urban fantasy”, élvezet olvasni, bárkinek
szívesen ajánlom.
A folytatást, a Nappali Őrséget is
olvastam, de nem mennék bele most, hiszen az e címen készült filmet még
nem sikerült látni. Persze nagy kérdés, mit és honnan folytat a film, a
fentiek okán. Az első könyv második történetét? A második könyvből
merít? Vagy kreálódott önálló folytatás, mint például a Bourne
szériában? Ígérem, visszatérek még a témára.
Amit ide szőnék még: igazi szürete
van a scifi és fantasy-kedvelőknek manapság. Agave ugye, meg Delta
Vision, az Ulpius is kidobott egy-egy alapvető sorozatot, regnálnak a
„régiek” is, meg osztódással szaporodnak. Lukjanyenko regényeit a
Galaktika újraindításakor – egyébként szintén az Ulpius égisze alól
kinövő - jelenleg Metropolis Média néven működő kiadó adta ki.
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése