„Stuart, Oliver és Gillian. Két gyermekkori jóbarát, és a Nő, akit mindketten szeretnek.”
Ha
egy könyv fülszövege így kezdődik, abból általában vagy nagyon nagy
dráma kerekedik, vagy valami romantikus izé. Ehhez képest a Dumáljuk meg
rendesen valami egészen más. Nem szokványos regény, már csak a formája
miatt sem. Inkább olyan, mint egy dokumentumfilm. A cselekmény - inkább
történés - a különböző szereplők elbeszéléseiből bontakozik ki,
folyamatosan változtatva az elbeszélő személyét, aki mindig az írónak,
kvázi mint riporternek meséli a történetet. Vagy közvetlenül az
olvasónak… értelmezés kérdése. A három főszereplő és az időnként
megszólaló mellékszereplők mind egyéni hangot, stílust kapnak,
mindegyikük szempontjait megismerjük, az író a könyv egyik pontján sem
foglal állást, csak „hallgat”. Az értékelést teljes egészében rábízza az
olvasóra.
A
történet banálisan egyszerű. Stuart és Oliver gyerekkori barátok,
mindig mindent együtt csinálnak, noha nem is lehetnének különbözőbbek.
Stuart szabálykövető, rendezett, „élre vasalt”, kicsit unalmas
banktisztviselő. Oliver ezzel szemben igazi életművész, soha nincs fix
állása, mégis mindig van pénze, bohém, szabados, szórakoztató. Aztán
Stuart csodák csodájára rátalál Gillianra, aki látszólag pont egy ilyen
unalmas, kiegyensúlyozott pasi mellett akar megállapodni. Mikor
összeházasodnak, Oliver rájön, hogy szerelmes barátja feleségébe, és
annak rendje és módja szerint elszereti.
Az
első perctől világos kellene legyen, hogy itt Stuart az áldozat, míg a
szemét Oliver még az egyetlen nőt is magának akarja, aki barátját
szereti. Pont a folyamatos nézőpontváltoztatással éri el az író, hogy
mégse ítéljük el első pillanatban a feleséget és a „jóbarátot”. Mert a
történet végére kiderül, hogy Oliver tényleg szereti Gilliant, hogy ők
ketten boldogok, hogy sokkal jobban összeillenek, mint Gillian és
Stuart. Szegény Stuart persze összetörik, elveszti hitét a szerelemben,
cinikus és kiábrándult lesz, annyira, hogy a végén ő válik
ellenszenvessé. Nagyon jó, hogy az író nem akarja velünk megszerettetni a
hősöket, mindegyikük hibáit, butaságait, gyengeségeit kíméletlenül
elénk tárja.
Nagyon
hétköznapi történet, abszolút nem szerethető hősök, elidegenítő forma.
Mégis nagyon tetszett. Lehet, hogy pont a forma miatt, mert annyira más
volt, mint a többi könyv. Érdekes, hogy bár alapvetően szeretem a nagy
drámákat, mostanában fogékonyabb vagyok az olyan hétköznapi, emberközeli
történetekre, ahol nincsenek nagy szerelmi csatározások, romantikus
egymásra találások, könnyes drámák. Itt a dolgok csak úgy megtörténnek,
nincs megmagyarázva, miért, tán mert az életben sem tudjuk legtöbbször
megmagyarázni, miért történnek a dolgok úgy, ahogy. Hogy miért szeretünk
bele valakibe, vagy miért szeretünk ki valakiből? Erre általában nincs
értelmes válasz. Csak megtörténik. Ezt nagyon jól adja vissza a könyv,
hogy apró, jelentéktelen gesztusok, hétköznapi szituációk hogy
boríthatják föl az ember érzéseit. Csak aztán együtt kell élni a
történtekkel, és erre viszont már nem ad választ. Mert a történet végére
mindhárom szereplő vesztesként áll előttünk. Mint ahogy nem foglal
állást a történet során, az író a könyv végén is nyitva hagyja a
kérdést, hogy vajon boldogok lesznek-e a szereplők. /Van folytatás,
úgyhogy sejthető, hogy annyira azért nem./ Végső soron nekünk,
olvasóknak kell eldönteni, hogy megérte-e mindent beáldozni egy
szerelemért, ahol fennáll a veszély, hogy ugyanolyan hétköznapi lesz,
mint az előző. E tekintetben eléggé „magunkbanézős” könyv, szembesít sok
mindennel, amivel tán nem szívesen szembesülünk. De mindenképpen megéri
elolvasni!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése