Nem is olyan rég olvastam Saylor Gordianus-sorozatának első részét, a Római vért, amitől nem voltam nagyon elájulva.
Viszont a kíváncsiságomat felkeltette, ezért belevágtam a folytatásba,
és ezúttal nem bántam meg. A végzet fegyvere sokkal jobban tetszett!
Tíz
év telt el Gordianus első kalandja óta, a nyomozó tapasztaltabb és
kiábrándultabb lett, Róma politikai cselszövésekben gazdag mindennapjai
még korruptabbak, még mocskosabbak, a háttérben pedig zajlik az egész
Rómát rettegésben tartó rabszolgafelkelés. Ám míg az első részben az
ókori főváros romlottsága abszolút főszerepet kapott, itt csak a
hátteret adja. Azt kell mondjam, a történetnek kifejezetten jót tett,
hogy Gordianus kiszakadt Rómából. Nyomozónkat ugyanis a Nápolyi-öböl
partjára hívják egy gazdag villatulajdonos halálát kinyomozni.
Az
ügy látszólag egyszerű, az éj leple alatt holtan talált gazdag polgár
teteme mellé a lázadó rabszolgavezér, Spartacus nevét vésték a kőbe,
reggelre pedig eltűnt a birtokról két rabszolga. A villa valódi
tulajdonosa, Marcus Crassus, aki a rabszolgafelkelés elleni hadjárat
vezérévé akarja kineveztetni magát, hogy rátermettségét bizonyítsa, s
mintegy elrettentésül, a ház összes rabszolgáját ki akarja végeztetni.
Gordianus feladata bebizonyítani, hogy nem a két eltűnt rabszolga
követte el a gyilkosságot, és ezzel megmenteni másik 99 életét. A
nyomozás során persze kiderül, hogy semmi sem az, aminek látszik, a
háttérben a rabszolgákon és magán Gordianuson is messze túlmutató
politikai és gazdasági játszmák zajlanak, és igazából senki sem kíváncsi
a gyilkos valódi kilétére.
Egész
más képet kapunk most az ókori Római Birodalomról, mint az első
részben. A fővárostól távol eső környezet teret ad az ősi isteneknek és
babonáknak, misztikus meséknek, jövendőmondó orákulumoknak. A nyomozás
során szerepet kap a mágia, a villában időző vendégek régen élt
varázslókról szóló mesékkel szórakoztatják egymást.
Ami
igazán elemeli a könyvet az első rész színvonalától, és az egyszerű
krimi helyett a történelmi regény kategóriája felé mozdítja, az a
rabszolgafelkelés adta háttér. Saylor hosszú oldalakat szentel a katonai
hajón elsorvadó gályarabok szenvedéseinek leírására, Crassus és
támogatói beszélgetéseiből pedig elénk tárja azoknak a polgároknak a
gondolatvilágát, akik a rabszolgákat valóban nem tartották embernek,
csak egy tárgynak, egy használati eszköznek, amit a tulajdonosa úgy
adhat-vehet, ahogy kedve tartja, és ha már nem veszi hasznát,
eldobhatja. Vagy épp kivégezheti. Saylorban az a fantasztikus, hogy
iszonyatosan élővé varázsolja a szereplőit és a környezetet is, nagyon
erősen bele tud szippantani a történetbe, abszolút átélhetővé tesz egy
olyan világot, ahol embereket valóban tulajdonként kezeltek. A kezdeti
borzongás után már nem is csodálkozunk, teljesen normálisnak tűnik, hogy
Crassus gond nélkül a szemétdombra dobhat 99 terhessé vált használati
tárgyat. Ami valójában 99 emberéletet jelent. Ijesztő.
Ahol
nekem kicsit kilógott a lóláb, az Gordianus hozzáállása ehhez a
dologhoz. A nyomozó az ókori Rómához képest eléggé liberális nézeteket
vall a rabszolgakérdésben, az egész könyvet végigszörnyülködi a szegény
rabszolgák sorsa felett, és próbálja Crassust is meggyőzni, persze kevés
sikerrel. Nagy divat mostanában a pozitív hősöket kortól függetlenül
modern értékrenddel felruházni, de ezt olykor nehéz elhinni. Én nagyon
szeretném azt gondolni, hogy voltak az ókori Rómában ilyen okos,
intelligens, liberális gondolkodású emberek, akik a rabszolgákban az
embert látták, és nem a tulajdont, de sajnos nem megy.
Mindent
összevetve ez a rész nagyon tetszett. Teljesen más volt, mint az első,
kíváncsi vagyok, hogy a folytatások melyik irányvonalat viszik tovább.
Mivel az egyes részek nem épülnek szorosan egymásra, A végzet fegyverét
bátran ajánlom azoknak is, akik nem olvasták a Római vért.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése