Csöngettek.
Egy ló állt az ajtó mögött
mély meghajlással üdvözöltem
ő a jobb lábával szalutált.
Egy ló állt az ajtó mögött
mély meghajlással üdvözöltem
ő a jobb lábával szalutált.
Ezüst hajó ringatott
tovább.
Messze lehettem már házamtól
mikor hajnalban felébredtem.
Messze lehettem már házamtól
mikor hajnalban felébredtem.
Milyen földre vetődtem
kérdeztem bambán.
Miféle emberek élnek itt
kiürítették a tejespoharam
kenyeremet vaskampókkal az asztalhoz szögezték.
kérdeztem bambán.
Miféle emberek élnek itt
kiürítették a tejespoharam
kenyeremet vaskampókkal az asztalhoz szögezték.
Meghökkentett és mélyen
felkavart, amikor először hallottam az Opus Jazz Clubban Harcsa Veronika,
Keszég László, Márkos Albert és zenésztársai előadásában Kassák áradó, olykor
őrületig felhabzó szövegömléseit – a verseket, amelyeket nem hittem a szó
klasszikus értelmében megzenésíthetőnek. Mondjuk nem is egy klasszikus
értelemben vett zenetájat raktak a szövegek köré a készítők – egyfajta
atonális, ritmikai önlebontásokkal díszes hangszőnyeget terítettek Keszég
László versmondása, Veronika éneke alá, amely olykor a befogadás határait
feszegette, de ezzel is Kassák Lajos szellemét idézte – a csak saját hangjára
figyelő költőmonolit zuhogott ránk a köré feszített hangokból is, az előadás
nem megidézett, hanem jelenvalóvá tett verset, szellemet, attitűdöt: egy teljes
világlátás vízióját építette fel.
Most alkalmunk volt újra hallani
az előadást, mintegy lemezbemutatóként – a MÜPA Üvegtermében. Azt kell mondjam,
az alkotók szinte teljesen újragondolták az estet, a spontán kiömlő egymásra
reagálások kerete vastagabb lett, komponáltabb; az egész est önmaga vált erős,
nyomatékosító ismétléssé. Érleltebb összhangokba érkeztek az egymásra- és
egymástól szabadulások, a cselló, a bőgő, a dob, versbeszéd és ének valahol a
Kassáki megközelítésben is ott indázó növényibb, képeket egymásból nevelő
jelleget is sikerrel megragadta, nemcsak az irodalmunkban sokáig kiemelkedően
egyedi elrugaszkodásra való hajlamot, lendületet és szabadságfokot. Az előadás
rengeteget érlelődött – meghagyva a pillanat adta egymásra-reagálás lehetőségét
az azt követelő vershelyeken egészében sokkal biztosabb lábakon állt, mint anno
a klubban; sokkal tisztábban felrajzolódott a szövegek, a tartalmak által
húzott ív attól, hogy követhetőbbé vált a forma. Benne lakik a teljes
világlátás – nem kevésbé vízió, de sokkal kontúrosabb.
Úr ír
Kutya ugat
Kakas kukorékol
Annácska tedd le a
kezeidet mert kinyitom az ablakot látod ő eljött és póznára tűzte a szemeit
hogy könyörtelenül a vesénkbe láthasson
a kakas pedig
aranyspirálisokat kukorékol
íme az asszonyok már
hónuk alá pakolták a világot és kisétáltak a körutakra
mindez olyan mint a
harangozók álma Rómából vagy még olyan se
szegény masamód lány
elfelejtette hogy egyszer ő is csukott nadrágos angyalka volt
kutyák ellepték az
udvart s némelyek a holdtányérba mártják orrukat
hidd el alig láthat
valamit az ember önmagán kívül néha még gondolok a bátor csavargókra is akik
énekelve
átvonulnak rajtam mint
valami nyitott kapun
de azért mégiscsak legjobb
lenne meghalni Annácska gyerekkoromból még eszemben maradt két halottas ló szép
fekete bóbitákkal
A Linke Winzeilén
nagyhasú koporsókon már errefelé nyargalásznak az asztalos inasok
képzeld el ismerőseink
vízgyöngyöket nyomnának ki a szemeikből
s mi (akik mindig
távol legeltünk egymástól) megmásíthatatlanul tudnánk
úr ír
s a házak építését nem
lehet a tetővel kezdeni
Ahogy korábban írtam Kassákról: „szerteszaggatott,
önmagát a papos komolysággal kifigurázó, a maga harmóniáit, mint a diót rendre
feltörő jelenség; az ember, akivel a világ nem tudott mit kezdeni; az a
dilettáns zseni, aki egykor egymaga vitte a kezéhez ragasztott, letehetetlen
zászlót – valójában folyvást ellökve magától bárkit, aki átvehetett volna ebből
a teherből.” Néha mintha érteni vélném,
mi izgatja ebből a világhoz állásból a vitathatatlanul kedvenc kortárs
énekesnőmet. Érdekes, hogy pont Harcsa Veronika kapcsán merül fel ez a gondolat
– Veronika folyvást játszótársakat keres és talál, Gyémánt Bálinttal közös
duója, a Quartet, az alkalmi társakkal, zenekarokkal való olykor vad, olykor
alázatos kalandozásai, a kapolcsi Udvar, amit visz, min-mind egy közösségbe jól
illeszkedő, a többiekkel játszani hajlandó személyiség rajzát erősítik. Valahol
mégis rokonnak érzem a világhoz állását irodalmunk egyik legmagányosabb, olykor
a megszólíthatatlanságig pokróc dinoszauruszával. Valahol ugyanazzal a kérlelhetetlenséggel járják a
maguk által kiszabott utat – maradéktalan hittel az elhivatottságukban.
Élmény volt látni, hogyan „vezényli
le” az estet Veronika – s hogy egy kiállásnál Márkos Albert milyen rajtakapott
kisdiákmosollyal kért elnézést, amiért két renitens ütemmel túllógott a
csenden. A közös víziónak, amely a csellista számára nyilván itt is legalább
annyira közös munka és együttgondolkodás eredménye, mint a WH, Shakespeare szonettjei esetében, ezúttal más a karmestere – Márkos Albert nagysága ennek jóízű
mosollyal való elfogadásában mérhető szerintem a leginkább. Élmény volt látni,
hogy hozta a maga színeit a játékba Benkő Róbert, pusztán azzal, ahogy (az
egyik legérzékenyebb progresszív bőgősként) a többiekre reagál. Nem tudom
elhallgatni a gyanút, hogy a helyénvalóan, jókor, jó helyen beérkező finom
balkáni is az ő hozzátétele… Pándi Balázs dobjátéka továbbra is az a játékosan
színes szabadság, ami volt – ő mindig boldogan tölti ki a többiek által neki
juttatott teret, nem csak akkor van elemében, ha ő terítheti a ritmust a
többiek játéka alá. Nem is beszélve róla, hogy a közbevetett, szolid
színpadbontással együtt járó elektronikus közjátékuk Veronikával mennyire
színezte át az előadás összképét – Kassák megérkezett a looper-korba…
Az élőben felvett hangminták
visszajátszása alapozza Veronika koncertívbe illesztett szóló produkcióját is –
az egykor a Lámpafény-albumon
hallható Beszélgessünk sokadik
variációja született meg a fülem hallatára az este, a felénekelt hang-ritmusok,
énekelt perkusszió ágyába fektetett szöveg megint úgy lobogott fel, mint a
vászonba harapó láng. Magányszövegek, önvigasztalások, hiábavaló keresések
oldódásra képtelen szorongásait tárta elénk ének és zene – hogy aztán mégis
játékba oldja. Nagy örömmel hallottam, mennyi színt kap Keszég László szövegi
belső lüktetéseket lélegzettel mérő hangja, ha megkapja a teret, és hogyan
követeli ki magának, kérlelhetetlenül, ha nem…
Végre mégis csak jó
lenne kifordítani magunkat – mondtam egy este a feleségemnek. – Ami eddig belül
volt forduljon kívülre és viszont. Oktalanság a gyerekekre gondolni, akik
higanykönnyeket sírnak és minduntalan be akarnak csapni bennünket.
Oktalanság. 1923,
Bécsben, ahol mindenki villannyal meg gázzal világít, petróleumlámpa alatt
kuksolni, egye meg a fene a gyökereit is az ilyen életnek.
– Hát mit akarsz
csinálni? – kérdezte a feleségem.
– Mit akarok
csinálni?!
– Mit akarsz csinálni?
– Álmos vagyok. Vesd
meg a díványomat s ha nincs más dolgod gyere szépen mellém. Hiába nevetsz,
nagyon el vagyok keseredve.
Muzsikák és
fényességek szólnak belőlem.
Vegyétek le vállaimról
az alvó embereket.
Kenyerem morzsáit
összeszedem és reggel ötkor kiszórom az ébredő madaraknak.
Remélem, elhangzik még élőben.
Remélem, akad még játszóhely, közönség, figyelem ennek az egyedülálló
(meggyőződésem: Kassák megítélésének szintjét megütően megosztó) produkciónak.
Szeretném hallani, mit tesz hozzá az idő, a következő helyszín esetleges közege
– de addig is szeretném hallani, hogy a frissen megjelent CD „rögzítettségébe”
hogyan és mit komponáltak az alkotók. Mit hozhatok rajta újrahallgatható módon
haza az élményből, amellyel Harcsa Veronika és játszótársai immár két
alkalommal megajándékoztak…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése