az a bizonyos lemez... |
Valaha régen lemaradtam életem
koncertjéről. 1987-ben ugyanis fellépett itthon a bálvány, megtöltötte az
MTK-stadiont, s az album, amivel akkor a világot járta, a So megjelent és hivatalosan kapható volt Magyarországon – de
például Dunaújvárosba nem jutott belőle (vagy nem jutott elég…). Tamástól kaptam
a fülest, hogy Pesten, a Vörösmarty téri Hungarotonban még kapható. Felrongyoltam
érte, berobogtam a boltba, szinte körül se nézve vettem le az első állványról a
LEMEZT. Ott feszelgett rajta Peter – mit tudtam én akkor még, hogy ez volt az
első alkalom, amikor egy borítón úgymond vállalta az arcát; az énekes, aki
egész pályafutása alatt addig maszkok és sminkek alá bújva, elmaszatoltan vagy fényektől
cafrangos maradékokban volt csak látható színpadon és borítókon! Még nem
olvastam Göbölyös remek Genesis-kötetét. Nem tudtam, mitől fél a borítón, nem
is érdekelt. Vittem a lemezjátszóhoz, feltettem, rá a tűt, fejemre fel a fülest
(szép, régi bakelitrítusok, a vétel előtti ellenőrzés: nem ugrik-e az elején…
akkurátus vevők precízen végighallgatták az egészet…) – és ahogy megszólalt a Red Rain, elöntött valami. Meg nem
merném fogalmazni, mi. Úgy vittem volna a lemezt a pénztárhoz, szinte transzban
– ha a lejátszókat felügyelő eladó kedvesen nem figyelmeztet: hallgassam meg
legalább a másik oldal elejét is, ne egy hibás kincset vigyek haza…
a koncert Blue Ray kiadása |
Nekem meghatározó volt. Friss és
időtlen. Poposabb, mint előtte bármelyik Gabriel, mégis, rafinált zenei
poénokkal, afrikai ritmusokkal, szokatlan, bátor hangzásokkal teli. A mai napig
azt mondom, a rocktörténet egyik telitalálata. Alig akad rajta dal, amely ne
járt volna listákon, ne készült volna hozzá video (a Sledgehammer ma is
hivatkozási alap, mindmáig az egyik leginnovatívabb klipként tartják számon…).
Már az sokat elárul, hogy a hihetetlen népszerűségük ellenére nemigen dolgozták
fel ezeket a dalokat – az emberek fejében ezek a dalok Gabrielhez kötődnek. El
nem tudom mondani, hányszor hallgattam végig, lefordíttattam a szövegeit,
tomboltam és üvöltöttem rá otthon – a szomszédaim keservére teljes hangerőn.
Akkor már tudtam, életem koncertjéről maradtam le, amikor nem jutottam el az
MTK stadionjába, aznap este.
Hogy mit is jelent egy ilyen koncert… 1991-ben ugyanitt, az MTK
stadionban táncoltam végig Paul Simon Graceland-koncertjét. Eszelős élmény volt
– nélküle és Gabriel nélkül nem áramlott volna ilyen ütemben az afrikai ritmus
a popba; horribile dictu az egész világzenei mozgolódás kapott indító löketet
általuk. Mert ők voltak az elsők az első vonalból - az addig csak klubokban és
jazzban forrongó új ízek velük kerültek a nagyszínpadokra. Annyira vevők
voltunk Simonra, annyira vitt a zenéje, hogy érezhette a pali, ennek így, a
tervezett ráadás két dala után még nincs vége. Nem szűnt a taps. És egyszer
csak megjelent a színen Paul, egy szál gitárral, és fél órán át Simon &
Garfunkelt játszott nekünk. Elmondhatatlan, milyen volt! Amit nem hallhattunk
idején, azt odaadta nekünk ráadásképp, ajándékba. Olyan elektromosság vibrált a
stadion fölött, amit csak igen ritkán érez az ember… soha nem felejtem, ahogy a
végén elnézést kért, úgymond: most már abbahagyja, mert nagyon fáradt. Nagyon
megünnepeltük, mert igazi ünnepet csinált. Na, ilyesmit jelent…
színpadon... |
Soha nem gondoltam volna, hogy
megajándékoz ezzel a sorsom. Hogy egyszer csak mégis hallom élőben ezt az
őrült, nem vénülő koboldot, ahogy ezeket
a dalokat énekli. Pontosítok: Timi ajándékozott meg vele. Úgy, hogy
szerintem tudta, mit ad ezzel. Egy kis szelet kamaszkort és a nosztalgiáját – vagy
inkább egy élményt a pillanatban, aminek majd harmincévnyi árnyékai vannak. Tavaly
Mark Knopflernek köszöntem meg, hogy olyan szépen öregszik, ahogy - most
Gabrielnek, hogy nem hajlandó. Hogy akár csal ennek a kedvéért. Aprót és
kegyeset – avagy nem is annyira aprót, meg kegyeset; nézőpont kérdése… de
inkább kezdeném elölről, hogy értsétek, miről is beszélek.
Rávettem Timit, hogy hatoljunk
előre. Hagyta magát – pedig meglehetősen nehezen viseli a sok embert, meg a
nyomást. Így tényleg testközelből bámulhattuk a készülődést, s visszapillantva
az egyre sűrűbb tömeget az Arénában. Elvitatkoztunk rajta, hogy pár méterre
tényleg Andrew J. álldogál-e (tényleg ő volt…), meg vártuk a kezdést. Egyszer
csak bebattyogott az arkangyalom, és tündérien esetlenül, de magyarul
felkonferálta az előzenekarát… Jennie Abrahamson és Linnea Olson aztán tényleg
bemelegített bennünket – valami egészen éteri volt a minimális, de annál
rafináltabb hangszeres kíséret, a precízen visszhangosított cselló és az
elektromos marimba mellé az énekük. Azt megfogadtuk rögtön, hogy utánuk
keresünk… ezt bírom nagyon Peterben, ahogy maga köré válogat, ahogyan
szárnyakat ad alkotóknak - gondoljunk csak például Tracy Chapman-re…
Erre a koncertre ráadásul
összeverbuválta az egykor a So-ra
felkért zenészeket. Öregfiúk csapata: David Rhodes a gitárral, a basszussal
Tony Levin, David Sancous a billentyűk, és (nekem a legkedvesebb) Manu Katché a
dobok mögött. És persze Peter, zongoránál, billentyűkkel, fények alatt, mikrofonnal
a kezében, ugrálva, táncolva, közel! Lemondtunk a látványról, amikor a
közelséget választottuk, a valóban A-ligás show egésze nem bomolhatott ki előttünk,
de nekem fontosabb volt, hogy pár lépésre tőlem ott vibrál az ember a
színpadon, aki évtizedekre meghatározta, mi tessék - aki miatt érzékenyebb zenéket
kezdtem hallgatni, mint ami rám ömlött a rádióból. Nem bírtam egy helyben,
ugráltam, mint egy idióta, végig – pedig engem se ma csomagoltak. (Mindenkitől
elnézést kérek, aki körülöttem állt…)
Peter három élesen elkülönülő
részre bontotta az előszavában a koncertet, amit már (úgymond: nem gyalázom tovább a nyelveteket)
angolul, magyar szövegvetítéssel mondott el. Az első, fényeket nem használó,
világosban előadott, intimebb próbatermi rész után másodszor egy dinamikusabb válogatást kaptunk a
legsikeresebb dalokból - s a harmadik etapban magát az egykori lemezt, a So-t, teljes egészében. Az a játék ott
az elején, az egyenként intimebbre hangszerelt, s ez által izgalmas dalokkal… Come talk to me, a lányokkal és
Levinnel, Shock The Monkey akusztikusan
is pörgősen – nem sorolom, van egy remek cikk a Genesis magyar rajongói oldalán
(ahol akár visszanézhető szinte az egész koncert), ott szépen számonként
végigolvashattok egy korrekt elemzést. Nem tudnám fejből elsorolni, mi micsoda
után következett – félig a föld felett lebegtem.
Rock and Roll Hall of Fame |
És amit azzal az egykori albummal
elmondott aznap este a színpadon, az ma talán még lényegesebb, mint amikor
először mondta el. Galamb barátom elmélkedik egy jóízűt az egykori
vállalások mai aktualitásán – a mondható mondásának értelmén, mindent elmondva,
amit én is elmondhatnék itt ezzel kapcsolatban. Nekem ott igazult meg az ember,
a végén, amikor ráadásképp (minden apró csalás nélkül, a valóság öreg hangján)
kitépte magából nekünk a Biko-t.
Lehet, hogy ő sem hisz már a dal változtató erejében, de teszi, amihez ért - amit
lehet.
Ez volt életem koncertje. Egy
tavaszban, amikor annyi jó zenét hallhattam élőben, hogy fel se bírom sorolni –
és egy bálvány őszében, aminél szebbet még nem rozsdásodtak nekem a fák. Nem
tudom, el tudtam-e mondani itt, mennyire sokat jelent. De én csak egy rajongó
vagyok. Ne higgyetek nekem…
Átérzem! :-)
VálaszTörlésMilyen jó, hogy lányoknak nem kellett bevonulni...
Én ott voltam azon pesti koncerten...
Később 1993-ban a Secret World Tour-on is a másik városomban. Ez utóbbi ráadásul tarolta az első élményt.
Vannak muzsikusok, akiket nemcsak azért kell szeretnünk, mert fiatalkorunk egy pontján bevittek minket valamibe vagy kihúztak valamiből, hanem azért is, mert kísérnek egy életen át és úgy öregszenek, mint a jó vörösbor; érnek és nem pimpósodnak.
Az igazán jók kíváncsiak maradnak a világra egy életen át, minden új érdekli őket és ha áteresztik
magukon ezeket a tapasztalatokat, újra meg újra képesek élményt okozni vele másoknak is.
Nem kell sorolnom itt neveket, te is tudod, kikre gondolok...
Egyébként ősszel Anderson koncert is lesz!
http://www.pomegranatearts.com/project-laurie_anderson/tour.html
Úúú, Laurie Anderson :) meglátjuk, meglátjuk...
VálaszTörlésIgazad van - én néha azért viaskodom vele, hogy elengedjem a kedvenceim (főleg ahol a nosztalgián, az élményhez kötésen túl egyszerű zeneipari koktél keverődött); mert annyi csodálatos dolog hallható a jelenben, mindenféle műfajban. Úgyhogy mostanság nagyon sokszor munkazenének "használom" (behallatszó zajt elnyomó ismert zaj...) az arkangyalom is, Loreena McKennitt dolgait, vagy Timi Deva Premalját, és még sokakat, Stingtől a Garmarnáig. Persze aztán időnként kivesz a "háttérzaj" abból, amire épp figyelnék...
Sok szempontból ettől is mélyült az élmény - mert megint teljes szívvel arra figyeltem, ami mostanában a legtöbbször kulissza.