Elolvastam
egy könyvet, a John David California álnevű szerző Rozshegyezőjét. Amit
szerzője maradék nélkül hozzákötött egy másik könyvhöz, a Salinger
álnevű szerző Zabhegyezőjéhez, amit régebben szintén olvastam. Volt
bennem várakozás és félelem is, amikor olvasni kezdtem ezt a könyvet,
hiszen Salinger könyveit sokat dédelgettem,
még ha nem is elsősorban a Zabhegyezőt. Elfogult vagyok hát, alaposan,
mégsem a hozzákötés ténye, a „párbeszédbe bonyolódás”, ahogy a szerzője
fogalmaz, nem ez zavart; sőt azt hiszem igen tisztességes példája a
könyv a más írói attitűdjébe való „beköltözésnek”. Az írója tehetséges
ember, aki szereti a művet, amihez a magáéval beszél. Máshol és máshogy
ingott az egész regényépítmény, számomra más okból volt nehezen
tolerálható. (A továbbiak nyomokban cselekményleírást tartalmazhatnak.)
Salinger
szerepel ebben a könyvben, egyes szám első személyben és dőlt betűvel
szedve: mintegy a szerző, a történetmesélő pozíciójában. Ezekből a
részletekből idézek, hogy mintegy vitatkozhassak J. D. Californiával az
író és hőse viszonyának mibenlétéről. Mert szinte az első oldalaktól e
viszony értelmezési zavaraitól sántul el nekem a könyv.
Hogy
őszinte legyek, nem tudom igazán pontosan, hogyan is működik ez az
egész. Még ha én vagyok is, aki kézben tartja a szálakat, nem tudom, mi
történik velük, ha ilyen hosszú ideig a sorsukra hagyjuk őket. Vajon
találkoznak másokkal… vagy gubóba rejtőznek, és csak akkor kelnek
életre, ha tollat ragadunk… Vannak bizonyos szabályok, amiket követnem
kell. A legfontosabb szabály… hogy itt mindenkinek kell legyen
valamilyen múltja…
Gonosz
játék úgy kezdeni egy könyvet, hogy egy szereplő egyszer csak hatvan
évvel később ébred, személyiségében ugyanannak, aki volt,
öregembertestbe zárva. Gonosz játék ezek után – mintegy az első
pillanattól jelezve, hogy itt teremtő játszik a teremtménnyel, mégpedig
önkényes játékot – mégis „múltat” adni neki. Először is. Egyetlen
szabály van: ha írsz, teremts „életet”, ha nem tudsz, legalább legyél
életszerű. Minden író megteremt egy közeget, ahol a hősei mozognak, s a
mozgásaik dinamikáját jobb esetben rábízza a hősök jellemére. Ez a
„jellem” lehet statikus, avagy dinamikus, ha életszerűbb; szerintem
„élet” akkor lesz belőle, ha kicsit következetlen (hogynemondjam
paradox) is: bármennyire szeretnénk, mi sem vagyunk logikus lények.
Ősi
játék, alaptoposz, hogy a teremtmény fellázad a teremtő ellen (ld.
paradicsomi sztori), persze sokrétegű és messzire vezetne, ha
belemennénk, mennyi a teremtő felelőssége ebben. De itt gonosz játék
folyik, amint mondtam, önkényes játék. Mert ha az író valóban „ébreszti”
a hősét, az ott és akkor ébred, ahol az előző könyv „becsukása”
elaltatta. Ha pedig „eltelik” a hatvan év regényidő, s úgy pillantunk
hősünkre, felmérve moccanásaiból, miben változott, miben nem, hol tart
egykori „álmodott önmagához képest” avagy másfelől nézve mennyit őrzött
meg akár rögeszmeként egykori magából; a sakkot példának hozva (ahogy a
szerző teszi) nem a nyitó, hanem a végjátékra látunk. A kettő együtt
nincs: kint és bent fogott egér tipikus esete, avagy a harmadik eset:
gonosz játék, írói önkény, mint a szappanoperában az amnézia.
(Főleg
mivel a 32. oldaltól tudjuk: a teremtő azért ébreszti a teremtményt,
hogy kinyírhassa. Hogy végre megszabadulhasson tőle. Nos, az önkény
terepén vagyunk, hát csapja agyon az író, és kész. Persze akkor nincs
regény. És itt már problémát jelent az is, nem az író a teremtő, és a
teremtmény nem az ő „gyereke”, még a kötetbe rejtett „írói én” sem az
övé. Jó kis szerzői jogi katyvasz ez, nem is értem, miért nem cuppant rá
hatvanhat jogász…)
Hogy
merészeli! Ki engedte meg neki, hogy így eljátszadozzon itt?! Semmi
részem ebben az illetéktelen, szentimentális múltidézésben…sétálgat… egy
nem létező múltban, visszaréved egy életre, amit nem is élt le…a
teremtményem, az élő művészet egy darabja, úgy látszik önálló akaratra
tett szert…
Ha
következetes vagyok, a hősnek valóban „önléte” lesz. Holden „önléte” az
író szerint erős „valóság”, hiszen kiszabadul az írói szándék alól. Más
ember lett, tanult és felejtett, nemzett és temetett. Ez mind egészen
jó téma – ha már folytatást ír az ember. Az ifjúkori dilemmák öregkori
maradéka, zárványos testek a lélekben – csupa izgalmas téma. De ez a
könyv pusztán a hős makacs ragaszkodásáról szól az élethez, és az
íróról, aki elpusztítaná, oldalakon át fondorkodva hőse ellen – ennek a
könyvnek ebben a formában alig van köze a Zabhegyező eredeti kérdéséhez:
ha ilyen fos az élet, érdemes-e élni egyáltalán?
Mert
itt két külön kérdéskör van. Az egyik: érdemes-e élni „még”? A
szeretteink elveszítése avagy eltávolodása után, pusztán az életért
magáért? Erre annyi válasz van, ahány ember, bár meg kell jegyezzem,
személyes ismeretségemben szinte csak olyan időseket ismerek (nem egy
olyat gyászolok) akik élni szerettek volna, ha csak még egy órácskát
akár… ezzel együtt ez egy valódi kérdés. Ennek köze is van az
„anyaregényhez”.
A
másik kérdéscsokor az íróé: mit tegyek a hősömmel, ha nem hagy
nyugodni? És mit tegyek, ha nem tudom „örök nyugalomra helyezni”? Úgy
vélem, rossz „atya” az, aki nem hagyja kirepülni (az akár szellemi)
gyerekét, vagy nem rugdossa ki a fészekből, ha nem megy magától. Persze
itt Salinger „atya” nem ápol ilyen viszonyt, és nem kérdez ilyeneket. És
ennek van valamiféle erős illetéktelenség-szaga szerintem, ha ezt a
kérdést helyette akarja feltenni valaki.
Ráadásul
azért finom stílusjátékokkal van tele e kérdésfeltevés. Amikor az író
többször nekifut egy-egy epizódnak, mindig kicsit más hangon
megszólalva, mintegy a monológot optikailag „továbbcsalva”. Az írói
szándékot követő Mr. C és az ellenszegülő Mr. C között is remekül
alkalmaz intonációs játékokat a szerző – mondhatni hamisan hangolt
hangszeren, de szépen játszik. Jól eltalált, ahogyan a szűkös könyvi New
York, a könyvi „valóság” alakítja az írói önkény szándéka szerint
önmagát, ahogyan például az „ellenerő” megtestesítője, a többszörös
életmentő is az „íróisten” szolgálatába szegődik, a szerelem árnyéka
által, a megalázás által mintegy a „halálkínálók” sorába lép.
Én
vagyok az ő Istene. Én vagyok az ő egyetlen Istene. De azért valaminek
mégiscsak lennie kell… valami ellenem és az erőfeszítéseim ellen
dolgozik. Őt magát nem okolhatom, hiszen fogalma sincs, mi folyik. Nem
más ő, csak egy marionettfigura… én viszont meghalok, mire a végére
járna a dolgainak.
Játszhat
azzal az alkotó ember, hogy istene a teremtményeinek – szerintem ez az
önkény terepe. Játszhat azzal is, hogy a regény „írja önmagát”, hogy ő
csak a „legyen!”, a teremtő, kezdő lökés, és azóta csak krónikása
szereplői tiszteletben tartott szabadságának. Sőt játszhat azzal is,
hogy pusztán közvetítő csatorna, s a „világlélek” súgja a fülébe a
mondandót, s ő csak lejegyez (automatikus írással). Játékon túl viszont
minden mű komponált, ettől lesz regénnyé, ettől lesz benne például
„jellemfejlődés”, hogy mást ne mondjak – az életben sokszor elvagyunk
nélküle. E könyvben egy ponton egyszer csak eltörik az író szájában a
mondat. Az író meghal, a történet folyik tovább, apró zökkenőkkel, akár
csak addig, lehetőségekkel és variációkkal, de a hős tovább él. Az író
meghal, a hőse halhatatlan. Isten halott? Végül is remek konklúzió.
Kiadó: Partvonal
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése