Közel
egy éve mutatták be a magyar mozik az Engedj be! című filmet, amiről
akkor mindenki ódákat zengett (nem hiába), de nekem kimaradt. Aztán
amikor megláttam, hogy a Könyvmolyképző megjelenteti az eredeti regényt
(hatalmas puszi nekik érte, a Twilight-klónok közt igazi váratlan kincs
náluk ez a könyv), elhatároztam, hogy előbb a könyv, aztán a film.
Megérte várni, mert a két alkotás annyira más, és a könyv szétágazó
cselekményéből annyi mindent kihagytak a filmben, hogy fordítva tán pár
dolog érthetetlen is lett volna, így viszont a fantasztikus
könyvélménynek méltó kiegészítője lett a nem kevésbé fantasztikus, ám
teljesen más filmélmény.
A
könyv műfajilag meghatározhatatlan, rémregény, vámpírregény,
szociodráma, egy romantikus barátság története egyszerre. Még csak
hasonlót sem olvastam soha. Úgy vegyíti a különböző műfajokat, hogy
közben egyik sem sérül, mind a helyén van, a szereplők egytől egyig
élnek, a kapcsolataik hitelesek, a konfliktusaik már-már bántóan azok. A
regény alaphangulatát meghatározó környezet, a lepukkant svéd külváros,
Blackeberg a maga nyomorúságával, kopott egyenházaival, széthullott
családjaival, lecsúszott egzisztenciáival nekem a könyv legnagyobb
erőssége volt. Sokan kiemelték a két gyerek közti barátságot, mint a
könyv leghatásosabb mozzanatát, másoknak a vámpírosdi jött be, megint
másoknak a magány és az elkeseredettség ábrázolása, ez mind nagyon jó,
engem mégis ez a kiábrándító, szinte már szociográfia mélységű
valóságábrázolás fogott meg.
Blackeberg
olyan, mint bármelyik nagyváros lepusztult külvárosa. Sebtiben
felhúzott sorházak, egyenépületek, egyeniskola, kockauszoda. Nincs múlt,
nincs templom, nincs otthonosság. A legtöbben csak aludni járnak ide
haza, a gyerekek meg a kockaiskola és az egy szál mászókából álló
játszótér közt osztják meg életüket. Vagy épp bezárkóznak a szobájukba,
mert terrorizálják őket az iskolatársak, vagy kijárnak az erdőbe másokat
terrorizálni. A kocsmák tömve vannak lecsúszott munkanélküli
alkeszekkel, kiégett, valaha szép és életvidám, mostanra megkeseredett,
öregedő eladónőkkel, a félve éledező érzelmek is belefulladnak a
nyomorba, a kilátástalanságba.
Ilyen
helyen él Oscar, a társai által folyton bántalmazott tizenkét éves fiú.
Gyomorforgató az a naturalizmus, amivel Lindqvist a gyerekek közt dúló
erőszakot ábrázolja, sokszor legszívesebben odavágtam volna a könyvet a
falhoz, mert nem szívesen olvasok ilyeneket, nem akarom tudomásul venni,
hogy ez a valóság, hogy ilyen kegyetlen emberpalántákkal van tele ez a
világ. Nyomasztó, ijesztő kép, a könyv egyik legdurvább szála ez. Nekem a
pedofil tanároknál, a vámpíroknál, az alkeszeknél sokkal nehezebb volt a
gyerekek közti erőszak jeleneteit olvasni, ilyenkor azt mondom, hála
istennek, hogy nincs gyerekem, nem tudom, egy szülő gyomra hogy veszi
be, hogy ilyennek ábrázolják a tizenkét éveseket.
Oscar
egy magányos esti bóklászása során talál rá Elire, a frissen a telepre
költözött lányra, aki csak ül a mászókán, egy szál pulóverben és
mezítláb, télvíz idején, furcsa szagot áraszt és betegesen néz ki. Eli a
legveszélyesebb lény, akivel Oscar találkozhatott, mégis, magányuk
egymás mellé sodorja őket a mászókán, és egy furcsa barátság veszi
kezdetét. Oscar és Eli úgy bíznak meg egymásban, hogy semmit sem tudnak a
másikról, csak azt, hogy mindketten magányosak. Ahogy egyre közelebb
kerülnek egymáshoz, és egyre nyilvánvalóbb lesz, hogy Eli nem az a
beteges kislány, akinek elsőre látszik, Oscar pedig sose lesz az az
önmagáért kiálló fiú, akivé válni akar, egymásra utaltságuk csak nő.
A
brutális történések, a vámpírtámadások, a nyomozás a kivéreztetős
gyilkos után, bár egyenként is izgalmas és érdekes szálak, valójában
mellékesek Oscar és Eli végső egymásra találása mellett. Adja magát a
végkifejlet, tudjuk, hogy nem is lehet másként, és minden, Hakan
lelepleződése, a gyerekek végső rémtette, az áldozatok efelé sodorják
őket. Ritkán kerül a kezembe olyan könyv, ami ennyire sok szálon fut,
ennyi fontos és érdekes szereplőt, konfliktust futtat egymás mellett, és
ennyire jól „dolgoznak” egymás alá ezek a szálak. Egy percig sem
éreztem azt, hogy itt bármelyik szereplő, bármelyik szál, bármelyik
apró-cseprő konfliktus felesleges lenne, mind ad valamit a nagy
egészhez, és mind hozzájárul az elkerülhetetlen fináléhoz.
A
könyv túlzás nélkül letaglózott, nálam a legjobbak közt van, ezért
aztán picit féltem a filmtől, de nagyon kíváncsi voltam rá. És, bár
ahogy írtam fentebb, a film nagyon más, nem kellett csalódnom. Ahogy a
könyv is műfaji kevercs, a film is az, a rémtörténetet ötvözi a svéd
művészfilm hagyományaival, és milyen jól csinálja! Jól tette Lindqvist,
hogy egy művészfilmest választott a film rendezőjének, mert bár egy
horrorfilmes rendező biztos látványosabb, izgalmasabb, székbe szögező
akciót csinált volna belőle, a könyv hangulatát, szellemiségét nagyon
jól ragadta meg Tomas Alfredson.
Sok
mindent kihagytak a filmből, köztük az engem leginkább megfogó alkesz
baráti társaság szálát is, amit kicsit sajnálok, nemkülönben Tommy
történetét, ami a könyv kevés komikus helyzetét szolgáltatta, plusz
alternatívát is nyújtott Eli számára a gyilkolászás helyett. És persze
ott van Hakan, akiről semmit nem tudunk meg a filmben, csak a vámpírlány
rabságában vergődő megtört szerencsétlent látjuk. Ezekért kár, de a
lényeg, a hangulat és a két gyerek barátsága maradéktalanul megvan a
filmben. Amit a legtöbben hiányolnak, az Eli eredettörténete, nekem ez
speciel egyáltalán nem volt fontos, szerintem a történet szempontjából
teljesen mindegy, hogy vált vámpírrá.
Egy
érdekes nézőpont viszont a fimben jobban szembetűnt, mint a könyvben,
és kicsit más megvilágításba helyezte a könyvet is. Ahogy a film véget
ér, az embert óhatatlanul elfogja az érzés, hogy látta Oscar jövőjét,
mégpedig Hakan történetében. Ez a könyvben nekem nem volt ilyen
hangsúlyos, a filmben viszont annyira adja magát, hogy az már fáj.
Tudjuk, mi lesz a történet folytatása, tudjuk, hogy végzi a fiú, és ez
átírja az egész megható barátság-történetet. Azt hiszem, ez jelzi a film
igazi erejét, hogy tud hozzátenni az önmagában is remek könyvhöz.
Kiadó: Könyvmolyképző
Fordította: Miszoglád Gábor
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése