Aki A fű dalol és Az ötödik gyerek
kapcsán ismerte meg a 2007-es irodalmi Nobel-díj díjazottját, Doris
Lessinget, az igencsak meglepődhetett, amikor kézbe vette a brit írónő
kései, Megint a szerelem című regényét. Míg előbbiek sodró
lendületű, az őrület határán egyensúlyozó, az olvasó és a szereplők
idegeit is próbára tevő lélektani regények, a Megint a szerelem
– valljuk be – olykor igencsak vontatott, olykor giccsbe hajló, olykor
nem kevéssé túlírt regény a szerelemről, ami bárhol, bármikor, bárkire
lecsaphat. Mégis érdemes elolvasni, mert szép és igaz könyv, Lessing
érett korához illő bölcsességgel ír benne időskori szerelemről,
keserűségről, bánatról, csalódásokról.
A
könyv főszereplője Sarah Durham, a 65 éves színdarabíró, aki barátaival
közös színházában készül színpadra állítani az 1900-as évek elején élt
Julie Vairon történetét. Julie martinique-i félvér lány volt, korában
igazi különcnek számított, művelt volt, verseket írt, festett, zenét
szerzett, egy erdei kunyhóban élt magányosan, arisztokrata hódolóktól és
az egyszerű népek haragjától körülvéve. Julie mágikus alak, legendát
szőtt köré az emlékezet, halála épp oly titokzatos volt, mint élete, és
még majd’ egy század elteltével is néha hallani vélik énekét a kunyhóját
körülvevő erdőkben.
Julie
varázsa az évekkel semmit sem vesztett erejéből, a színdarab
előkészületei során szinte minden résztvevőt magával ragad a személye, a
dalai, a képei, a szerelmei. Julie-nek köszönhető-e vagy sem, szinte
lényegtelen, de a próbák során a Zöldmadár társulat szinte minden tagja
szerelembe esik. A könyv legizgalmasabb része ez, ahogy Lessing a zárt
közösségben burjánzó érzelmeket ábrázolja. Annyira természetes, mint a
levegővétel, hogy ha összezárunk húsz-harminc férfit és nőt néhány
hétre-hónapra, egy megfeszített munkafolyamat közepén, akkor ott bizony
tombolni kezdenek az érzelmek, vágyak, vonzódások. Az, hogy épp egy
mélyen érzelmes és felkavaró színdarabot állítanak színpadra, csak
katalizálja a folyamatokat. Méghozzá nem is akárhogy. A furcsábbnál
furcsább érzelmi hullámzások középpontjában persze Sarah áll.
Az
a Sarah, aki magában már rég eltemette a szerelemre való képességet,
aki rezignált nyugalommal közli, hogy húsz éve nem volt része szerelmi
és szexuális kalandokban, aki a legkevésbé sem vágyik arra, hogy bárki
közel kerüljön hozzá, mert tudja, hogy az érzelmek csak sajgó
fájdalommal járnak. Sarah alakjában olyan gondolatkört jár körül
Lessing, amiről én még nem olvastam, és amiről hajlamos hallgatni a
közbeszéd, ez pedig az időskori szerelem és szexualitás. Sarah 65 éves,
ám jóval fiatalabbnak néz ki, okos, művelt, összeszedett személyiség,
körülrajongják a fiának-unokájának beillő férfiak, mégis elzárkózik
előlük, mert szégyelli valódi korát, öregedő testét. Lessing 1996-ban
írta ezt a könyvet, jócskán túl a hetvenen, és ma aktuálisabbak a
kérdésfeltevései, mint valaha. Huszonévesen az ember nem szívesen gondol
arra, hogy a szüleinek – pláne a nagyszüleinek – is volt/van/lesz
szerelmi élete, pedig ahogy egyre inkább kitolódik a családalapítás
ideje és egyre aktívabbak az idősek, nem egy hatvanas negyvenesnek néz
ki, a negyvenesek meg huszonévesnek, a sok másik között ezeket az
előítéleteket is le kell rombolnunk magunkban.
És
persze, miközben Sarah saját szégyenkezése miatt megfosztja magát a
kalandoktól, az mindenki számára természetes, hogy a vele egykorú férfi
producer kalandba bocsátkozik a Julie-t alakító húszéves színésznővel.
Ám ez nem az a könyv, ahol Lessing feminista énje előtörne, itt minden
furcsa szerelmi párosítást rezignáltan tár elénk. Így a producer
mániákus rajongását a majd’ száz éve halott Julie iránt, a főszereplők
kötelező egymásra találását - már csak a hitelesebb alakítás érdekében
is -, családos részvevők alkalmi egymásba gabalyodását, vagy épp a
gazdag arisztokrata producer látszatházasságát és feleségének leszbikus
viszonyát.
„Már
megint a szerelem” – gondolhatja nem egyszer az olvasó, és így
érezhetnek a szereplők is, a regény végére határozottan az az érzésünk,
hogy már mindenki a háta közepére kívánja az érzelmeket, és sajnos mi is
így érezzük egy idő után. Ám ez is csak azt támasztja alá, hogy az
érzelmeknek nem lehet megálljt parancsolni, azok bizony jönnek, áradnak,
letaglóznak, és nem kérdezik, hogy szívesen látjuk-e őket.
S
hogy miért nem írtam a cselekményről? Mert az bizony szinte nincs is. A
darab színpadra állítása, a próbák, a szereplőválogatás, a szervezkedés
mind csak a hátteret adják az érzelmek tombolásának, nincs is igazi
tétjük, tudjuk, hogy a darabot bemutatják itt, majd bemutatják ott,
keresnek új szereplőket, átírják, turnéznak vele, a kérdés az, hogy az
alkotók ezt hogy élik meg.
Furcsa egy könyv ez, közel sem akkora remekmű, mint A fű dalol, vagy Az ötödik gyerek, és fényévnyi távolságra van Az arany jegyzetfüzet
zsenialitásától, mégis, én élveztem és nagyon örülök, hogy elolvastm.
Lessing egy különös témát jár körül, nagyon szokatlan módon, és a kötet
minden túlírtsága ellenére is magával tud ragadni.
Kiadó: Ulpius
Fordította: Lázár Júlia
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése