Nick
Hornby könyvét legszívesebben kötelezővé tenném mindenkinek, aki szeret
olvasni, pláne azoknak, akik olvasónaplót, blogot, kritikát, bármi
hasonlót írnak, függetlenül attól, hogy szeretik-e magát Hornby-t vagy
sem. Nekem vegyes élményeim voltak vele, olvastam tőle földhözvágósan jó
könyvet (Egy fiúról; Pop, csajok, satöbbi) és olyat is, amitől,
őszintén szólva, sikítófrászt kaptam (Hogy legyünk jók?). A Vájtfülűek brancsa – Egy olykor elkeseredett, de örök optimista olvasó naplója ha nem is volt „földhözvágós” élmény, de veszettül jól szórakoztam rajta.
Hornby
majd’ három éven át írt egy rovatot az amerikai Believer magazinba,
arról, amit épp olvasott. Nem szokványos kritikákat, inkább
olvasónaplót, elsősorban könyvekről, de mellékesen úgy kb. minden
másról, ami csak eszébe jutott. A rovatot az különböztette meg a „többi
könyves rovattól” hogy Hornby nem megrendelésre írt kritikákat, nem
voltak kötelező körök, azt olvasott, amihez épp kedve volt, és nagyjából
arról írt, amiről akart, egy megkötéssel, nem húzhatott le senkit. Így
került a válogatásba néhány „megnevezetlen szerző” irodalmi avagy nem
irodalmi műve, amik annyira rosszak voltak, hogy semmi jót nem tudott
írni róluk. Őszintén szólva szétvet a kíváncsiság, mik lehettek ezek.
Hornby
válogatásában nincs semmiféle rendszerező elv, legtöbbször frissen
vásárolt, kortárs műveket olvas, de néha becsúszik egy-egy klasszikus,
sok könyvet ajánlanak neki ismerősök, kap tiszteletpéldányokat
kiadóktól, amiket illik elolvasni (nekem miért nem küldenek, miért???),
egyszer még egy olvasói levélben ajánlott könyvet is elővesz. A
szépirodalmi művek mellett sok-sok tényirodalom is teret kap a
válogatásban, írói, sportolói és politikusi életrajzok,
levelezés-gyűjtemények, dokumentumregények, versek, és egy képregény.
Minden cikk elején felsorolja, hogy az előző hónapban miket vett meg és
miket olvasott el, ezek a legtöbb esetben messze nem fedik egymást, ami
némi kis megnyugtatással szolgál a hozzám hasonló mániákus
könyvgyűjtőknek, akiknek egyre nő az „elolvasandó” kupac az ágyuk
mellett, de mégis mindig valami újat, mást, még nem meglévőt akarnak
olvasni. Hát igen, a profik is így csinálják. Hornby is többször
megfogadja, hogy nem vásárol többet, hogy elolvassa az otthon gyűlő
kupacokat, aztán mindig elcsábul, a legkülönbözőbb ürügyekkel.
Szerencsés
esetben a könyvek egymáshoz vezetnek, egymást ajánlják, ilyenkor van
Hornby elemében, egy-egy könyv kapcsán számtalan másikról ír,
összefüggéseket fed fel a különböző könyvek közt, és ami nekem különösen
tetszett, nem csak a könyvek és írók közt, hanem a saját életét, és úgy
globálisan a világ működését is mintha az olvasmányai alapján
magyarázná meg, írná le. Szeretem ezt az írói-kritikusi attitűdöt, ahol
nem az a lényeg, hogy egy könyv formailag milyen, nem szigorúan
lefektetett szempontrendszer szerint kell elemezni valamit, nem
önmagában való entitásként kell kezelni egy könyvet, hanem az a lényeg,
hogy az olvasóiból, belőlünk mit vált ki, milyen érzéseket, élményeket
hoz felszínre, mi jut eszünkbe róla.
Hornby
oda is mondogat rendesen az úgymond „professzionális” kritikusoknak, az
irodalmi kánonnak, a „magas” és népszerű irodalom elkülönítését
szorgalmazóknak. Persze mondhatják, hogy ez érthető, hisz valljuk be, őt
sem az irodalmi értékei, a nyelvi leleményei vagy a filozófiai
magasságai miatt szeretjük, hanem mert szórakoztatóak a regényei, de
szerintem hiba volna Hornby-t hazabeszéléssel vádolni. Nem népszerűsíti a
szórakoztató irodalmat a klasszikus vagy „értékes” irodalom ellenében,
hanem épp e kettő elkülönítését kérdőjelezi meg újra meg újra. Ezért
tenném kötelezővé, mert épp azt mondja, hogy nincsenek abszolút értékek,
nincs olyan, hogy valamit „illik”, vagy „muszáj” elolvasni, mindenki
olvasson, amit akar, a lényeg, hogy élvezze, és ha valaki nem ért egy
szépirodalmi művet, nem kell erőltetnie, olvasson valami szórakoztató
krimit, vagy romantikus regényt, vagy akármit, de arra sem kell
csodabogárként tekinteni, aki éppenséggel Proustot találja a legjobb
szórakozásnak, mert hát ízlések és pofonok… Persze valószínűleg Hornby
koppintana először az orromra, ha látná, hogy azt írtam, kötelezővé
tenném a könyvét, mert hát épp ő írta, hogy semmi sem kötelező.
Viszonylag
kevés szerzőt ismertem egyébként az általa olvasottak közül,
mentségemre legyen mondva, a kötetben szereplő könyvek elenyésző része
jelent meg itthon. Az azért örömmel töltött el, hogy van egy közös
kedvencünk, Dennis Lehane Titokzatos folyójától ő is épp annyira el volt
ájulva, mint én. Nagyon sok könyv van, amit szívesen elolvasnék az
általa ajánlottak közül, de nem tudom, mennyi esély van a magyar
kiadásukra, újfent rá kellett jönnöm, hogy jobban kéne tudni angolul.
Ami
nekem még nagyon tetszett a könyvben, az a kétségtelen belterjessége,
és Hornby hozzáállása ehhez. Mert hát valljuk be, azért icipicit
irritáló olyasvalaki kritikáit olvasni, akinek a legtöbb barátja,
rokona, ismerőse író, az ő könyveiket ajánlja, folyamatosan hírességek
közt mozog, ott van a kulturális élet központjában. Hornby viszont
abszolút félvállról veszi ezt az egészet, annyira természetes iróniával
kezeli, hogy nem lehet nem szeretni. Nagyon szórakoztató könyv volt,
minden egyes sorát élveztem, szóval, ha kötelezővé nem is tehetem,
mindenkinek ajánlom, aki szeret az olvasásról olvasni.
Kiadó: Európa
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése