Amikor
három éve bemutatták A Da Vinci-kód filmváltozatát, csak ámultam és
bámultam, hogy hogy a fenébe tudtak egy alapvetően izgalmasan megírt
krimiből ennyire unalmas filmet csinálni. Mert igaz ugyan, hogy Dan
Brown könyvei irodalmilag abszolút értéktelenek, logikátlanok, tele
mindenféle átgondolatlan kulturális és technikai marhasággal, de egyet
nem lehet elvitatni tőle, hogy izgalmas, pörgős, olvasmányos krimiket
ír, amiket nehéz letenni, bármennyire bosszantóak. Ehhez képest Ron
Howard és csapata A Da Vinci-kódból egy unalmas, szájbarágós, Spektrum
tévés ismeretterjesztő filmet csinált, nulla színészi játékkal, nulla
izgalommal, kiszámítható fordulatokkal. Ezek után a legfőbb kérdés
számomra az volt, hogy vajon elalszom-e az Angyalok és démonok két és
félórája alatt, vagy sem.
Nem
aludtam el. Amin javítottak, nem is keveset, az a tempó, a film
úgy-ahogy hozza azt a feszültséget, amit a könyv, elhagyták a
szájbarágós művészettörténeti kiselőadásokat, inkább a krimi-vonalra
erősítettek rá. Nagyjából ez minden pozitívum, amit a filmről el tudok
mondani. Maradtak a kiszámítható fordulatok, a gyenge színészi játék, a
temérdek logikátlanság.
A
sztori tökéletes alapanyag egy izgalmas, pörgős krimihez.
Vatikánvárosban, a pápa halála után, és épp az új pápát megválasztó
bíborosi kollégium összeülése előtt elrabolják a pápai címre
legesélyesebb négy jelöltet. Eközben Svájcban, a hipermodern és
ultrabiztos és nagyon sci-fis részecskegyorsító laboratóriumból
elrabolják a világ legeslegnagyobb tudományos felfedezését, az
antianyagot. Hamarosan fenyegetés érkezik, mégpedig egy évszázadokig
üldözött, hatalmas, titkos szervezettől, az Illuminátusoktól. A Vatikán
természetesen Robert Langdont hívja segítségül, hogy derítse ki, hol
tartják fogva a bíborosokat, és hol van a bomba. Langdon kap maga mellé
egy csinos társat, az antianyagot kutató fizikusnő személyében, néhány
szimpatikus és néhány kötekedő rendőrt, és irány a fenséges Róma az
összes templomával, szökőkútjával, szobrával!
Hála
a forgatókönyvírónak, az Illuminátusok bőséges nyomokat hagynak hátra,
így van alkalmunk végigszáguldani fél Rómán plusz Vatikánvároson. Ha van
valami, amit nem tudnak elszúrni a filmesek, az a lenyűgöző díszlet,
amivel ez a város szolgál. Hőseink rohannak is, mint egy szerencsétlen
turistacsapat, hogy minél többet lássanak belőle. Turistafilmnek nem
rossz, aki viszont logikát keres, jobb, ha máshol teszi, mert
sokadszorra már kissé fárasztó, hogy minden véres gyilkosság és
templomrombadöntés után hagynak egy nyomot, amit Langdon három perc
alatt megfejt, és már rohan is a következő helyszínre, közben végig
szövegel, és hullanak körülötte a mellékszereplők.
Természetesen
megfelelő mennyiségű véráldozat után hősünk megfejti az összes
rejtvényt, az utolsó bíboros megmenekül, megkönnyítve ezzel a
pápaválasztók dolgát, a bomba megkerül, kiderül, hogy nem az a rosszfiú,
akiről hittük, hanem az, akiről az alkotók szándéka szerint a
legkevésbé sem, na de van még olyan hollywoodi filmeken edződött néző,
aki ne jönne rá fél óra után, hogy a nagyon becsületes, nagyon buzgó,
nagyon nyájas jófiú általában a legrosszabb fiú? Ráadásul a színészi
játék is ráerősít a báránybőrbe bújt farkas szerepre. Kár érte. Tom
Hanks meg szegény annyira rutinból hozza a fanatikus tudós figuráját, és
annyira az arcára van írva, hogy mennyire unja az egészet, hogy az már
fáj. A csinos fizikusnőt alakító Ayelet Zurernek semmi funkciója nincs,
azon kívül, hogy szép legyen, és sokat tudjon tűsarkúban rohanni.
Van
egy hangulata a filmnek, aki fogékony az ilyesmire, azt magával tudja
ragadni a sok szép díszlet, a tömött Szent Péter-tér, az egyházi
épületek és ereklyék, a nagyon hatásosra (és hatásvadászra) megkomponált
filmzene. De ennyi. Egy szép, színes, jó nagyra fújt lufi az egész.
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése