Megsaccolni
sem merem, hány filmet láttam már, ami csodaszép vidéki angol kastélyok
díszletei között mutatta be az angol arisztokrácia életét és
nyűglődéseit, de biztos nagyon sokat. Nyilván nem én vagyok az egyetlen,
akinek gyakorlatilag bármit el lehet adni a vidéki angol kastélyok
varázsszavakkal, némi szerelmi csűrés-csavarással, finoman érintett
társadalmi változásokkal, esetleg egy kis drámával. Az Utolsó látogatás
is egy ilyen tucatfilm az angol arisztokráciáról. Van benne némi
szerelmi szál, önsorsrontás, dráma, a tradicionális értékek és a modern
világ ütköztetése, mindez lenyűgöző díszletek közt, rengeteg pompával és
csillogással. Csak épp hiányzik belőle valami, ami igazán maradandóvá
teszi. A gyönyörűen kicicomázott felszín mögül hiányzik a lélek.
A
két világháború közti Oxfordban a középosztálybeli Charles Ryder
megismerkedik a bohém életet élő arisztokrata Sebastiannal, aki bevezeti
őt a züllött, homoszexuális oxfordi ifjak közé éppúgy, mint az
arisztokrácia csillogó világába. Sebastian Briedshead-be hívja
Charles-t, családja kastélyába, ahol a reményteli ifjú festő teljesen
belehabarodik Sebastian húgába, a kastélyba, és az arisztokrácia életébe
egyaránt. Sebastian, Julia és Charles bohém nyarának csak egy valaki
áll az útjában, a kastély úrnője, Lady Marchmain, aki kimért
angolságával, folyamatosan sulykolt kötelességudatával és bigott
vallásosságával teljesen rátelepszik gyermekei életére, nem hagyja őket
levegőhöz jutni, olyan életet akar rájuk kényszeríteni, ami megfelel az ő
értékrendjének, nem törődve boldogságukkal.
Sebastian
és Julia próbálnak ugyan lázadni anyjuk ellen, de egyikük sem találja a
kivezető utat. A fiú alkoholizmusa, homoszexualitása, önpusztítása mind
az anya elleni lázadás következményei. Julia nem jut el eddig, ő a
Charles-szal való röpke kaland után fejet hajt a kötelesség előtt és
hozzámegy anyja kiszemeltjéhez. Addig azonban még vár rájuk egy velencei
nyár, a felesége mellől a szeretője oldalán Velencébe menekülő apa
vendégeként. Egy nyaralás, ami mindenki életét felforgatja. Julia és
Charles egymásra találása tovább löki a lejtőn a fiúba szerelmes
Sebastiant, mígnem anyja és a világ elől Marokkóba menekül. Julia
megköti ugyan a tőle elvárt érdekházasságot, de egész életében mardossa a
kétely, hogy elszalasztotta a boldogságot, Charles-t pedig kiveti
magából az a közeg, amelybe annyira vágyott tartozni. Hiába halmoz
sikert sikerre festőként, még évek múltán sem tud szabadulni Julia és
Briedshead emlékétől.
Ami
tényleg nagyon jó a filmben, az az anya alakja. Lady Marchmain
önzésével, önteltségével, ostoba vakhitével megkeseríti a férje, a
gyerekei, az egész környezete életét. Felnőttként is irányítja
gyerekeit, akaratgyenge bábokat akar nevelni belőlük, akik amint
levegőhöz jutnak, természetes módon lázadnak. Amit viszont nagyon
elszúrtak, az a bigott vallásosság előtérbe állítása. A film nagyon azt
sulykolja, hogy az anya a vallásossága miatt olyan, amilyen, hogy a
katolicizmus az a rossz, ami megkeseríti a gyerekei életét, hogy a
vallás elleni lázadás elkerülhetetlenül együtt jár a modernizációval.
Bár nagyon-nagyon távol áll tőlem bármilyen vallás, nekem a filmből nem
az maradt meg, hogy az anya a vallásossága miatt keserítette meg a
gyerekei életét, hanem az, hogy a személyisége volt ilyen torz,
uralkodó, mindenkit a saját akaratának alárendelő. Vallása csak eszköz a
kezében, amivel úgymond egy felsőbb hatalom akarataként állíthatja be
saját önzését.
Lady
Marchmain személyisége és terrorja még halála után is átjár mindent,
amihez köze volt. Julia és Charles hosszú évek múltán újabb esélyt kap a
boldogságra, ám a lány neveltetése, a Biedshead-et körüllengő
tradíciók, az anya emléke végül meghiúsítják a boldog újrakezdést. Az
egyetlen, aki valóban el tud menekülni Briedshead-ből, Sebastian.
Charles pedig, aki legalább annyira vágyott Brideshead-re, és mindarra,
amit a kastély jelképezett, mint Juliára, még egyszer visszatér oda,
szembesülni a múltjával és a saját vágyaival.
Nem
volt ez rossz film, csak valahogy hiányzott belőle az átütő erő.
Bevallom, nem igazán értettem, miért volt szükség arra a keretes
szerkezetre, ami végül Charles utolsó látogatását öleli fel, a film
anélkül is elmondta volna, amit el kell. Amit közben kapunk, az egy
szép, színes, szélesvásznú tabló az angol arisztokrácia hanyatlásáról
sok-sok melankóliával és elfojtott érzelemmel. És a felismeréssel, hogy
bármilyen gyönyörű is az a kastély, nem lehet véletlen, hogy fojtogató
légköréből mindenki menekülni akar.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése