Az elmúlt hét végén tévét néztünk,
ami velünk nemigen fordul elő – általában. Ez esetben azonban
csökkentettük a „filmek, amiket Zoli szeret, de Timi nem látta”
kontingenst, amikoris leültünk a királyi tévé kettese elé, megnézni az
If… című 1968-as mozit. Engem ugyanúgy beszippantott, sokadjára is, mint
anno, és bíz Timinek is igen tetszett. Időről időre előveszik, és
lejátsszák, tehát érdemes vadászni rá, mivel kétségtelen tanmese-jellege
ellenére is teljesen magával ragadó, inteligens, időnként torkon
markoló mozi.
Egy angol College hétköznapjai és
egy lázadás, egy mini „forradalom” kialakulás-története bomlik ki a
szemünk előtt. Mick Travis és barátai apró szabályszegéseken és
dacreakciókon át jutnak el a terrorig – az iskola „hétköznapi”,
intézményes, ámde korántsem személytelen terrorjára válaszolva. Látjuk,
hogyan illeszti be magába a rendszer a frissen érkezett kisdiákot,
hogyan választódnak ki az alsóbb évfolyamokból a „pekások”, a felsőbb
évesek „tisztiszolgái”, képet kapunk arról az oktatási
rendszerről, amely az első években tudatosan kiszolgáltatja diákjait az
előjogokat birtokló felsőbb éveseknek, finoman és kendőzetlenül kerülnek
elő akár olyan kényesebb témák is, mint a zárt fiúközösségekben
szükségszerűen előbukkanó homoszexualitás. Látjuk a tanári kart, a bohém
történelemtanártól a kőkonzervatív káplánig, élükön az ál-liberális,
frázispuffogtató igazgatóig. Valahol fura látni ennyire szolidan
analizálva, az ábrázolt „hétköznapokat” egymásutánba fűzve azt a
világot, amely a Harry Potter könyvek egyik alapanyaga is, hiszen annak
legfőbb színtere egy angol rendszerű College, még ha a koedukált
korszakból is, és hozzápuhítva egyfajta ideál-képhez, aminek itt, ebben a
filmben nyoma sincs. Itt más ideálok hatnak.
Travis és baráti köre felsőbb
évfolyamos. Sok mindent szabadságukban áll tenni, alapvetően már nem
„szolgák”, de még nem „kiszolgáltak”. A környezetre való reakciójuk
vezérelve a dac. „Izzasztójuk” (tanulószobájuk) falán a szexualitás
mellett az erőszak képei, és a fő helyen Lenin, meg a "forradalmárok"
képei. A forradalmi ideológia választása természetes, kamasz-lázadás
keveredik itt a túlszabályozott környezetre adott reakcióval. Amelyben a
szabályok mellett persze az önkény is ott lakik, ettől nem
maradéktalanul személytelen az intézményes terror. Ahogy Denson testi
fenyíti Travist, a szokásos négy pálcaütést megfejelve még néhánnyal (a
film egyik legerősebb jelenete), abban benne van a „bármit megtehetek
veled, mert a kezembe adattál” állapota – mint ahogy az igazgató
„puhább” büntetése, a plusz munka is csak a diktátor „kénye-kegye”. A
lomtalanítás közben meglelt „elfelejtett fegyverraktár” pecsételi meg
aztán a fiúk sorsát. A történet tehát végpontig feszül – innen a
tanmesei jelleg, ha Ottlikot (Iskola a határon), ha akár Vargas-Llosát
(A város és a kutyák) nézem, hozzájuk képest itt művi és didaktikus a
film, még ha kétségtelenül hatásos is a befejezés.
A forradalmak így szoktak véget
érni – még ha a folyamat, amíg kitörnek koszosabb is, vagy máshonnan
nézve soha nem ennyire vegytiszta. Számomra mégsem ez a film igazi nekem
szóló tartalma. Mert nekem nem elsősorban az elit gyermekeinek
forradalmárrá válásáról, nem elsősorban a terror lázadásra ingerlő
hatásmechanizmusáról szól a film, hanem épp arról a hétköznapian
természetes „életrendről”, ami durván szólva kineveli a
„rabszolgatartót”, arról a folyamatról, hogyan lesz az érzékeny,
befolyásolható kamaszemberből a bárki másra vezetése tárgyaként tekintő,
erős küldetéstudattal és kiválasztottság-érzettel terhelt, de voltaképp
érzéketlen és részvétlen valaki. Aki képes „vezetni” – akár háborúban,
tisztként, a közkatonát, hiszen a srácok alapkiképzést kaptak, és
alkalomadtán valóban tisztnek hívták be őket Britannia háborúiban. Képes
„vezetni” céltudatos érzéketlenséggel, számokkal és nem lelkekkel
dolgozva, szilárd erkölcs és elvek látszata által hitelesített módon,
mély kiválasztottság-tudattal átitatva, mintegy „kiemelve magát” e
feladatra. Ahogy általában az elit - saját elképesztően illegitim
elitünk is – működik. Számomra a film ezen rétege a legfontosabb, mert
segít megérteni azt az intézményesített önkényt, amit jelenleg éppen
szabadságnak hívnak.
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése