Így
fél évvel az utolsó kötet magyar megjelenése után végre elolvastam az
egész sorozatot egyben. Hosszú évek óta vártam erre az élményre,
kíváncsi voltam, vajon összeáll-e a hét kötet egy történetté? Összeállt.
Nem fogok a történetről, meg a szereplőkről írni, hisz azokat mindenki
ismeri, nem is akarok hagyományos kritikát írni a hét kötetről, csak
néhány gondolatot osztanék meg veletek, amik felmerültek bennem, így az
egészet egyben olvasva.
Ismerkedésem
Harry Potterrel valamikor 2000 környékén kezdődött, amikor megjelent a
negyedik rész Magyarországon, és ide is begyűrűzött a HP-hisztéria.
Eleinte mereven elzárkóztam előle, akkoriban még iszonyúan
intellektuálisnak tartottam magam, és úgy gondoltam, gyerekkönyvet,
pláne varázslós gyerekkönyvet olvasni derogál nekem. Mennyit változtam!
Aztán amikor elért hozzánk a hír, hogy készül a filmváltozat, abból a
megfontolásból, hogy a filmet úgyis megnézem, és akkor már inkább
olvassam is el előbb, belevágtam. És persze levett a lábamról.
Mint
szinte mindenkit, engem is elvarázsolt Rowling mesevilága. Az írónő
tehetségét illetően vannak kétségeim, nem tartom őt valami nagyon jó
írónak, de a fantáziája tényleg rendkívüli. Ahogy felépítette ezt a
miénkkel párhuzamos varázslóvilágot, az fantasztikus! De azért meg kell
jegyezni, hogy bár így hét kötet után látszik, hogy az egész tényleg fel
volt építve, megvolt a koncepciója, nagyon sok a megválaszolatlan
kérdés. És ez engem kicsit bosszant. Tudom, nem szép dolog állandóan A
Gyűrűk Urához hasonlítani a Harry Pottert, de azt hiszem, e tekintetben
mindig is Tolkien lesz az etalon. Egy kidolgozott fantáziavilág nézzen
ki úgy, mint Középfölde. Történelemmel, nyelvekkel, különböző népekkel,
családfákkal. Rowlingnál nem érzem azt a hátteret, mint Tolkiennél, nem
érzem azt, hogy bármit kérdeznék tőle, tudná rá a választ, mert tényleg
ismeri a saját fantáziavilágának minden apró-cseprő titkát. Persze,
hozzátartozik a dologhoz, hogy Tolkien egész életében tökéletesítette a
művét, Rowling meg… hát nem.
És
nem csak arról van szó, hogy nincs mögötte az a háttér, jó néhány
esetben az volt az érzésem, hogy olyan részeket hagyott homályban, amik
fontosak lennének a történet szempontjából, és nem értem, miért.
Ahhoz elég koncepciózus író, hogy ne lehessen véletlen, úgyhogy nem
tudok rá más magyarázatot, mint hogy akart valamit kezdeni ezekkel a
részekkel, csak vagy kifutott az időből, vagy más irányba tért el a
cselekmény, és már nem tért vissza rá, vagy… Passz. Gondolok itt például
arra, hogy semmit, de tényleg semmit nem tudunk meg Harry Potter
varázsló felmenőiről, azon kívül, hogy egyik őse egy legendás Peverell
volt. Mi történt velük? Hogyan haltak meg? Milyen volt James Potter
családja? Túl nagy fekete lyuk ez egy ilyen történetben, nem tudok
szabadulni az érzéstől, hogy Rowling írni akart róluk, csak nem fért
bele. Lehet, hogy a történet szempontjából semmi jelentősége, de engem
zavar, mert én ha fantáziavilágról olvasok, szeretnék minden kérdésemre
választ kapni.
Amit
viszont javára írok Rowlingnak, az a folyamatos előre- és
visszautalások, amik erősítik abbéli hitemet, hogy ez a hét kötet
tényleg átgondolt koncepció alapján íródott. Így újraolvasva egészen
megdöbbenek magamon, mert emlékszem, a hatodik rész után többezer
internetes oldalon találgatták a rajongók, hogy akkor most Harry vajon
horcrux-e vagy sem, miközben a második részben feketén-fehéren le van
írva, hogy Voldemort belehelyezte a lénye egy darabját. Kiböki a
szemünket, mégsem vettük észre. Vagy úgy gondoltuk, félrevezetés. A
másik amin jót mosolyogtam, hogy az első négy részben olyan húszszor
biztos elhangzik, hogy Harrynek az az érzése támadt, hogy Piton
gondolatolvasó. Aztán az ötödikben kiderül, hogy jé, tényleg. Nahát!
Ami
a történetet illeti, egészen a hetedik kötetig maradéktalanul tetszett.
Nekem nagyon bejött, hogy az első két rész gyermeki, tényleg mesébe
illő, varázslatos hangvétele után szép fokozatosan elkezdett komolyodni,
bonyolódni a dolog. A harmadiktól a hatodik részig nagyon jól építette
föl a felnőtté válással párhuzamosan a Voldemort elleni harc keményebbé
válását, volt egy határozott íve a történetnek, ami nekem nagyon
tetszett. Aztán a befejező kötettel ez az egész jól felépített ív mintha
megtört volna. Tudom, hogy ha ezt leírom, szemrehányó kommentek özönére
számíthatok, de én úgy gondoltam, Harrynek meg kell halnia. Nem azért,
mert a sötét oldalnak drukkolok, egyszerűen ezt diktálta volna a
történet logikája. Mert a negyedik résztől fokozatosan láthattuk, hogy
egyre fontosabb, Harryhez egyre közelebb álló emberek esnek el, egyre
nagyobb jelentősége lett a küzdelemnek, a horcruxokkal és a halál
ereklyéivel a mágia egyre mélyebb rétegei tárultak fel, mindez szerintem
maga után vonta volna a tragikus végkifejletet. Az előkészítéshez
képest, az előző két kötet hangvételéhez képest a befejezés számomra
visszatérés a gyerekmesékhez. A jó megmenekül, és boldogan él, míg meg
nem hal. Kicsit az volt az érzésem, hogy Rowling (vagy a kiadója)
maga is megijedt attól, mennyire sötét irányba ment el a történet, és a
végére muszáj volt mégiscsak pozitív befejezést írni. De, már elnézést,
megint hagyom felszínre törni a cinikus énemet, számomra tök
hiteltelen, hogy az ilyen Harryhez hasonló „kis kiválasztottak” szépen
legyőzik a csúnya nagy gonoszt, aztán visszatérnek a hétköznapi életbe,
és úgy tesznek, mintha mi sem történt volna.
A
hetedik kötet amúgy is több sebből vérzik. Végig az volt az érzésem,
hogy Rowlingnak volt még egy csomó ötlete, de tudta, hogy már csak egy
kötetet ír, ezért mindent abba zsúfolt bele. Mindent el akart mondani,
ettől az egész túl zsúfolt, túl összevissza lett. Ugyanakkor hiányzik a
Roxfort, mint biztos terep. A korábbi kötetekben a cselekmény fordulatai
közti szüneteket jól ki tudta tölteni az iskolai mindennapokkal, mindig
volt egy kviddicsmeccs, egy izgalmas tanóra, némi szerelmi csetepaté,
vagy ott voltak Hagrid kis kedvencei, amikkel ki lehetett tölteni az
üresjáratokat. A hetedikben ez nincs, csak menekülnek, sátoroznak, törik
a fejüket, így a kalandok közti részek bizony kicsit unalmasak.
A
legnagyobb fájdalmam a sorozattal kapcsolatban, ami szintén a
gyerekkönyv vs. felnőttkönyv dilemmából fakad, az Voldemort alakja.
Mindig is úgy gondoltam, Voldemort nem csak egy papírmasé-gonosz, hogy
egy tehetségesebb író kezében nagyon jó, motivációkkal rendelkező,
kidolgozott gonoszfigura lehetett volna belőle. Voltak erre utaló jelek a
hatodik részben. Épp azért ez a kedvenc kötetem, mert itt tudunk meg a
legtöbbet Voldemort alakjáról, a múltjáról, hátteréről. (Nem mellesleg
Rowling legügyesebb írói húzásának tartom, hogy miután a Sötét Nagyúr
visszatér, egy teljes kötet erejéig nem szerepelteti őt, csak a
háttérből mozgatja a szálakat, és ettől sokkal félelmetesebbnek,
megfoghatatlanabbnak tűnik, mint valójában.) Azonban a hetedik részben
mintha megint csak azt látnánk, hogy Rowling visszatér a gyerekmesékhez,
és ahelyett, hogy továbbépítené a gonosz figuráját, hogy elmélyítené,
egy őrjöngő pszichopatát csinál belőle, egy mesékbe illő, céltalan,
csúnya, gonosz varázslót. Az már csak hab a tortán, hogy a végső
összecsapásban Voldemort megint elköveti azt a hibát, amit az elején, és
a Harryről visszapattanó átka őt öli meg. Keretes szerkezetnek szép,
egyébként bosszantó. És persze praktikus, hiszen így Harry keze nem
piszkolódik be, ő nem gyilkol, az nem megengedhető egy mesében, a gonosz
annak rendje és módja szerint saját magát pusztítja el.
Mindezen
kritikáim ellenére még mindig nagyon szeretem ezt a világot. Csak a
kettőssége zavar. Ha végig megmaradt volna az első részek gyermeki,
varázslatos meséjének, ugyanolyan kritikátlanul rajonganék érte, mint az
elején. Vagy ha végigmegy a megkezdett úton, és vállalja az igazán
sötét, tragikus végkifejletet. De így, hogy se nem gyerekmese, se nem
igazi „felnőtt” fantasy, valahogy lebeg a kettő közt, bennem
hiányérzetet kelt. De még így, mindennek ellenére is tetszik, szeretem,
valószínűleg el fogom még párszor olvasni (ha nem is évente, mint
eddig), ott leszek minden film premier előtti bemutatóján, és mindig is
helyet kap majd a kedvencek közt. De nem tökéletes.
Amire
igazán kíváncsi vagyok, hogy ha elkészült mind a nyolc film, ha véget
ért ez a világméretű őrület, ami körülveszi, vajon megtalálja-e a helyét
az ifjúsági irodalomban? Mert a Harry Potter érdemei elvitathatatlanok,
tényleg gyerekek millióinak nyitotta rá a szemét az irodalomra,
valószínűleg mindig is közkedvelt lesz, de kérdés, hogy lesz-e akkora
klasszikus ötven év múlva, mint most A Gyűrűk Ura, vagy szépen
betagozódik a sok-sok azóta megjelent és sok esetben őt másoló ifjúsági
fantasy közé. Amik közt, azért be kell vallani, vannak olyanok is,
amelyek vannak olyan jók, vagy jobbak, mint a Harry Potter.
És
ne feledkezzünk meg Harry mamájáról, J. K. Rowlingról sem. Manapság a
világ legfelkapottabb írója, és azt hiszem, nem csak engem izgat a
kérdés, hogy ír-e még eztán? Kíváncsi vagyok, mer-e belekóstolni más
műfajba, vagy agyonnyomja a siker és az elvárások súlya? Bebizonyítja-e,
hogy tényleg tehetséges, vagy csak a Harry Potter elképesztő
fantáziával rendelkező, ám mérsékelten jó írójára emlékszünk majd rá?
Egyet azonban forrón remélek. Hogy nem folytatja. Mert ez a történet így
kerek, itt van vége, és minden rajongásom ellenére azt kell mondjam,
ideje is volt már, hogy vége legyen.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése