Mondhatnám, hogy sokat gondolkodtam azon,
mivel törjem meg a majd’ féléves blogcsendet, de eléggé adta magát – mi más is
lenne alkalmasabb arra, hogy szünetet és évet zárjak vele s remélhetőleg egy
új, termékenyebb fejezetet nyissak blogger karrieremben (kéretik kiérezni az
iróniát belőle, köszönöm) mint a könyv,
amelyet idén háromszor olvastam el, s ezer oldala és jócskán túlírt mivolta
ellenére egy kisördög folyamatosan azt susogja a fülembe, hogy el kéne negyedszer
is… Nem tudom, hogy Rowling / Galbraith tollában van valami, vagy a Gabo itatta
át a lapokat valami pszichedelikus cuccal, de tény: a Strike sorozat ötödik
része nálam komoly függőséget okozott. Már az előző részeket is szerettem,
hogyne – az elsőtől kezdve rajongónak tartom magam, megkockáztatom, jobban
szeretem Rowlingot, mint krimiírót még a mese- és ifjúsági regények szerzőjénél
is (bocs, Harry!), rajongtam is már ezeken az oldalakon érte eleget. Mégis, az
igazi húzást a negyediknél éreztem meg, pedig az se volt egy egyenes vonalú
nyomozás, már ott is joggal érezhettük, hogy lehetett volna húzni belőle
száz-kétszáz oldalt, s nagyon sokszor elvitte a fókuszt a krimiről a két
főszereplő kapcsolata. El is olvastam a tavalyi újrázás után idén még egyszer.
Hiába, menthetetlen vagyok. Annak fényében, hogy idén összességében kevesebbet
olvastam, mint felnőtt életem során eddig bármikor, különösen perverznek tűnik,
hogy heteket töltöttem olyan krimik újraolvasásával, melyeknek oldalakon át
tudnám sorolni a hibáit. (Mentségemre legyen mondva, az első három részt idén
nem újráztam – azoknál beértem a sorozatverzió újranézésével.)
Valahogy így érkeztünk el az ötödik,
minden eddiginél hosszabb, grandiózusabb, bonyolultabb részig. Teljes
függésben. A megjelenéskor szó szerint átloholtam rajta, faltam az oldalakat, a
nyomozás felét jó eséllyel fel se fogtam, úgyhogy még melegében repetáztam
belőle, aztán karácsony előtt, amikor csúcsára hágott a kiégéssel elegy
fáradtság, járványszorongás, hiszti, belemerültem újra. Na de mégis, mi van
ebben a könyvben, amitől úgy burkol be, mint egy jó meleg, puha pléd amikor a
legjobban ráz a hideg? Nem kertelek tovább: a hétköznapisága. Az emberközelisége.
A hiteles szereplői és a köztük lévő dinamikák (és itt most nem csak arra
gondolok, jöjjön már össze Strike és Robin vagy inkább ne, hanem a
kollégákkal, barátokkal, exekkel, bosszantó családtagokkal való hol jólesően,
hol bosszantóan ismerős huzakodásokra). Az, ahogyan ötszázadszor is leírja,
hogy pontosan milyen árnyalatúan szereti Strike a teát, hogy hány szál cigit
szívott el az amúgy is levegőtlen tetőtérben, hogy mennyire kiégetik Robint az
unalmas megfigyelések a kocsiban és nincs ideje rendesen megmosni a haját és
mennyire bedobna már egy felest zacskó rágcsát.
Tudom, sokan vannak, akik utálják ezt a
rengeteg önismétlést, akiket semmilyen szinten nem érdekel, hogy hány sör, tea,
cigi, zacsi sós mogyi csúszik le – nekik valami cselekménycentrikusabb
skandináv krimit tudok javasolni. Nekem olyan ez a páros, az általuk
működtetett nyomozóiroda hétköznapjaival, a dilis kollégákkal, a bosszantó
külsősökkel, a soha el nem fogyó házasságtörő ügyfelekkel és azok különböző
perverzióival, mint Hobbitfalva hétköznapjai vagy egy roxforti tanév Voldemort
meg a kötelező világmentés nélkül: a végtelenségig olvasnám és jó eséllyel sose
unnék rá. Bekuckózós élmények ezek – semmi tűzijáték, csak megnyugvás.
Eszképizmus a javából. (Mondjuk megérne egy analízist az is, miért egy féllábú,
láncdohányos, félig alkoholista, kötődési zavaros magánnyomozó kalandjaiban
lelem meg az eszképizmust.)
Persze van itt nekünk nyomozás is, illenék
hát arról is írni pár sort. Strike életében először döglött aktához nyúl – egy negyven
évvel korábban nyom nélkül eltűnt doktornő ügyét veszi elő, amibe már több
rendőrnyomozónak is beletört a bicskája. Az egyik szépen bele is őrült. Vajon
mekkora esély van rá, hogy nyomozópárosunk megoldja a megoldhatatlan rejtélyt?
Nyilván elég nagy. Az ezer oldal jó felét a múltbeli és az aktuális nyomozás teszi
ki és még így is több kérdés marad tisztázatlan, mint ami megválaszolásra lel –
és ne legyenek illúzióink, jó eséllyel úgyse tudjuk követni Strike észjárását, ami
elvezeti a gyilkoshoz. Ám ettől függetlenül rohadt jól szórakozhatunk – én felváltva
szörnyülködtem és röhögtem térdet csapdosva a gyilkosságot (eltűnést)
asztrológia és tarot kártya segítségével megoldani szándékozó egykori nyomozó
szerencsétlenkedésein (persze ez gonoszság, a végkövetkeztetés az, hogy komoly
pszichés összeomláson ment át, azért látott mindenütt jeleket, démonokat,
gonosz entitásokat, valamint azért akart kétes alternatív asztrológiai
elméletek mentén felgöngyölíteni egy gyilkosságot). Rowling amúgy is gonosz
játékot játszik velünk, már megint: itt-ott a délutáni műsorsávok
szappanoperáiba illő komikummal és hétköznapi ostobasággal mutatja be idős
hölgyek (egykoron kollégák) pletykák, évtizedes szívesség- és sérelemhálók,
közös titkok, közös ellenségek, egymásrautaltságok által működtetett kapcsolatát;
bulvárlapok oldalaira illő fantáziavilágokat ad hősei szájába; feleleveníti egy
negyven évvel korábbi munkahely mindennapjait, az ott dolgozó fiatal nők
versengéseit, ostoba kis játszmáit, miközben láttatja őket negyven évvel
később, megmutatja, ki hova jutott, ki mennyire lép túl egykori önmagán. S
miközben iszonyat jól szórakozunk ezeken a múltbeli kirándulásokon, eljátszunk
a gondolattal, vajon rólunk mit mesélnének negyven év múlva a jelenbéli ismerőseink,
kacagunk azon, aki megjárta és elismeréssel adózunk annak, aki átlépte az
árnyékát, végig ott settenkedik a sorok közt a megtestesült gonosz. Már a
hétköznapi fajta, az irigységből, feltűnési vágyból, hatalommániából szőtt
emberi gonoszság.
Valójában iszonyatos történetet mesél Rowling,
ami minden túlzása és hihetetlen húzása ellenére simán megtörténhet: sosem
tudhatjuk, ki kever mérget a „jó szívvel” nyújtott pohárba. Van nekem egy ilyen
elméletem, hogy a Strike sorozat minden része egy jól meghatározható központi
témát jár körül: a Kakukkszó esetében a modellvilág és a média kritikája, A selyemhernyóban
az irodalmi életé, a Gonosz pálya lapjain a nők elleni
látható és láthatatlan erőszak ügye, míg a Halálos fehérben az arisztokrácia
bűnei álltak a középpontban. Az ötödik rész kapcsán nehéz volt meglelni a
kulcsot, nem adja magát úgy, mint az előzőeknél, de azt hiszem, jó nyomon járok,
ha a látszat, a magunkról másoknak mutatott kép és a mások által rólunk
feltételezett kép környékén keresem a választ. Ebben a részben mindenkit, még a
híresen jó szimatú és a seregben alaposan kiképzett Strike-ot is megvezetik –
részint egy zseniális hazudozó, részint a saját prekoncepciói. Mert mindannyian
az előítéleteink foglyai vagyunk, legyenek azok negatívak vagy pozitívak.
Tudjuk, mit várhatunk egy orvostól, tudjuk, hogy egy védőnő segít az embereken,
az olasz maffiózók meg betonba öntik a hullákat; de ugyanígy tudjuk, hogy hol
kéne tartania egy nőnek a harmincas évei elején vagy hogy kinek kivel kéne
összejönnie egy munkahelyen. Elvárások, hagyományok, társadalmilag
meghatározott keretek közt gondolkodunk, s ha azok nem adnak elég fogódzót
akkor ezotériába, vallásba, izmusokba menekülünk – a lényeg, hogy kész
válaszokat kapjunk akár ki nem mondott kérdéseinkre is, és ne kelljen
gondolkodnunk, önálló döntéseket hoznunk, differenciálnunk, energiát fektetnünk
abba, hogy megismerjük a másikat.
Amitől Strike és Robin hétköznapjai annyira
magával ragadóak tudnak lenni, az egyébként épp ez – hogy bár tele vannak
megnyugtatóan ismerős ismétlődésekkel, közben két cseppet sem megnyugtatóan egyenes
vonalú, elvárásoknak megfelelő életet élő szerencsétlen próbál lavírozni benne.
Mindketten sérültek, tele elbaszott kapcsolattal, múltbéli hibákkal,
görcsökkel, szorongással, kapcsolódási problémákkal, mégis vágynak a szeretetre,
keresik a bizalmat, próbálkoznak. Ettől lesznek hétköznapiságukban is
izgalmasak, hogy annyira emberien szerencsétlenek. Pont mint én, meg te, meg a
barátaink. Bírnám, ha Strike és Robin a barátaim lennének. Akármennyi teát,
sört, cigit meg zacskós mogyorót vinnék nekik, csak hogy hallgathassam a hülyébbnél
hülyébb sztorijaikat a házasságtörő londoni majmokról. Nem is kellenek ide
világmegváltó drámák meg gyilkosságsorozatok…
Kiadó: Gabo
Fordító: Nagy Gergely
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése