Üldögélek a szupervéres és
elképesztően, bátran pornográf, rajzolt disztópia felett, amibe beleéltem magam.
Az elinduló gondolatok mindig ugyanoda kanyarodnak vissza - játszom a hogyan is lehetett volna másképp
szokásos játékát. Miután jól kifürödtem magam benne, miután kellően koszosnak
éreztem magam tőle, érintettnek, nyilván, hiszen engem is behálózott ez a virtuális
pók - ezeket a szavakat is a hálójába pötyögöm. Ezerféleképpen lehetne másképp minden
ebben a mesében; és a valóságunkban is, amire a maga felnőtt-gyermeki módján
egy elképzelt jövővel reflektál. Ez az ezerféleség persze alapjában mind
egyféle: tényleg a kikapcsolódás kéne hozzá - a kikapcsolódás a technológiáink
álmából-delíriumából.
Persze kikapcsolódás az is (így
hívjuk), hogy egyáltalán kézbe vettem, két mókuskerék-pörgetés közt: szakítson
ki belőle. Vigyen el oda, ahol a szükségszerűségek és kényszerek hétköznapot
kirajzoló, olvashatatlanul összetett rajza helyett elég a kevés, jól
kiválasztott elem: vigyen a mesébe. A Tokyo
Ghost mese felnőtteknek, szeretni valóan naiv, hűségből gyúrt
kivétel-hősnővel, megszemélyesült Fő-gonosszal, akit rabul ejtett, és
tűzfalával kordában tart a pénzember Hatalom. Erőszak lakta Los
Angeles-szigetekkel, a szennyezett, megnőtt víz felett, ahol mindenki a saját
arcára szabott virtuális (vagy valós) party-bordélyba menekül (ha van rá pénze).
És távoli, legendás Tokió-édennel, ahol halottak a kütyük - sziget a körülötte
fertőző pusztulásban.
A gonosz erőszak-történetének
minden tervekbe rejtett tervekben magzó terve ismerős lehet innen, vagy onnan,
minden motiváló hazugsága - akárcsak a marionett-lét, ahogy döntések és érzelmi
kényszerek mentén rángnak hatalma ujjain a szabadságra vágyó figurák. De ahogy
Neil Gaiman írta a Halál-történetek
egyik kiadásának utószavában, a kisgyerekeknek nagyon sokáig ugyanazt a mesét
kell mesélni estéről estére, nagyon gyakran szóról szóra ugyanúgy, meghagyva
nekik azért a beleszőhető apró változtatások gyönyörét - s hogy a felnőttmesék
se mások: ...Hivatásos mesemondóként az ember
hasonló ösvényeken jár, tudván, hogy mire vágyik a közönség: ha nem is ugyanarra a történetre, de
legalább valami hasonló érzésre.
Rick Remender profi mesemondó,
aki ebben a nagyon sokszor elmeséltségben is képes megteremteni egyfajta
koherenciát, valamiféle új érzetet az ezerszer megidézett témában. Iszonyat sok
ebben a könyvben a direkt hommage, és nagyon sokszor mélyítik ezek a
megidézések a vékonyra hagyott történet érzeti hátterét. Csak nyer vele, aki
szerette és olvasta Judge Dredd
történeteit, vagy William Gibson
cyberpunk életművét - avagy úgy általában a műfajt. De beköszön nem egy ponton
Kim Stanley Robinsontól a New York 2140 és még tényleg
oldalakon át lehetne sorolni, hány helyen ül el sem rejtve ebben a történetben
mások által már jól kitalált-elmesélt vendég-elem. Persze nemcsak idéz, de reflektál is, hatalmas pofont kap például a teljes virtualitást óhajtó látomások összese, élen Greg Egan Diaszpórájával - kegyetlenül, de némileg egyszerűsítve, leckét felmondva láttatja: a fantáziánk sajnos ennél hatványozottan mocskosabb.
Szóval idézet- és reflexió-tömeg, mégsem untam. És amitől nekem
odasodródott az "előveszem még" biztos érzetébe, az a képi világa.
Dinamikus, olykor nyers; ha kell, nagyon finom; ha szükséges, eszelősen durva.
Alig takargat valamit abból, ami itt van a küszöbünkön amúgy, a különböző
felületek (olykor nyíltan álszent) erőfeszítése ellenére. A takaratlan, nyers
élvezet, meg a határok nélkül, olykor kifejezetten túlzó módon elkapott
erőszak. És létrehozza a kontrasztot: hamis idill helyett valami elemien
gyönyörű, mesei és mégis hiteles föld-istennőbe testesítve. Sean Murphy a
színező Matt Hollingsworth-tal egységes, egyedi és eltéveszthetetlen képorgiát
bűvölt, aminek tökéletes a ritmusa. Konkrétan felröhögtem az első oldalak
rohanásába csomagolt Frank Miller "idézeten", ez a játék képben is
folyamatosan köszönget, néhány beállításában ott figyel Tarantino menyasszonya
például, s még számos kultikus erőszakmesénk belénk égett képe. Jól jár az
olvasója, ha szerette a japán hozzáállás modern klasszikusait, az Akirát,
képregényben, vagy filmen, a Ghost in The Shellt, vagy
Miyazakitól A vadon hercegnőjét. De ezek az észrevételek ugyanúgy csak hozzáraknak,
ahogy a történetvezetés belevonásai, egy pillanatra sem vesznek ki ebből a
meséből.
Ami azért valóban felnőtt-mese,
olyan felnőtteknek, akik a kamaszkor dilemmáit kénytelenek voltak félrerakni
magukban. Ez a világmentés keserű ízt hagy a szájban, hiszen tényleg azt
mondja: mindent el kell, hogy veszíts. Vagy így, vagy úgy. És ezt a sokszor
körbemesélt szitut csak sikerült az alkotóknak olyan helyekről is
megvilágítani, a többiek mesélés-módjának és beállításainak gátlástalan
felhasználásával, ahonnan még nem láttatták a többiek. Akkor is, ha művi, ha
szűk, ha az életünk dilemmáinak sajátos teljeséhez képest laboratóriumi marad
ez a történet, ott van benne az a sajátságos, magadra vonatkoztatható
valóság-íz, ami minden igazán jól elmesélt mese sajátja. Én nagyon szeretem,
amikor a kikapcsolódás bekapcsol, és ez a gyűjtemény megtette nekem ezt a
szívességet. Üldögélek felette még, és ahogy itt és most megidézem, most is a hogy is lehetne másképp kérdése forog a
fejemben...
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése