...A gótikáról beszélgettünk, amikor a templom a világ modellje volt,
kőbe írt mása és egyben mércéje minden emberi alkotásnak. Aztán megkérdeztem:
- Most mit írsz?
A válasz sejtelmes volt:
- Mostanában olyan területekre jutottam, ahova valószínűleg kevesen
tudnak majd követni.
A felfedezők öntudatával beszélt, de nem bocsátkozott részletekbe.
Nekem Bolyai és Kolumbusz jutott az eszembe, és kíváncsi voltam, az irodalom
milyen új területei lehetnek ezek, az eddigi verseihez képest a megértés milyen
akadályairól beszélhet. Mégis, amikor gépírásban eljutottak hozzám a Kráter
kötet új versei, csalódottan tettem le őket. Száraznak, helyenkint modorosnak,
sőt, erőltetettnek vagy hevenyészettnek éreztem a költeményeket. Hiányzott
belőlük a korábbi versek feszessége, gondolati mélysége, érzelmi intenzitása,
nyelvi szépsége.
Csak éveken át ízlelgetve-próbálgatva kezdtek fokról fokra kinyílni
ezek a versek...
Kuklay Antal szól így az
olvasóhoz fogalmazott utószóban - aki kezébe veszi ezt a sajátos, szelíden
erőszakos könyvet, aminek az alcíme: Gondolatok
és szemelvények Pilinszky János verseihez, ezt a kinyílás-történetet
tarthatja a kezében. Az olvasás felismerés-történeteit. A teológus és amatőr
irodalmár meglátásaival egy-egy vers alatt, és a versekhez válogatott, azokat
meglehetősen pontosan megvilágító szemelvényekkel Pilinszky prózai életművéből
és tágabb irodalmunkból. A meglátásokban a legtöbbször a teológiai szemszög a
fontos, a versekhez válogatott szemelvényekből egyfelől az a számomra alapvető
gesztus, ahogy Pilinszky (leginkább) az Új
Emberben, a vallási év ritmusához rendelt cikkeiben a versek esszenciális
felismeréseit rendre körüljárja; másfelől a népszerűség hullámtaraján
meglepetten egyensúlyozó, hirtelen sokat és sokfelől faggatott költő spontánabb
válaszai ugyanezekre a megválaszolhatatlannak tűnő kérdésekre az interjúkban.
Kuklay legnagyobb erénye ez a válogatás és rendezés, ahogy a maga olvasását és
megértését rendre a költő saját szavaival képes felmutatni, akár egy
monstranciát.
Érdekes ez a cezúra, amit az Apokrif megírása meghúzott a pályán -
tény, nekem is sokáig ott ért véget maga a költészet, s minden egyéb, a pálya
második felének produktumai megmaradtak a fejemben hozzárendelt, utólagos,
magyarázó lábjegyzet-státuszban. Kuklay Antalhoz hasonlóan az új attitűd
befogadását, értelembe helyezését én is nehezen és évek alatt végeztem el -
talán még el sem készültem vele. Ez a könyv anno hatalmasat lökött rajtam
ebben, s szerintem ezért lehetett a Pilinszky-recepció egy igen sajátos,
meglepően széles körben népszerű sarokköve. Belecsobbant abba az általános
értetlenségbe, ami azért mindvégig elkísérte ezt a költészeti kategóriákból
egyre inkább kilógó életművet, ami akkoriban kopogott be a népszerűségbe.
Hiszen Pilinszkytől akkor, amikor a fegyelmezett, elképesztő erejű vízió-versek
olvasó elé engedése révén ismertté és népszerűvé lett, mindenki ezt a hangot
várta, hogy "nyomja tovább a Pilinszky-gombot"... És nagyon nem ezt
tette, a Kráterbe ereszkedéstől kezdve
teljesen nem.
Ha évekkel ezelőtt írom meg ezt
az ismertetőt, ezen a ponton hosszasan elmélkedtem volna rajta: lám, mit tehet
az irodalom szemléletéhez egy jól érző, alázattal olvasó amatőr. Nem lettem
volna igazságos... Egyrészt a szakma a nyolcvanas években sem mutathatta fel e
költészet teljes, valódi gyökérzetét - abban a társadalmi rendben Pilinszky
varázsából a háborúellenesség, a humanizmus, a modern ember magára hagyottsága
volt csak kibontható; maximum a Dosztojevszkijéhez hasonlatos megvallás-jelleg
- a vallomás valódi mélységei nélkül. Másrészt Kuklay éppen nem amatőr abban,
amiről viszont szerzetesként akkor és ott is beszélhetett (mindarról, amiről az
irodalomtörténész hivatalosan nem), a versek hallatlan mélységű hitbéli
alapjairól. Azóta a gondolatai javát az irodalomtörténet is rendszerbe
helyezte, fontos, mély, pontos elemzések születtek e téren - még ha
kényszeresen kerülik is e könyv emlegetését, a felismerései ott laknak az
irodalom-kutatás Pilinszky-recepcióiban is. Én olykor még mindig úgy érzem,
hogy ebben az agyonbeszéltségben sincsenek helyén a hangsúlyok - ezért teszem
megint hozzá, amit gondolok. De higgyétek el, most sem a tuti megmondásának
vágya vezet - csak megosztanám veletek az észrevételeim, ahogy eddig is.
Mert ez a számtalanszor az utolsó
betűig újra meg újra végigolvasott életmű továbbra is sokat helyezkedik bennem,
ahogy (akár Kuklay) a lábam lógázom a huszadik században született (számomra
megkerülhetetlennek tűnő) vulkanikus erejű költészet kihűlő kráterének peremén.
Sokat görgettem magamban vasgolyóként Pilinszky mélypontját, mire írni mertem róla, és sokáig tartott, mire
hagytam, hogy kézen fogjon és elvezessen a maga gyermekkorának létszemléletet
formáló zárdájába. Pár éve Füleki
Gáborral közösen fejtettük a KZ-oratórium
szöveg alatti gyökérzetét és következményvilágát - de ha nem érkezik rá
felkérés, magamtól tán soha nem álltam volna neki. Mert magát a formáló
látásmódot egy ponton (úgy éreztem) elhelyeztem már magamban - és soha nem esik
jól kikukázni az ilyen fixa ideákat.
Bennem is kialakult a kép erről a
hitetlen hívőről, aki üresnek látja az eget, aki az Apokrifban meglelt
felismerés (megítéltettünk - csak a kegyelemben reménykedhetünk) után maga is abbahagyja a keresést, s úgy hittem,
ezen az ösvényen nekünk sincs már mit kutakodni. Hogy ezért nem lehet ezt a csodálatos irodalmi ösvényt tovább nyitni – ezért
nincsenek Pilinszky Jánosnak követői, csak epigonjai. Csak a formát veheted át
– amit a költő egyébként élete folyásában folyvást egyre kevesebbre tartott. A
formálás technikáját másolhatod, a fogásokat, a mesterséget. Mert magát az
attitűdöt, egy hittel teli elhagyott felvállalt reménytelenségét, aki
megtapasztalhatta a maga számára a kegyelmet is (ebben a formájában: a többiek
kegyelme nélkül, szívet kihűtő magányát így bármilyen kegyelemnek), az attitűdöt,
azt nem aggathatod magadra. A kivétel kegyelme is büntetés: hiszen magadra
hagy, magaddal. És aki magára marad, szemben az üres éggel, végtelenségben
végtelenül aprón magával marad magára, annak nincs és nem lesz, aki
megbocsásson.
Az utóbbi hetekben megejtett
újraolvasás nyitotta meg bennem ezt a betett könyvet (is). Mert ez a szemünk
láttára, nyilvánosan lefolytatott küzdelem a hitért most érett bennem teljes
látvánnyá. Hiszen itt gombolkozott előttem pőrére egy ember, aki észrevette: a
külvilág végtelenre nyílása elveszi Istent a közösből - és a holtaktól nem
lehet bocsánatot kérni, nem mehetsz oda ahhoz a kisfiúhoz azon a képen, akit
épp a sokak halálába terelnek, hogy térdre borulva kérj tőle bocsánatot. Hiszen
a sorsának részese voltál, beleegyeztél a botrányba a puszta tovább
létezéseddel. Pilinszky ege valóban üres. Bévül kellett felnövekedjen az
istene. Tényleg magára van hagyva magával - ahogy Krisztus marad az emberségben
magára, isten-mivolta nélkül, amikor a kereszten felkiált: miért hagytál el engem. Ez a magunkra hagyottság megváltottságunk
legfontosabb közöse: ezt vállalta érettünk; ezt kell magunknak is vállalni, a
legközösebb közös ez: hogy végtelenül aprón magadra maradsz a végtelen éggel
szemben.
S mégis, van, aki megbocsáthat. Aki "nem tud magának
megbocsátani", hallgatólagosan önmaga egyetlen és föltétel nélküli
bírójának tartja saját magát, mintegy beöltözik bűntudatába és vétkébe. Az
ilyen szív nem érti, hogy a teremtés az isteni szeretet műve. Az ilyen szív
mindenben az idő és a tények sivár terrorját látja csak. (...) A nagy bűnösök
és a nagy vezeklők tudják csak igazán, mit is jelent Isten bocsánata és
felejtése. Csakhogy mi van ezután? Ha felismerted Istened szeretetének
természetét? Hiszen élni kell, uram... Pilinszky megoldása a Kráterben, ami a robbanás után maradt, a
látszólag szenteletlen és valóságosan botrány-ízű folytatásban, ami első
pillantásra csak a lélegző mechanizmus vak kényszere; a világra nyitott Pupilla ítélete alatt, amiről immár
tudjuk: kinek-kinek a magáé az önismeret fullasztó és váddal teli tükrében, szóval Pilinszky megoldása valójában Krisztusé. A csábítóbb út: a természet koronája meg-istenülése, az erőszakos önistenítés helyett
a sokkal nehezebb.
Engedd magadhoz a gyermeket. Aki
egykor voltál. A látásmódját, a rácsodálkozást, ami nem összefüggéseket lát,
hanem a világ tényeit külön és külön. Csinálj úgy, mint akinek megbocsátottak -
hiszen eddig sem láttál színről színre, csak tükör által homályosan, hagyd,
hogy ha valami ebből mégis kiélesedik, megszólalhasson. A pálya második felének
észrevételei nem (nem elsősorban) az első, sokáig érlelt, utolsó pontokig
csiszolt nagy versekhez fűzött, utólagos lábjegyzetek. Hanem az egyetlen
hiteles gesztus attól, aki immár a megbocsátást érezheti gyönyörű tehernek.
Lásd, ami éles, ahogy a gyerek. Csodálkozz rá és ragadd meg. Eszköztelenül,
artistamutatványok nélkül. Tanulatlanul...
Kuklay Antal ezzel a sajátságosan
bátor (és a maga-látásával, a magára vétellel persze némileg elvakult) témák
köré csoportosítással és kommentárfüzérrel a saját olvasását tárja eléd, de ez
egy óriási ajándék. Épülhet általa a magadé. Lehet, minden jelentős költőnk
megérdemelne egy ilyen rajongót. Ezt a gondos aprólékosságot és azt a
szeretet-teli odatettséget, ami mérhetetlenül több, mérhetetlenül valóságosabb,
mint a térdre boruló alázat.
Köszönöm, ha elkísértél idáig,
olvasó.
Sajnos ránk talált egy hozzászólásokat generáló spam-gyár, így kénytelenek voltunk a szabad hozzászólás lehetősége helyett a moderálást választani.
VálaszTörlés