2020. június 22., hétfő

Ponyo a tengerparti sziklán - anime


Ez annyira cuki! Komolyan, minden dehonesztáló felhang nélkül, őszinte ötéves mosollyal örülök, hogy végre láttuk. Nagy tartozás volt, Hajao Mijazaki mester művei közül immár az utolsó, amit megnézhettünk... Valahol még ez is helyén való, hogy ekkora késéssel a Ponyo-t láttuk utoljára tőle - mert minden örömet keltő, szelíd cukisága ellenére mintha az életmű teljes összemarkolása volna. Benne az aggodalommal értünk, akik tényleg rommá szennyezzük ezt a gyönyörű, létünk lélegzetét, testünk vizeit áramlásban tartó szépséget, benne a szeretettel hazája és annyi veszélynek kitett lakói iránt - és benne a mesével, s a hozzáállással, amit a mesében szívem legkedvesebb rajzfilmművésze tényleg fontosnak érez.

Hiszen a Ponyo első rétegében valóban egy nagyon szelídre hangolt óvodás Kis hableány-variáció. Nem szoktam szeretni ezt, ahogy a meglelt mítoszaink elviszik a cukormázba, ahogy alapanyagként használják, főleg ha úgymond a gyerek védelmének érdekében elhabosítják a valódi súlyát a mesének. Andersen története kegyetlen, akár az élet - és a feloldása (akár a János vitézé például) a hitünkre van bízva. De Mijazaki nem ezen az úton jár - nem a célcsoport óvása lebeg a szeme előtt (ami a cukormáz általánosan használt indoka), hanem az ötéves nézőpontjába való minél teljesebb belehelyezkedés. Aranyhalacskája kalandjai az emberré válás útján ebből a gyerekszemszögből látszanak, s ha elég nyitott vagy, a filmje benned is ezt a szemszöget nyitja újra.

Mert mindent az ötéves szemszögéből látunk. Ahonnan nézve természetes a Természet-anyába szerelmes őrült mágus-tudós, aki a tenger mélyén ki tudja mióta tartó magányában egy új természeti robbanáson, az élet megújításán dolgozik. Mindent Sosuke szemszögéből mutat be az alkotógárda. Ahonnan nézve az anyja, Risza tényleg az a vagány, de a gyereke világára és a megmagyarázhatatlanra egyaránt végletekig nyitott személyiség, aki felnevelheti a Tenger emberré lett Gyermekét is. Ahonnan nézve a játékhajóból életmentő motorcsónak lehet egy nagyobbító bűbáj után, s ha elfogy a gőzhajtást melengető gyertya benne, az ötéves tényleg meghajtja apró, de hősi praclijaival emberi propeller gyanánt. Akit komolyan vesznek, tisztelgéssel engedik útnak a meglett, városnyi népet magaslatra mentő felnőtt kapitányok. Mindent az ötéves szemszögéből látunk benne, aki tényleg képes szeretni Ponyo-t hal, félig hal és ember alakjában is, mert még tényleg ugyanazt a szeretetteli, rajongó, világra nyitott személyt látja a szemeiben.

E látásmód érdekében az alkotók ezer apró csellel élnek; nagyon sok játékkal dalban, képben, utalásban - de nemcsak ezért. Ahogy a nyitódal felnőtt énekhangja az anyányi Ponyoé... amiben nosztalgia és honvágy is lakik, hiszen voltaképp a szelek lányainak énekel, akikké a testvérei lettek. Hiszen az aranyhalacskák őt kísérő raja fénnyé válva az égbe emelkedett, amikor helyreállt a világ egyensúlya, a kisfiú hűsége, és Brünhilde-Ponyo választása által (Hiszaisi Dzsó egyik legszebb, amúgy Wagner Walkűrjének vezérmotívumait pontosan megidéző zenéje szól alatta; Brünhilde, ugye; így találja magát az egyik mítoszban a másik...). Ahogy végül tényleg a kislány választ, nem várva ki a kisfiú gesztusát, abban a záró képpé váló, lebegő bájos gyerekcsókban - uraim, mindig a lányok választanak, ha öt, ha kilencven évesen...

Vagy ahogy Ponyo szerelmes rohanása a fiú után egyfajta gyermeki indoka-látásmódja a cunaminak - a Japánt rendszeresen sújtó három csapás közül az egyiknek; s hogy így (is) személyessé tehető tényleg a természet (tudományosan nézve teljességgel közönyös, válogatás nélkül pusztító) nyers ereje. Az anyaistennő maga az óceán, a mérete a planktontól a bejárhatatlanig terjedhet - s hogy ő is megszemélyesül bennünk, óhatatlanul, hiszen ilyen a természetünk. Az alkotók ezer apró csellel élnek, miközben elmesélik ezt az engesztelő mesét - s cseleikben a mese keretein messze túlmutató szemléletek is laknak. Csak annyi a dolguk, hogy elvessék a magvakat... Hogy amikor valami más hatás (máshol, máshogy, de) megérinti bennünk őket, kivirágozhassanak.


Annyira cuki ez a mese! Cukibb, mint a Totoro, ami nem kis szó... De ebben a meglelt, cuki gyerek-nézőpontban egy békés, szelíd öregember fejezi ki magát. Hajao Mijazakinak hívják, és csodákat alkotott. Ez az egyik. Ne hagyjátok megnézetlenül.

(Ez a koncertfelvétel visszatérő vendég a lejátszónkban, az állandó alkotótárs, Hiszaisi Dzsó, Mijazaki filmjeinek zeneszerzője hozta össze a stúdió 25. születésnapjára, a Ghibli rajzfilmjeinek kísérő zenéiből - szerintünk gyönyörű ajándék...)   

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...