Nagyon sokat tologattam ezt a
kötetet. Nem is tudom... az olvasó várta bennem az idejét, hogy mikor tudom
irodalomként egyszerűen olvasni, az amúgy végtelenül, idegesítően őszinte faszi
elém terített gyászába való erőszakos behatolás helyett. Mikor a minap erről
beszéltünk egy barátommal (aki nemcsak a kilencvenes évek egykori Örökmozgó
mozijából ismeri Krisztiánt, ahogy én), felvetődött, befolyásol e a kötet körül
kialakult visszhang. Végiggondoltam - de én egyszerűen nem figyeltem erre. Nem,
nagyjából tényleg ennyi ideig tartott, mire az utolsó oldalakat is felvágva
elszorult torok nélkül el tudtam olvasni az utolsó bezárt verseket is.
Próbáltam az ízlésemre, arányérzékemre hagyatkozva eldönteni, hogy mi
fér még bele, miközben meghamisítani sem akartam tárgyamat, a nyüszítést. A
határátlépés egyébként teljesen tudatos – bár mi mást mondhatnék. A túlzásba
vitt, már-már parodisztikus alanyiságot meg persze teljesen szétreflektálom.
Sok hang szólal meg a könyvben, mert azt a vergődést, amit a gyász jelent, hogy
az önvád, az öngyűlölet egy órán belül át tud csapni szentimentális ömlengésbe,
nyelvileg is le akartam képezni... mondja Peer Krisztián egy interjúban a Könyves Blog kérdezőjének,
Rostás Eninek. Meg még ezt is (annyi minden más mellett): A kötetben tulajdonképpen a dilettantizmust kísértettem, azt, hogy
hogyan lehet reflektálatlan sorokat beengedni a reflektáltak közé, és milyen
játékokat lehet játszani a referenciális olvasattal. Mert ha akarom, ha nem, a
könyvnek lesz referenciális olvasata. Sőt, igazából kérdés számomra, hogy akár
a szakma, akár az úgynevezett mezei olvasó, már ha van olyan, képes lesz-e
esztétikai tárgyként tekinteni a kötetre, engedi-e az anyag.
Szóval most már el tudom olvasni,
anélkül, hogy folyamatosan magamra venném - nem nézegetem a feleségem kihűlt
helyét (ahova amúgy estére hazaér) azzal, vajon hogy élnék túl egy ilyen
fosztást. Mert a sorokból, meg közös ismerősöktől hallomásból, meg innnen-onnan
azért kialakult bennem, hogy ez az egykor Sirályba meg egyéb helyekre
(ágról-)szakadt költő mekkora ajándékot kapott Mocsár Zsófi személyében az
életétől. Hallomásból, verssorokból azért kiderült, hogy tudott élni vele. Hogy
tudtak élni egymással. Hogy ami aztán történt, igazán fájjon. Hogy (csak így) a
szóval ne lehessen levetni. Hiába kiváló gyászmunka, szinte példaértékű a
kötet, ezen a veszteségen valójában nem tudom, van-e bármi, ami segít (a másik emberen kívül - mert így vagyunk drótozva, de az nem bármi, hanem: valaki más). Ha valamit meg tudok fogalmazni, azt már
félig-meddig uralom is. Gondolta Móricka. Éppenséggel ebben látom ennek a
könyvnek a legnagyobb hübriszét, mellényúlását, kikerülhetetlen hazugságát. Úgy
reagáltam, ahogy egy átlagos stresszes szituációra szoktam. Hogy majd én
megoldom. Dehát nem lehet, és nincs mit megoldani. Mondtam már olyat, komolyan
is gondoltam, hogy jobb lett volna nem írni, mert megírni úgysem lehet mondta
Krisztián tavaly júniusban, egy másik interjúban Valuska Lászlónak.
Folyton visszatérek a szavaihoz -
aki ismer bennünket, az tudja, ez nemigen szokásom. De Peer Krisztián amúgy meglehetősen tudatos,
eszközeit alkotói szétesettségeitől függetlenül folyton fegyelmezetten
végiglistázó költő, azt hiszem, ebből a két idézetből is látható: pontosan
tudja, mit csinál. Amit a magam részéről hozzáfűzhetek: nem, nem engedi az
anyag. Nekem legalábbis nem. Még mindig nem. A magam mezei olvasólényének két
év kellett, mire a beleélés önmagától jelentkező elfojtásai nélkül olvassa, és
hol vagyok még attól, hogy esztétikai tárgyként tekintsek rá... Lehet, velem
van a baj (jelzem, ha a kritikus ismérve, hogy akarattal ki tud hűlni egy ilyen
tárgyhoz, sosem leszek kritikus). De értsétek meg, elérhető harmóniában élek,
(nyilván nem minden gond, vita, veszekedés nélkül, de) stabil, kiegyensúlyozott
szeretetlégkörben, épp elég elképzelnem, mi volna ha elvennék tőlem, hogy ne
kapjak levegőt. Magamtól amúgy nem gyötrődnék ezen - élek benne. De amikor egy
ilyen könyv felmutatja, hogy néz ki egy ilyen elvétel, elfog a szégyen, amiért
minden reflexióm alatt valójában a "hú, de jó, hogy nem velünk
történt" lapul. Nagyon néha látom Krisztiánt, megint a szétesés szélén,
őszintének és tapintatlannak, amilyen, olyan - mindig is ilyen volt, mondanám,
de nagyon régen nem láttam annyit, hogy azt mondjam, tudom, mi van vele.
Érdekes amúgy ez az előtte-utána
szerkezet, az előtte-verseket lapozva külön csak az a régóta ismerős (kicsit
talán elmélyült) hangot hallom, ami alig különbözik a Név, vagy a Hoztam valakit
magammal világától - tényleg mélyült, szikárabb, és tényleg gyakrabban
reflektál a saját manírjaira (bár ez, a reflexió, ahogy emlékszem a
kezdetektől, a kamaszversektől jelen volt valamilyen szinten, ennyiben tényleg
visszanyúlás a Belső Robinsonhoz, új
kezdet az egykorihoz...).
A hely varázsa lelassít,
nem mennék tovább.
Boldog is lassan lesz az ember,
előbb csak céltalan.
Oda tartasz,
ahonnan el kellett jönnöd.
Most is oda tartasz,
ahova tartozol.
Kis kíváncsi, na milyen a nagyvilágban?...
Figyeljétek, hogy játszik a
benttel, a kinttel, személyesre pillantással ez a részlet A hely varázsa című versben. Szóval ez egy kezelhető, működő dolog,
önmagában el tudnám távolítani addig, hogy a hogyanra figyeljek benne. De aztán
a felvágott lapok erőszakkal megnyitott bizalmában (abuzálom a könyvet...) egyik
oldalon ezt olvasom: Érzelmileg megérint
egy kő. A másikon meg ezt: A
tisztálkodószereket kibasztuk a kukába. / Miért, a csontjaiddal szerinted mit
csináltak? És megint nemhogy távolságot nem tudok tartani, csak ülök a
miért választalanságában.
Úgyhogy értem én, hogy ezt megírni úgysem lehet, de annyira sikerült
szerintem, hogy szembeültessen az "értelemmel felfogni úgysem lehet"-tel. Néhány
veszteségben már gyakorolhattam. Mindegyik más volt. De mindegyikben ott ült
ugyanígy a miért választalansága. Nézem ezt a kötetet, és szurkolok a
költőjének. A napokban jön ki az új könyve. Épp ideje volt beszélnem a 42-ről. Letennem még egy darabig úgysem
sikerül.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése