Mélységesen megkötnek és
eloldoznak az álmaim - és viszonylag sok képük, illatuk, zajuk kúszik át velem
az ébrenlétbe. Eminens kisdiák voltam én is, anno, ahogyan Milorad Krstic is
meséli magáról, be voltam zárva én is a világomba és ábrándozhattam a szabadságról.
Más kérdés, mennyire fájt jóval később, amikor rájöttem: a szeretetketrec
rácsait én magam tartottam karban - elengedhettem volna ezt az érzést hamarabb.
Más kérdés, hogy minden összecsukláskor, amit a kései kirepülések
szárnyszaggató naiv tévedései martak rám, oda menekültem vissza, abba az otthonos
szeretetzsarnokságba. Valamilyen értelemben abban élek most is, rábízva magam a
másik felnőttebbségére.
Milorad Kristic bátrabban lépett át az álmodozásból a
cselekvésbe - még ha minden projektje, kiállítása, s a filmje is igazából az
álmodozásból éhít cselekvést, mások álmaiban való fürdőzésben szabad. A
lázadásai átértékelnék az értékeink, de minden moccanásukban érzékeltetve:
értékek tömkelegében fúj itt buborékot, csillan színeset, pukkan bármilyen új.
Ruben Brandt, a neves művészetterapeuta
rémálmokkal verekszik - azaz híres festmények alakjaival a rémálmaiban,
megnyugtató vagy boldog, bátran a szemedbe néző vagy szelíden melléd pillantó,
de mindenképpen önazonos alakokkal, akik a legdémonibb módon kifordulnak
magukból, amikor Ruben végre a festményük elé áll. "Birtokold a félelmed,
hogy legyőzhesd" hirdeti a terapeuta. Nosza, rajta; négy különleges
páciense, Mimi (a macskaügyes kleptomán), Bye Bye Joe (a testőr, aki nem tud
féket tenni a nyelvére), Fernando (a hacker, aki minden melóján kényszeresen
ott hagyja az "aláírását") és Membrano Bruno (a kétdimenziós, ám
evészavara következtében túlsúlyos bankrabló) kipróbálja magán Rubenen, hogy
működik-e a terápia... Így lesz e kényszer által Ruben Brandt a világ
nyomozóhatóságai által hiába keresett "Gyűjtő", a legkomolyabb köz-
és magángyűjtemények gátlástalan megvámolója, Velasquez, Botticelli, Vincent
van Gogh és Edward Hopper képek elrablóinak bandavezére... a Gyűjtő, aki
terápiás célból rabol. Akire a legendás Mike Kowalsky vadászik, a nyomozó (maga
is egykori deketív- és bűnügyi relikviák gyűjtője - és szerelmes a csapat femme
fatale-jába, Mimibe), meg a komoly fejpénz okán a világ összes maffiózója.
Tehát egyfelől itt van rajzban
egy heist story - egy bankrablás-sorozat akciódús története. Amely amúgy
terápia-történet, egy öngyógyításé. Amely eközben álmok Eredetnél mélyebben fonódó labirintusa, "álom az álom az
álomban". Az elejtett és felszedett könyvek közti különbségek története.
Csipet kémnosztalgiával, a Hidegháború Bár veteránjai közt. Előre nézve egy
kulturális múltba, nem kevés gúnnyal - hiszen hova tart az önmagát is felbontó
happening...
Mindez rajzban, gátlástalanul kubista, semmire nem hasonlítóan
egyedi karakterek, és figurák által, akik a saját elrajzolt arcukon viselik a
jellemük, a természetük, a lelkük, mint Kowalsky nyomozó csinos
lekötelezettje/segítője/elemzője, a hűségre képtelen kétarcú háromszemű,
hárommellű Marina (akihez úgy sincs elég kezed...). Mindez rajzban, szinte az
összes létező rajztechnikát folyamatosan vegyítő rajzolt környezetben, aminek
minden képkockája amúgy vagy idézet-kollázs, vagy hommage - Hitchkocktól
Kuroszaváig, Lynchtől Tarantinoig; nemcsak Ruben álma zajlik a festmények
megelevenedő terepén, de a filmet nyitó autós üldözés is - kockáról kockára más
képet, vagy híres filmes beállítást vetítve háttér gyanánt a kergetődző hősök
köré. Utalások és megidézések gát nélküli tömege... elsőre befogadhatatlan
mennyiségben.
Holott Milorad Krstic csak arra
használja a kultúrát, amire való. Ábrázol vele. Megrajzol egy személyiségképet, egy önmagával meghasonlott ember személyiség-képét - aki hajlamában egyszerre dédelgeti a gyűjtést, és
tükörképeként a felszámolását. Aki elengedné magából a Gyűjtőt, a naplementébe
tartó alkony első osztályú vasúti kocsiján. Elengedné ezt a csigalassú segítséget,
amivel felszabadítaná magát; elengedné amit végül rabul ejtett. Elengedné, ami
a leginkább láncolja e szabadságban. Ruben Brandt, a Gyűjtő elsősorban
bátorságot gyűjt, hogy elengedje a mások látomásait. Amit Kultúra Apánk a
tudat-alattinkba pumpált, amivel alapjában meghatározza, hogyan és minek, milyennek lássuk
a világunkat.
S most ideírom: szerintem. A
huszonöt filmkockánként élesedő manipuláció, amivel a látásmódunkat manipulálja
a szívtelen apa egyszerre levethetetlen terhünk és egyetlen átláthatatlan
méretű örökségünk. Milorad Krstic szerintem mindennek ellenében kereste meg a
saját, nem kicsit szürreális vizuális látásmódját. Hiszen egy életen át
verekedett vele, hogy megértse, hogy átlássa, a Das Anatomische Teater CD-ROMjain (fenn van az egész a neten, barangoljatok benne), a kiállításokon és
projektekben, a rajzolt kisfilmben, a színházban. Ruben Brandt neve Rubens és
Rembrandt nevéből alakult ilyenre - a kultúra szabadulna önmagától önmaga kedvéért:
hogy teremthessen. Zenére, Cári Tibor ihletett muzsikájára, meg a rengeteg
zenei idézetre megmozduló szökevény jeleneteket teremthessen, amik talán akkor
érnek a legtöbbet, ha csak átsuhannak rajtad. Ha átsuhannak rajtad a rétegek,
utalások - ha csak megadják egy megfoghatatlan mélység rétegét. Ha a film a
kultúra álmáról maga is álom marad, egy érzetet hagyva maga után az értelmezés
nyomozati kényszere helyett. Nekem ez az érzet felszabadító.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése