Valami hallatlanul vicces, hogy
célcsoport vagyok - és hogy mennyire jól szórakoztam ennek a YA light novelnek az olvastán. Évek óta
szakítja ki a nem sok időmből a magáét a manga meg az anime - s amikor ez a
könyv napvilágot látott és a szerzője megkeresett vele, nem mondhattam nemet.
Csak kis türelmet kértem, mert épp másban ültem nyakig - egy másik lényem
merült teljesen másféle mesék mélyére. Majdnem manga, mondom - kicsit sajnálom is,
hogy nem lett teljesen az; Megyeri Manó sűrűn kötetbe fűzött illusztrációi bőven
sejtetnek egy jól összerakott magyar mangát, és Martin Kay története mondatról
mondatra van annyira filmszerű, hogy tökéletesen működött volna rajzban is.
Látszik a szerelem, ami oda köti, látszik a rengeteg dédelgetett kedvenc - de
szerencsére csak a műfaj vonzása, nem konkrét, jól kivehető művek (avagy: nem
onnan...). Ez a látomás (minden szelíd esetlenségével) elsősorban a szerzőé.
A Titánokkal vívott háború után
járunk egy meglehetősen beteg, posztapokaliptikus jövőben, ami egy orosz
pusztába kiáltozó westernre hajaz - revolverhősökkel, berúgandó kocsmaajtókkal,
egy fegyverrel egybetartott főtitkárság-királyságban, Bagoáz uralma alatt. Itt pottyan
elénk egyből akcióban Yuko, a bosszúra éhes mandulaszemű, vörös loboncos tini,
hogy azonnal bajba keverje magát. Ehhez ért a legjobban, hogy bajba keverje
magát meg másokat - valahol örömmel láttam, hogyan lesz mégis szinte egyből
szerethető: az impulzivitása, a sebezhetősége, meg a fejére tűzött vérdíj olyan
múltat sejtetnek, csoda, hogy még egyáltalán él. Persze hogy szurkolsz neki.
Nem akármilyen (párbaj-) körülmények között megismerkedik Vajkkal, aki szintén
a maga bosszúja után lohol. Hogy, hogy nem, mind a ketten Corben, a bandita
fejét akarják, Yuko lemetszve, Vajk beszélőképes állapotban - ez az apró
különbség aztán persze gyönyörű indokrendszert kap, és nyilván remek
konfliktusforrás...
A világ, ahol mindez játszódik,
pont annyira önkényes csak, mint amennyire általában a manga- vagy light novel- vagy tinidisztópia-világok; viszont
vannak éppen csak megmutatott mélységei, tartalékai. Rejtőzik felette és alatta
számos egy-két mondattal, mellékesen elpöttyentett összefüggéssel sejtetett
távlat - ezt nagyon szeretem, akkor is, ha beúszott a szemem elé a masszív egyébérzetek mellé Stephen King meg A Setét
Torony egyből... de ezt nem vetem a szerző szemére; ez a sejtelem csak egy
szerkezet, egy irodalmi váz érzete az elmesélt történet mögött, ettől még bőven
van benne saját íz és potenciál. Meg amúgy szinte minden, ami poszt-apokaliptikus: dögvésztől maradvány csúcstechnikákig - és töméntelen akció. Van, hogy nem szeretem, amikor egy történet ennyire vérgőzbe pörög, de itt a legtöbbször funkciója van: a hármas-négyes (ötös) hatalmi csoport-kavarások mellett a szereplők jellemrajza is az akciókon át alakul. Profin tálalva - és persze vég nélkül. Merthogy ez egy tipikus első kötet,
függővéggel, rajzban lazán odafűzött, távlatos ellenponttal (ez gyönyörű,
ahogyan az illusztrációból egyszer csak a mesélés eszköze válik - egyrészt szép
és pontos, műfaji gesztus, másrészt megmutatja a benne rejlő potenciált; igazán
nem bánnám, ha a továbbiakban gyakrabban fordulna elő).
Van azért néhány gyermekbetegsége
a mesének, remélem kinövi őket - Yuko olykor tényleg túlságosan érzelemvezérelt
és meggondolatlan, mese elején botladozó kis hőspalánta, akinek máris fejpénzt
érő legendás múltja van; tehát egyszerre kiképzett profi és szerencsés amatőr,
akinek folyton ki kell menteni a formás kis seggét a bajból. Nem tudom,
mennyire lesz szerencsés, ha (mint egykori sorozatkedvencem: Inuyasha) hosszú
részeken át képtelen lesz ugyanígy uralkodni magán. Nyiladozó testiségén az én
szememben nem hagyott elég mély nyomot a traumás múlt (ismerek embert, aki...)
pedig ugye: az űzi-hajtja. Lesz majd helyette-felette, amit szenvedélyesen
akarhat - ez már most látszik. Amúgy a testvérével, Saorival felépült ezer
szinten terhes, hurcolt viszony viszont példaszerűen került elénk - Martin Kay
nagyon szépen kezeli az időt, és látszik: eltanulta azt a mangára-animére igen
jellemző, mozaikszerű építkezést, ami az utolsó pillanatra is tartogat
beillesztendő drámai titokdarabkát.
A kulcsfiguráira (legyen az
nindzsa-ügyes zsoldos csaj, vagy Dragunovval zsoldost távirtó
"pásztorlegény") még túlságosan vigyáz - vagy pedig ott van a fejében
egy Árnybíróra hajazó szép, csatában
bontakozó nagycsoportos finálé... Ezt is kíváncsian várom, hogyan változik a
hőskezelés, kerül-e ebbe az amúgy szép, sűrű menazsériába még néhány nagy
játékos - de annak örülnék, ha nem volna ennyire nyilvánvaló: az adott akcióban ki él túl és ki a
hullani való statiszta. Persze lehet, aki nem élvezte annyiszor a hasonló mesék
erőszakos szépségét, mint én, nem látja ezeket ennyire nyilvánvalónak.
Szurkolok ennek a könyvnek, és örülök neki, hogy (amennyire látom) sikeres.
Olvasni szerető emberekkel szeretek beszélgetni - és még mindig (elvakult könyvégetők legújabb-korában is) hiszek benne: ezek a mesék műfajoktól
függetlenül megszerettethetik az olvasást, egy korosztállyal, akinek annyi
csábító, más (kevésbé munkás) lehetősége van virtuális és egyéb terekben. Ha
lenne kamasz lányom-fiam, a kezébe adnám (milyen jót beszélgetnénk utána
róla...).
Köszönöm a lehetőséget!
VálaszTörlésAz Eastern folytatása 2020 őszén érkezik! Ha szeretnétek többet megtudni a regényről, kíváncsiak vagytok a műhelytitkokra, akkor kövessetek az alkotói oldalamon: https://www.facebook.com/martinkaywrites/