2019. április 15., hétfő

Félkövérdőlt - Bárány Bence és Mészáros Péter slam poetry/spoken word estje



Bejön a színpadra a két szereplő. Leülnek két bárszékre háttal. Megvárják, amíg elmélyül a csönd. Aztán elindul az előre felvett narráció, vicc, és frocli, hogy felálljon és felénk forduljon először az egyik, elmondjon valamit 3 perc 15 másodperc alatt, frocli és kommentár, aztán a másik fordul felénk, feltárulkozni. Mészáros Péter és Bárány Bence. Két géphang a narrációban, két élő a szövegekben. Amúgy országos cimborák - a szó szoros értelmében. Péter Szeged slam-életének atyja, alapembere, alapítója, Bence ugyanezt éli Győrben. Átutaznak egymásért az országon. És együtt álltak a színpadra ezen a kettős önálló esten, egymás szavait ezúttal csak felvett kommentárokban kommentálva. Két történet, mintha egymásnak mesélnék, a másik egészséges tiszteletlenségének. Azt, amit valójában nekünk.

...Azt hiszem az egész nyolc éves koromban kezdődött, amikor először beengedtem, hozzám ért, belém hatolt és csordultig megtöltött... Isten.
...hoppá, hoppá, lett egy új barátom, és három éven keresztül minden nap beszélgettem Istennel a WC-n...

Eltérő intonációk. Bence játékos ütemhangsúlyosai, amikkel a legkomolyabb mondanivalójába is gátlás nélkül beleprüntyög - odatartva a humortükröt tényleg bárminek, teljesen más mezőn teljesülnek ki, mint Péter feneketlen öniróniája. Az azonos témát is jobbára teljesen máshonnan markolják. Viszont közös a hitel, amivel odaállnak minden szavuk mögé, felvállalva a kis hibától szégyenteliig táruló teljes spektrumot.

...Mert Bencikében beindult az önkéntelen gépezet:
az állomásra hirtelen döntéshelyzet érkezett.
Kiderült pár vargabetű, számomra is lételem,
frissen ácsolt vakvágányra van csak éves bérletem...

És mind a ketten nagyon profi előadók. Nyilván mert dolgoznak rajta, mert a szövegek megírását a folyamat felének (felének se?) tekintik. A szövegeket fejből mondják, itt is, ebben a tömény órában, amit a szavaik hátán úszva töltünk. A gesztusokkal, arcjátékkal kísért előadás látja a közönségét. Érdekes ez, tényleg ebben akadályoz a papír, vagy a telefon, ha olvasod a slamszöveget - valahogy közéd és a néző közé kerül... Te a szövegeddel vagy elfoglalva így a néző is a szövegeddel, létre se jön az interakció, ami itt, ezen az esten gyönyörűen az elhangzottak rezgésében tartotta a hallgatóságot.

...heló! te éppen azt bámulod ahogy egy belvárosi konditerem üvegkirakatában egy futópadon csucsogtatom izzadt egzisztenciámat. Futok az életemért, te meg bámulod, hogy ki lehet ez a beképzelt fasz, hogy direkt a kirakatban...


Két alapjában különböző traumákat rejtő gyermek és ifjúkor - milyen érdekes, ahogy megtisztelik egymást ezek az emlékek (persze, a narráció viccel ezzel is... miért ne tenné?). Valahol tényleg kiderül, hogy hiába mérhetetlenül nehezebb emléktömeg az egyiké, mindenkinek ugyanolyan nehéz megélni, s hurcolni a magáét. A kitárulkozásban nincs egymásra-licit, hanem kíváncsiság van a másik szavaira. Azt hiszem ezt bírom bennük (meg amúgy Basch Petiben, Csider István Zoltánban, Galló Bencében, a hallgatóságnak is sokat eljáró (amúgy figyelemre méltó szövegeket mondani képes) slammerekben), hogy a versenyhelyzet nyűgét levetve nagyon sokszor hajlandók figyelni. Lehet, hogy a kiemelkedő szövegelőkéjük nem utolsó sorban ennek a figyelemnek az eredménye?

Ne haragudj, találkoztunk már? Igen, tényleg, ne mond meg, tudom... Laci! László, ne, az ugyanaz... de l betűs?! Jó, K, de van benne l, na... Klaudia... nem, nem, de tényleg tudom!...
Tudom a faszt... Nyilván hazudok... Meg hülyén vigyorgok zavaromban, fogalmam sincs a nevéről...

Amikor valaki gátlás nélkül, de baromi érdekesen képes saját magáról mesélni. Azaz olykor tűpontosan arról a beteg, elidegenedett, egymást hanyagoló, figyelemtelen közegről, amely ezekkel a kondíciókkal persze, hogy képtelen valami normális, élhető társadalmat alkotni együtt. Sem Mészáros Péter, se Bárány Bence szövegeire nem jellemző a direkt, protest társadalmiság. Átszűrik magukon, ami körülveszi őket - és úgy hozzák szóba. Van ám értéke ennek: valójában az ember így hajlamosabb a saját kezével elérhetőt, a kézzelfoghatósága okán megváltoztathatót megragadni, s apró gesztusokkal is többet tenni egy élhetőbb világért azoknál, akik transzparens, zászlóként lobogtatható szövegekkel üzennek (beleértve ebbe a körbe olykor bizony lózungokba fúló magam is...). 

...és mit végeztél cukifiú, pszichológiát? Én is az akartam lenni... És mi a hobbid cukifiú? Slammelsz? Az meg mi a fasz...

Két ember egy színpadon nekünk és egymásnak magáról mesél, előre megírt, 3 perc 15 másodperces szövegekkel. Meg rólunk mesélnek egymásnak és nekünk, kisszerű nagyszerűségeinkről, olyan szuggesztív, de kellően vicces töménységben, hogy nincs szíved tapssal megtörni. Ezeket a szövegeket, legalábbis egy részüket ismertem (érdekes volt szembesülni vele, hogy Bence szövegeiből többet, mint Péteréből) de ez a keret, amit a háttal ülő néma, s a velünk szembeálló beszélő, és az egymást (és önmagukat) kommentáló narráció adott, a jól ismert szövegeket is átformálta.

Megjötteem! Szia! Kicsi bogaram...
Mármint nem úgy, hogy egy anatómiai anomáliái miatt vertikális centiméterdeprivációt elszenvedő antropomorf ízeltlábú, nem, a kicsi bogár kizárólag az irántad érzett megingathatatlan tiszteletem, csodálatom, szeretetem verbális manifesztációjaként értendő...

Mészáros Péter és Bárány Bence. 2017 országos bajnoka, és a srác, aki évek óta ott van a dobogón és bármelyiket megnyerhette volna. Hallgassátok meg őket, lehetőleg élőben, a színpadon, ahogyan bebizonyítják, mennyivel többről lehet egy óra alatt beszélni, mint azt a tételesen eltelt idő indokolná...

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...