2021. november. Amikor az első időgép működésbe lép, kétszázmilliárd
időutazó jelenik meg a Földön. Az időutazás napját ünneplik, az első
pillanatot, ameddig vissza lehet utazni a jövőből. Az esemény eltörli az
ismert világot: megszűnik a pénz, működésképtelenné válnak a kormányok, bárki
számára hozzáférhető lesz minden jövőbeli technológia, köztük az időutazás.
Tetszőleges jövőbeli évbe utazhatunk, egészen az időfolyam végéig. Ennek
azonban hatalmas ára van, ugyanis az idő veszélyes játékszer.
Beregi Ádám él-hal a családjáért, ám az időutazás napján valaki a
jövőből elrabolja a kisfiát és a feleségét, Enikőt. Ádám a kaotikus és folyton
változó időfolyamban, őrült technológiák, valamint mesterséges mikrouniverzumok
birodalmában próbálja megtalálni őket.
Az időgép feltalálója, Neil Jarrison különös, magának való ember. Bár
2612-ben kivégzik, mégis sokan szeretnének a nyomára bukkanni, mert olyan tudás
birtokosa, amely megmentheti a világot. Vagy el is pusztíthatja. Csakhogy a
feltaláló mindig egy lépéssel üldözői előtt jár, és úgy tűnik, kizárólag
egyvalaki érdekli: egy Rebeca nevű titokzatos nő, aki minden rejtély kulcsa
lehet.
Ezt idemásoltam, mert az utóbbi
idők egyik legügyesebb fülszövege. Minden lényeges elemet feltár, úgy, hogy
valójában semmit nem árul el…
Két egészen furán egymást kizáró
érzés közt való ide-oda pattogás zaklatta végig ezt az olvasást. Hogy ne
áruljak zsákbamacskát - egyfelől azt éreztem: ennyire pöpecül végiggondolt
időutazó-kalandot még nem olvastam, pedig ez egy hallatlanul gazdag zsáner,
tele jobbnál jobb, átgondoltság és fantáziatrükk vegyülékét különböző mértékig
keverő szabály-rendszerekkel, tudomány és filozófia időfogalmától az olyan
népszerű hurkokig, mint amikor valaki kineveli a saját apját. Másfelől
hallatlanul önkényes a remekül végiggondolt csapda (amolyan első paradoxon: nem
utazhatunk az időutazás „feltalálása előtti” időbe) feloldása. A remény
morzsaléka mellé ugyan odateszi a valódi méretünk, hogy élettereink nem a
„világ” s pusztulásuk csak a „világunk” veszte volna, nem az egészé; de tipikus
deus ex machina megoldás, egy „kívüli elemmel” oldja fel a paradoxont, hogy vele együtt magát a szabályt, a törvényt is feloldja.
Hallatlanul ügyes a nyelv, amit
Brandon Hackett az időutazás köré álmodik. Szakzsargon és szleng, egyből
ismerősen szól (Virkózod, miről beszélek? Ha nem, olvasd el a könyvet!). És a
kettős narrációban is a legeltaláltabb elem, ahogy ezt a nyelvet a belecsöppent
apafigurán keresztül kapjuk, az ő megértésével szinkronban folyik a miénk. Zseniális
egyfelől, hogy nem érzik változás benne – az időutazók „fő” szlengje minden
egyebet elmos (részeként, ahogy az időutazás maga is jelentőségvesztésbe taszít
minden változást – a fejlődéseszme kukázódásával együtt). Másfelől viszont az
időutazók „frakcióinak” ennyi elfogyó időben bőven kialakulhatott a saját
argója, azok a nyelviekben megnyilvánuló jellegzetességek, amely minden csoport
formálódása közben megszületnek. Mintha abban a rövid epizódban a fatalistákkal
történne ennek megmutatására kísérlet, mintha a Haugenisták is hordoznák a
nyelvük hegyén a reformegyházak bevett és korfüggetlen megszólítás-technikáit,
fordulatait – de egyikből sem kapunk eleget ahhoz, hogy akár egy pillanatig
értetlenül álljunk előtte (bármi előtt) az apafőhős Ádámmal együtt; úgy, ahogy
szerintem kb. történne.
Átélhetően „zseniálisan szűk
látókörű” a fiú-főhős, Bálint. Mint egy rejtett-autista. A határai elképesztően
ügyesen rajzoltak, a megértésében egyként jelen van a fókuszáltság és a vele
szükségszerűen együtt járó korlátoltság. De (spoiler jön!) én egy pillanatig nem gondoltam, hogy az Entrópia
(mint időt stabilizálni akaró szervezet) egyik fő tisztviselőjeként bemutatott
Haugen ne egy végtelenül gátlástalan hatalomszarpék volna. A fiú-narrátor,
Bálint vaksága itt akkora méreteket ölt, ami teljességgel kizárja az
azonosulásom vele – s innentől a belső narráció, az egyes szám első személy
inkább zavaró momentum, semmint a beleélést segítő. Haugen annyira egydimenziós
főgonosz, amennyire egy sűrű szövetű jól kitalált és jól tálalt tömeg-képregény
hőse csak lehet – de ez itt nem egy képregény, és nekem fájt, hogy nem
rajzolódtak ki az emberi dimenziói, amitől egy reformszekta-alapító (Ron
Hubbardtól a mi Németh Sanyinkig) minimum zavarba ejtő; nem rajzolódott ki, mit
talált Bálint bizalomra érdemesnek benne.
Valódiak a motivációk. Egyfelől
zsigerig hatoló, ha apaként, férjként, feleségként folyamatosan a szeretteink
után loholunk össze-vissza az időben - főleg ha a narráció „másik fele” is
megéli a pontosan ugyanezt. Meg az árnyékát is - egyszerre tükör és
komplementer, igazi nagybetűs olvasmány-kaland (felelősségünk és a világmentést
most hagyjuk…). Másfelől viszont megint a személyes érintettség hitelesíti
úgymond a „társadalmi bosszút”, enged, sőt kényszerít ölni, s a többi. Kapjuk
ezt a szokott állapotot, amely már annyira kifinomultan járt út, hogy fel se
tűnik a hamisa. Mégis, hallatlanul ügyes pillanatokban mintha ez a „járt út” is
megkapná itt a maga görbe tükrét, én ezeket az ironikus fél mondatokat imádom
Markovics Botondtól a legjobban – mert ha komolyan is veszi játék közben magát,
itt megmutatja, mit miért csinál – s ezzel az olvasóját is komolyan veszi.
Így kell elkezdeni egy könyvet: a
„minden borul” őrületével; így kell fűzni a cselekményt: ennyire barokkos
bonyolultsággal – kétségtelen, hogy a honi SF legerősebb hangja mondja itt a
magáét. Az író nem kíméli a hőseit, a veszteségek emberei látszanak. Ha
végletekig csupaszítom: értékzúzó időkben, szűkülő lehetőségek, „csak rossz
válaszok” idején befelé kell keresni. Ott, ahol a könyv a helyén való naivitás,
a „belső szentély” kapuját keresi, azt a számunkra egyedül elérhető időn túli
„teret”, amelyhez tényleg nem fér a világ – ott zseniális. Másfelől, ha tovább
csupaszítom, akkor ez a kancsal őrület, amit például a Brazil hőse álmodik
Terry Gilliam filmjében a végén. Ha végletekig csupaszítom, akkor ez az
egyetlen ösvény, ahol a kislány kitalálhat a Faun labirintusából. Mondhatnám
tovább… de figyeljetek inkább arra, ki mindenki jut az eszembe róla. A
legtöbbet ezzel árulom el: egyfelől, vagy másfelől – de minőségekhez hasonul
bennem.
Többször elfogott már a gyanú, hogy Markovics Botond új Brandon Hackettjéhez, az újrahúzott arculathoz China Miéville adhatta a kezdő lökést. Nem azzal, amivel, hanem ahogyan – a maga szabadságfokával, mondjuk. Így akár a többi „új regénye”, Az időutazás napja is előképek nélküli, izgalmas saját világ, amiben ráadásul van bőven potenciál. Ezt olvassátok el! Kíváncsi leszek, benneteket is elfog-e a kíváncsiság: az író mindezt hogyan és hova gondolja tovább…
Többször elfogott már a gyanú, hogy Markovics Botond új Brandon Hackettjéhez, az újrahúzott arculathoz China Miéville adhatta a kezdő lökést. Nem azzal, amivel, hanem ahogyan – a maga szabadságfokával, mondjuk. Így akár a többi „új regénye”, Az időutazás napja is előképek nélküli, izgalmas saját világ, amiben ráadásul van bőven potenciál. Ezt olvassátok el! Kíváncsi leszek, benneteket is elfog-e a kíváncsiság: az író mindezt hogyan és hova gondolja tovább…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése