George
Simenon és az ő Maigret főfelügyelője is egy olyan része a
krimiirodalomnak, ami eddig kimaradt az életemből – persze hallottam
róla, tudtam én, hogy így klasszikus, meg úgy kikerülhetetlen, mégsem
éreztem késztetést arra, hogy kézbe vegyem bármelyik Maigret-kötetet.
Azt meg, hogy Simenon mást is írt, bevallom, nem is tudtam. Valószínűleg
ez még jó ideig így maradt volna, ha az Agave nem veszi kézbe tavasszal
Simenon hazai kiadását, így viszont, mivel az ő megjelenéseikre
odafigyelek, és ha valamire a kiadó azt mondja, hogy jó, én elhiszem (és
nem, nem fizetett hirdetést olvashattak, tényleg így van), nem
halogattam tovább, és az elmúlt évek privát „ismerkedjünk a krimivel”
projektjébe bevettem Maigret-t is.
És
most sem kellett csalódnom – lehet, hogy a krimi tulajdonképpen nekem
való, csak ezt eddig nem tudtam? Azért szolgált jó pár meglepetéssel a
könyv. Valamiért én azt hittem, hogy Maigret vicces – hát, nem az. Arról
is meg voltam győződve, hogy könnyed kis történeteket írt Simenon,
kedélyes nyomozgatásokról, angol tea helyett mondjuk francia borral
körítve – ez sem jött be. Így az első (rövidke) regény után úgy tűnik,
Simenon keserűbb és keményebb, mint teadélutánokban utazó kollégája.
Már
az alaphang egészen más, mint amire számítottam – egy tizenhat órás
kihallgatás után találkozunk először Maigret-vel és a gyanúsított Carl
Andersennel, akinek garázsában (a szomszéd vadonatúj autójában) egy
gazdag gyémántkereskedő holttestére bukkantak. A kihallgatás eredmény
nélkül zárul, a kimerült főfelügyelő pedig jobb ötlet híján a bűntény
helyszínére utazik, hogy a Három Özvegy kereszteződéséből tartsa szemmel
Andersent és furcsa szomszédait.
A
karót nyelt, lecsúszott dán arisztokrata és rejtélyes húga, Else után
megismerjük a parodisztikusan ábrázolt Michonnet-t, a tipikus
feltűnősködő francia „kisembert”, aki hangosan követel kártérítést az
autójában esett kárért, és a bokszolóból autószerelőműhely-tulajdonossá
vált Oscart, aki minduntalan felügyelőnk társaságát keresi. Mindenki
kicsit furcsa, a magányosan álló három ház és a hozzájuk kapcsolódó
történetek baljós hangulatot teremtenek, ráadásul egy igazi „végzet
asszonya” is akad a zárt közösségben. Ám a történet végére nem csak a
riadt kis egérkeként bemutatott Elséről derül ki, hogy egészen más, mint
akinek mutatja magát.
Ahhoz
képest, hogy milyen rövid kis könyv ez, elég tömör. Tele van
hazugsággal, elfojtással, feszültséggel. Van egy fojtogató hangulata,
folyamatosan várjuk, hogy mikor dörrennek már el a lövések – aztán
amikor dörrennek, egészen máshol és máshogy, mint hinnénk. Maigret
alakja tökéletesen belesimul ebbe a hangulatba: alig tudunk meg róla
valamit, igazából nem is szerepel úgy, ahogy mondjuk egy Poirot, vagy egy Marlowe, pusztán jelen van,
és jelenlétével, kérdéseivel terelgeti a szereplőket afelé, hogy maguk
leplezzék le önmagukat. Gondolom, azért egy idő után többet megtudunk
Maigret-ről, és a nyomozások során játszott szerepe is változatosabb
lesz – hiszen rengeteg kötet született még az ő főszereplésével. Ez,
rövidsége okán is, pusztán egy kis ízelítő volt, ami után feltétlenül
kóstolgatnánk még!
Kiadó: Agave
Fordította: Felkai Piroska
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése