1938
novembere. Berlinben zsinagógák kapnak lángra, zsidó üzleteket
fosztanak ki, kirakatokat törnek össze – pontos, előre tervezett program
szerint. Megkezdődnek a deportálások. A világ másik, biztonságos felén
Phillip Gellburg felesége, Sylvia összeesik és képtelen lábra állni.
Minden fizikai ok nélkül bénítják meg a történtek. Arthur Miller drámája, az Üvegcserepek legnyilvánvalóbb
rétege: a „részvétel” kérdése médiajárta korunkban talán még
aktuálisabb, mint a bemutató idején. Sylvia paralitikus reakciója
egyszerre szimbóluma a tehetetlenségnek, amivel a világ reagált az
emberekből formált terror-gépezet kiteljesedésére; másrészt a környezet
értetlensége megmutatja: mennyire alapvető jellemzőnk a távolságtartás; a
„távol, a világban történt, nem velünk” mentségének rémületesen bárgyú
ismételgetése milyen mélységekig nyithat teret a borzalomnak.
Ma,
a közvetített háborúk és az internetes képi borzalom-tunkolás korában
talán még aktuálisabb: van-e felelőssége, és miben rejlik a távol
élőnek. A világ nem egy szegletében nap mint nap történnek a
Kristályéjszaka borzalmaihoz igen hasonló események, s a közvetlen
szomszédságunkban is megesett nem is oly rég hasonló - a hírládák kék
ragyogásába font „távolságtartás” biztonságában nem érezzük úgy,
bármilyen felelősségünk volna ezekért: nem mi követtük el és nem velünk
történik. Nehéz erre a kérdésre válaszolni – a szó emelésének hiábavaló
gesztusáról ugyanúgy regél az irodalom (utalnék akár Kundera
„elviselhetetlen könnyűségeire”), mint a cselekvés hiábavaló
kényszeréről (sorolhatnám „elszánt diplomaták” és katonák, tudósítók
légióit). Miller a maga módján válaszol: ha hisszük, ha nem,
önkéntelenül zsigeri reakciót adunk ezekre mindannyian, akkor is, ha
magunk elől is eltagadjuk.
Mint
dráma azért fáradt kicsit az Üvegcserepek, főleg a pálya kiemelkedő
darabjaihoz képest. Épül dramaturgiai szándék a vezetésünkre, nem is
ügyetlen – de jó pár következetlen, hirtelen gesztus követeli a
szereplők csetlései-botlásai közepette a néző megbocsátó türelmét. A
milleri dráma egyik legerősebb eleme: a mélységes beleélés, az
alapgesztusokig pontos jellemrajz itt csak nyomokban van jelen. Amíg a Pillantás a hídról
dokkmunkása, vagy az életbe fáradt ügynök szinte embléma-alakok
lehettek, mivel egyfelől zsigeri szintig jellemzők voltak, másfelől a
finom személyiségrajz által mélyen egyediek; mondhatnám: személyükben
váltak típusokká – addig az Üvegcserepek menazsériája alig odakent
figurák gyűjteménye. Nem elég erős bázis a szokásos milleri színi
gesztus: a figurák egymásra hatása által való fokozatos ráismerés, az
önhazugságok rétegeinek fokozatos felszámolása általi lelepleződés
katarzisához.
Látható,
most is analitikus drámával van dolgunk, holott alapvetően
tételdráma-szituáció képezi a kapcsolati konfliktusok alapját: a távol
történt, a nem velünk történt tudomásul vételével vállalt cinkosság
helyett Sylvia bénultsága a részvétel gesztusa. A megszülető fasizmus
idején egy érzékenység az elkövetkező borzalmakra reagál – a világra
reagáló egyén drámája a tétel-drámai alaphelyzet. Csakhogy ez a távlat
visszasimul az analitikus dráma milleri otthon-világába. Mert
bármennyire a távolban esett elviselhetetlen történések, az
embertelenség rezonanciája a bénultság, a lélek kegyetlen
test-korlátozása – valójában a közeli, a kézzelfogható gúzsba verő
tényeire, szeretetlenségeire rétegződik a világban eső. Vagy lehetséges,
hogy a „világban élés” igazi ismérve, ha a kettő között nem teszek
különbséget?
Mert
természetesen Sylvia „bénultsága” az életének is egyenes következménye.
Gellburg a maga identitás-zavaros, olykor agresszív módján ugyanúgy a
házassága áldozata, ahogyan a felesége; mint ahogy Sylvia – kétségtelen
áldozat-volta mellett – több módon is kínzója a férjének. Kortársaknak
sem felesleges e tudás: bár épp abban az illúzióban ringatjuk magunkat,
hogy tán túl sokat is mondunk-mutatunk magunkból egymásnak, épp a
lényegest képtelenek vagyunk mondani vagy mutatni.
Mégis,
azt kell megjavítanom – sugallja Miller – amit a kezemmel elérek. És
ennek az első feltétele az őszinteség. Rendbe kell tenni a mikrovilágot:
hogy a számtalan elrejtett fájdalom, az egymásnak okozott „kár”
mérődjék végre fel. A darab vége, a drámai vég nyitva marad. Nekünk kell
eldöntenünk, a felismerés szülte cselekvés ad-e a szereplőknek még egy
esélyt.
Kiadó: Scolar
Fordította: Ungvári Tamás
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése