Valahol
északon, végeláthatatlan hómezőkön, csontig hatoló hidegben egy fiatal
lány szarvasra vadászik, majd egy marcona szakállassal küzd, akiről
aztán kiderül, hogy az apja, és az egész csak egy brutális edzés volt –
ezekkel a képsorokkal indul Joe Wright filmje, a Hanna – Gyilkos természet.
Hogy ki a lány, ki az apa, miért élnek ők kettecskén a világ végén, és
főleg, hogy miért érzi szükségét az apa, hogy tizenéves lányából
tökéletes kis halálosztót neveljen, az szép fokozatosan derül ki, és
mire eljutunk a film végére, már korántsem lehetünk biztosak benne, hogy
amit láttunk, mi is volt: akciófilm, szürreális mese, elszállt
továbbgondolása (esetleg kifigurázása) a kémfilmeknek, vagy egyszerűen
egy hangulatos vicc?
Joe Wright eddig egészen más műfajban alkotott, a nagyon jó Vágy és vezeklés és a botrányosan rossz Büszkeség és balítélet
után meglepő volt, hogy akciófilmet rendez. Amit előzetesen tudni
lehetett a filmről, az alapján szimpla verekedős-gyilkolászós műfaji
alkotásra számíthattunk, így a Hanna a meglepetés erejével hat. Az akció
ugyan végig jelen van a filmben, ám komolyan venni szinte lehetetlen.
Onnantól kezdve, hogy a lány és apja a kis kunyhójukban megnyomják a
nyomkereső gombját és magukra hívják a csúnya CIA-t, aminek leggonoszabb
ügynöke valamiért Hannára vadászik, a film egy jól felépített,
hangulatos mese.
A
lány, aki folyékonyan beszél több nyelven, lexikonból mondja fel egyes
tárgyak definícióit, és képes puszta kézzel ölni, nem tudja mi az a zene
– csak a definícióját, nem ismeri a telefont, megijed a ventilátortól
és istenesen padlóra küldi a fiút, aki meg akarja csókolni. Hanna semmit
sem tud a világról, idegenként mozog benne, csak a küldetése hajtja:
elmenni Berlinbe, a Grimm testvérek házába, és megkeresni a gonosz
boszorkát, aki megölte az anyját.
Ennek
érdekében előbb elfogatja magát a CIA-val, majd kitör annak bombabiztos
börtönéből, megölve jó néhány ügynököt; segítőkre és ellenségekre lel;
valahol Marokkóban egy hippi családhoz csapódik, végigutazza Európát,
hogy aztán egy bedrogozott építész tervezte vidámparkban kössön ki. Ahol
egy Grimm nevű ember várja, és a boszorka is feltűnik – Hanna és ő
végül egy farkast formázó hullámvasút gyomrában néz szembe egymással. A
meseszimbolika áthatja az egész filmet, és ha hagyjuk magunkat,
elvarázsol, ehhez azonban elengedhetetlen, hogy magunk mögött hagyjuk
minden elvárásunkat. Ez nem egy akciófilm, nem egy kémfilm, és pláne nem
egy komoly dráma. Ez egy szürreális mese, jó sok vérrel és rengeteg
ostobasággal.
Arra,
hogy a lány miért olyan fontos a CIA-nak, hogy az őrült ügynöknő miért
üldözi, hogy az apja miért rejtegette, kapunk ugyan magyarázatot, de
bár ne kapnánk – a készítők okosabban tették volna, ha meghagyják ezt a
filmet mesének, és nem akarják mindenáron megmagyarázni nekünk a
magyarázhatatlant. Így egy kicsit kilóg a lóláb, az alapötlet és a
megvalósítás túlságosan hasonlít korábban látott filmekére – ha
elárulnám, melyik filmekre, lelőném az összes poént.
Ha
azonban hajlandóak vagyunk logikátlan meseként nézni, nagyon jól
szórakozhatunk – fantasztikus hangulatot, remek zenét, szürreális
képeket és első osztályú színészi játékot kapunk. A főszereplő Saoirse Ronan
tökéletes választás a világban idegenként kóválygó, mindenre
rácsodálkozó, mégis hidegvérrel gyilkoló lány szerepére, és méltó
partnere a mindig remek Cate Blanchettnek, aki már-már túlságosan is tökéletes a jéghideg, gonosz, érzelemmentes ügynök szerepében. Eric Bana
hozza a tőle elvárhatót – rejtélyes és bamba, szerencsére szerepe
eltörpül a két női főszereplő mellett. A mellékszerepekben láthatunk
egy-két villantást, de az abszolút főszerep itt a gonosz boszorkáé és a
vele szembeszálló kislányé.
Aki
a végén a mesék logikáját követve mindent és mindenkit legyőz, majd
kisántikál a színről, vért és hullahegyeket hagyva maga után – azonban
hogy küldetésének mi értelme volt, és mi lesz vele ezután, azt sem ő,
sem a néző nem tudja.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése