Miután néhány rész erejéig a huszadik század és az ókor között ingáztunk, a Corvina Kiadó Mindennapi történelem sorozatával
végre visszatérünk az igazi „kosztümös” időkbe. A nyolcadik kötet a
magyar történelem egyik legnépszerűbb, legtöbbet tanított korszakába, a
reformkorba repít minket. Az 1825 és 1848 közötti időszak a magyar
társadalom számára rendkívüli változásokat hozott – a gazdasági,
politikai és kulturális fejlődés magától értetődően kihatott a kor
emberének magánéletére is.
A
kötet a már megszokott felosztást követi, négy nagyobb fejezetre
(Család, nevelés, erkölcs; Ruha és test; Lakás és kényelem; Étel és
asztal) tagolva mutatja be a mindennapokat. Újfent rendkívül gazdag
képanyag és korabeli idézetek kísérik a szöveget – hála a romantikus
festőknek és a korabeli divatrajzoknak, ezek minden eddigi kötetnél
szemet gyönyörködtetőbbre sikerültek.
A
tetszetős külső azonban mit sem érne érdekes tartalom nélkül – a
szerző, Fábri Anna történész jóvoltából ismét olyan érdekességeket
tudhatunk meg egy jól ismert korról, amik kimaradtak a
történelemórákról. Ez esetben nyilván azért, mert Széchenyi és az ő
korszakalkotó tettei elvonták a figyelmet róluk. Pedig például a családi
élet és a nemi szerepek terén végbemenő változások legalább olyan
fontosak voltak, mint a politikai vagy gazdasági reformok.
Azt
például egyáltalán nem tanítják az iskolában, hogy a korban uralkodó,
hagyományos patriarchális családmodell ellenére is egyre nagyobb szerep
jutott a család irányításában a nőknek – sőt, olykor ki is léphettek a
családi élet zárt falai mögül, és munkába állhattak, közszereplést
vállalhattak. Persze egyenjogúságról még szó sincs, de megjelentek a női
élet új lehetőségei. Ráadásul a családi élet sem jelentett már
feltétlenül örökre szóló elköteleződést, a korban egyre többen kezdték
pedzegetni a válás lehetőségét. Mindemellett természetesen a nők
legfontosabb feladata az anyaság maradt, a boldog, összetartó család a
korban is a társadalom alappillérének számított, ám a jótékonyság, a
társadalmi gondoskodás és a „honleányi” szerep egyfajta alternatívát
jelentett.
Míg
a társadalmi változások valamivel több szabadságot engedtek meg
nőknek, a divat épp ellenkezőleg, egyre inkább gúzsba kötötte őket. Az
előkelő hölgyek szoros fűzőbe préselve, hatalmas krinolinban vonultak
fel, több méternyi selymet és bársonyt cipelve magukon – szebbnél szebb,
ámde rém kényelmetlen és mai szemmel néha megmosolyogtató öltözékek
hódítottak a korban. Ekkor vált általánosan elterjedt viseletté a
díszmagyar is, ami hamar a nemzeti önkifejezés szimbóluma lett – már
akkor jókora vitákat gerjesztve arról, vajon a valódi hazafiság
rászorul-e ilyen külső jegyekre vagy sem.
A
társadalmi különbségek tetten érhetőek voltak az öltözködésben épp úgy,
mint a higiénés szokásokban, vagy a lakóhely kényelmében, ám itt is
érnek meglepetések: meglepve olvastam például, hogy egy parasztasszony
ünnepi főkötőjének ára (csipkével, gyöngyökkel, függőkkel) vetekedett
egy előkelő hölgy divatos kalapjáéval. A higiénés szokások egyébként
minden társadalmi rétegben hagytak maguk után kívánni valót, ám legalább
az igény megjelent az ápoltságra és a tisztaságra.
Mint
ahogy megjelent a lakóhelyek tekintetében a lakályosságra és a
kényelemre való igény is – ez korábban sem a kastélyokra sem a
parasztházakra nem volt jellemző. Az ország lakosainak kétharmada ekkor
még falun és tanyákon élt, a parasztházak a hagyományokhoz való
ragaszkodás jegyében épültek; a polgárházak és a nemesi villák építői
azonban egyre jobban figyelembe vették a célszerűséget. Ezt szolgálta
számos új találmány, például az angol WC, a hőtartó kályhák, vagy a
gázvilágítás.
Az
utolsó fejezetben – Étel és asztal – képet kapunk a kor elkeserítő
táplálkozásbeli egyenlőtlenségeiről is: a városokban az éhezés
mindennapos volt; a szegényparasztok volt, hogy egy nyáron át csak
dinnyét ettek; aszályok, árvizek idején pedig az egész ország ellátási
gondokkal küzdött. A legnagyobb kincs ilyenkor a gabona volt – ami
persze nem jelenti azt, hogy kevésbé ínséges időkben nem virágzott a
konyhakultúra. És persze már akkor is rendkívül népszerű volt a pálinka,
amit a hatóságok minden igyekezete ellenére úton-útfélen mértek, no meg
a dohány – ahogy John Paget angol utazó írta: „Még sose láttam ilyen szenvedélyesen dohányzó nemzetet…”. Úgy tűnik, van, ami nem változik.
Kiadó: Corvina
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése