Nem is én lennék, ha nem az utolsó napon jutna eszembe, hogy még nem írtam meg Az Olvasás 7 hete
eseménysorozat eheti cikkét :) De jobb későn, mint soha, lássuk, az
első heti témák közül mi az, ami megdobogtatja kicsi szívemet:
Az első könyvélmény(ek)
Ki adott először könyvet a kezébe? Kinek a hatására kezdett el olvasni?
Furcsa
módon én soha nem gondolkoztam el azon, hogy ki adott könyvet a
kezembe vagy hogy miért olvasok. Egyszerűen így alakult, és most már
nagyjából olyan természetes számomra, hogy mindig van nálam egy könyv,
mint a levegővétel. Most viszont alaposan elgondolkodtam, és turkáltam
kicsit a gyerekkori emlékeim között, hátha rájövök a titok nyitjára.
Az
első könyvélményeim egész biztosan gyerekkönyvek voltak – amire
emlékszem, hogy Anyunak volt néhány nagyon szép ötvenes-hatvanas évekből
származó illusztrált mesegyűjteménye, gyönyörű királylányos rajzokkal,
és azokat állandóan elő kellett nekem venni, ha a nagymamámnál
voltunk. Sajnos a címükre nem emlékszem, és nagy fájdalmam, hogy Mama
halála után elkallódtak valahol, úgyhogy nem valószínű, hogy valaha
megtudom, mik voltak… Saját mesekönyvem nem volt túl sok, néhány
kötelező mesegyűjteményen kívül leginkább az akkoriban irtó divatos
Disney-mesekönyvekre emlékszem – az Egmont rajzfilmes mesekönyveinek
voltak az elődei, de azokban még három mese volt egyben, és kicsit
képregényszerűen volt elhelyezve a sztori a rajzok közt. Mesekönyvek
helyett Anyu inkább ismeretterjesztőt vett nekem, amire nagyon
emlékszem, hogy sokat lapozgattam a Larousse gyerekenciklopédiáit, az Ég és földet meg Az őskori embert és társait. Aztán elkezdtem gyűjteni a Képes történelem sorozatot, és akitől csak tudtam, Búvár zsebkönyvet kunyeráltam – akkoriban már nem adták ki őket szerintem, azok voltak aztán az igazi kedvencek!
Az első igazi könyvélményem nekem is A két Lotti
volt, számtalanszor elolvastam hét és tízéves korom között, imádtam!
Aztán kicsit felnőttebben is elolvastam, és még akkor is tetszett :) Ezt
követte a megismerkedés Anyu pöttyös könyveivel – a Bezzeg az én időmben!, a Mogyoró-könyvek, a Hárman a szekrény
tetején voltak a kedvencek, a többi cím nincs a fejemben, de
viszonylag sok pötyit olvastam. Mire a csíkos könyvekhez jutottam volna,
addigra már eljutottam a lázadó „én nem olvasok ifjúságit, mer’ az
olyan gyerekes” korszakomba, így ezek kimaradtak.
Tizenkét
évesen kerültem gimibe, onnantól kezdve némi daccal csak „komoly”
könyveket voltam hajlandó olvasni – a kötelezőkkel addig gyűlt meg a
bajom, amíg a kísérletező kedvű magyartanárunk mindenféle „alternatív”
olvasmányt akart velünk olvastatni – ilyen volt Durrell is pl. meg
Asimov. Na én ezeket sértődötten nem voltam hajlandó elolvasni, merthogy
„komolytalanok”, én igazi irodalmat akartam :)
Aztán
amikor jöttek a klasszikus drámák és nagyregények, mindent befaltam,
ami a kötelező meg az ajánlott listán volt, a görögöktől a
Shakespeare-összesen, Jókain és Stendhalon át Tolsztojig – emlékszem, az
iskolai könyvtáros milyen csodálkozva nézett, amikor az osztály által
megszavazott Ivan Iljics halála mellett – mint a legrövidebb választható kötelező Tolsztojtól – én kivettem az Anna Kareninát meg a Háború és békét
is… Az igazi kánaán aztán utolsó évben jött el, amikor a huszadik
századi írók művei közül lehetett viszonylag szabadon válogatni, akkor
olvastam szakmányban Kunderát meg Esterházyt, és ugyan utóbbit nem
sikerült átverni a magyartanáron, azt elértem, hogy a választható
érettségi tétel nekem lehessen A lét elviselhetetlen könnyűsége.
Manapság
azt hiszem, épp azért olvasok annyi ifjúságit, mert a tinikoromból
ezek szinte teljesen kimaradtak – ezért is nem értem az időnkénti
felháborodásokat, hogy miért olvasnak felnőtt emberek ifjúsági gagyit,
mert szerintem nincs szabály arra, ki mit mikor olvas. Én nagyon sok
olyat olvastam nagyon fiatalon, amihez talán éretlen voltam, ma meg sok
olyat olvasok, amihez talán túlérett vagyok. Na és? Nem hiszek abban,
hogy mindennek megvan a maga kőbe vésett olvasási ideje, és hogy vannak
könyvek, amiket csak és kizárólag tíz és tizenhat között lehet a gyerek
kezébe adni, mást meg csak később. Abban például biztos vagyok, hogy
tizennyolc évesen keveset értettem a Bevezetés a szépirodalomba
ezer meg ezer jelentésrétegéből, de az is biztos, hogy az élmény, amit
az olvasása jelentett, és a rácsodálkozás, hogy az irodalom ilyen is
lehet, felejthetetlen!
S hogy kicsit érintsük a második pontot is: nem tudnám megmondani, ki adott a kezembe először könyvet – egyáltalán, hogy adott-e valaki. Azt tudom, hogy mindenhol, ahol a gyerekkoromat töltöttem, voltak könyvek
- a legtöbb apai nagyszüleimnél, akik annak ellenére gyűjtöttek össze
elég szép könyvtárat, és olvastak sokat, hogy mindketten viszonylag
tanulatlan emberek voltak. Nem tudhatom, miért kezdtek könyveket
vásárolni, de gyanítom, hogy az „átkos” hatvanas évek népnevelő
mozgalmainak is volt erre némi hatása – akkoriban gyakorlatilag
fillérekért lehetett könyvhöz jutni, és még a csóró vidéki munkások is
megengedhették maguknak, hogy előfizessenek a Világirodalom remekei
sorozatra – nem véletlen, hogy minden második magyar családban még
mindig ott vannak a polcon azok a megkopott, pasztellszínű textilbe
kötött klasszikusok.
Valószínűleg a titok annyi, hogy könyveket láttam magam körül, és olvasó embereket. Nem adták a kezembe, nem kényszerítették rám, egyszerűen olyan légkörben nőttem fel, ahol a könyv értéknek számított. Aztán jött egy jó magyartanár, és sok kísérletezés – mára pedig eljutottunk odáig, hogy a könyv számomra az egyik legnagyobb érték.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése