Noha
általában jobban szeretem előbb olvasni a könyvet, és utána megnézni a
filmváltozatot, mégsem bánom, hogy A felolvasó esetében fordítva
történt. Megnéztük a filmet, nagyon tetszett, megrázott,
elgondolkodtatott, és rögtön utána belevágtam a könyvbe. Túl a
történetet és a mellékszereplőket illető változtatásokon, a könyv és a
film közti legfőbb különbség számomra az volt, hogy teljesen más
érzéseimre hatottak, máshová kerültek hangsúlyok, és épp az a szál, ami a
filmben leginkább megérintett, a könyvben kevésbé volt hangsúlyos. Épp
ezért nem tudom azt mondani, hogy a könyv vagy a film jobb, mint a
másik.
A
befogadás sorrendjében kezdjük tehát a filmmel. Az ötvenes évek végi
Németországban a kamasz Michael Berg megismerkedik a nála húsz évvel
idősebb Hannával, akivel szenvedélyes viszonyba bonyolódik. A nő szó
szerint szerelmi leckéket ad a fiúnak, aki annak rendje és módja szerint
teljesen belehabarodik a gyönyörű, titokzatos, szenvedélyes, olykor
kegyetlen, zárkózott, elérhetetlen nőbe. Elérhetetlen, mert miközben
testét maradéktalanul odaadja, önmagát végig elrejti a fiú elől. Míg a
fiúról szinte mindent megtudunk, a nőről semmit, miképp szeretője sem.
Nincs múltja, nincs családja, nincsenek vágyai, nincsenek érzései, csak
teste van. Száz százalékig az érzékeinek él. A szeretkezések előtt,
alatt, után a nő felolvastat a fiúval. A felolvasások és szeretkezések
precíz rendben követik egymást, az irodalom és az érzékiség együtt pedig
miképp elbűvöli a fiút, ugyanúgy képes elbűvölni a nézőt is. Aztán
Hanna egy nap minden magyarázat nélkül eltűnik, kisétál a fiú életéből.
Nyolc
év múlva az immár joghallgató Michael egy náci háborús bűnösök ellen
folyó per tárgyalásán látja viszont Hannát. A vádlottak közt. Ahogy a
fiú előtt feltárul a nő múltja, ahogy egyre többet tudunk meg a nőről,
úgy válik egyre bizonyosabbá, hogy Michael képtelen volt elfelejteni azt
a kamaszkori nyarat. Ahogy egyre többet tudunk meg a nő által
elkövetett szörnyűségekről, úgy tudunk meg egyre többet Michael
életéről, későbbi szerelmeiről, a különböző idősíkok közti ugrálás így
válik eszközzé a filmkészítők kezében. Mire véget ér a tárgyalás, és a
fiú és a néző előtt is világossá válik Hanna féltve őrzött titka, amit
annyira szégyell, hogy inkább vállalja a magasabb börtönbüntetést,
minthogy lelepleződjön, addigra a néző már pontosan tudja, hogy Michael
egész életében nem tudja elfeledni a nőt, aki egykor megmutatta neki a
szenvedély mélységeit, de nem tanította meg érezni, aki miatt képtelenné
vált arra, hogy bárkinek megnyíljon, hogy bárkit bizalmába fogadjon,
hogy szeretetet adjon és elfogadjon.
Michael
az egyetlen, aki tud Hanna titkáról, aki felfedhetné azt a bíróság
előtt, és enyhíthetne büntetésén, ám megakadályozza ebben a szégyen,
amit a nővel való kapcsolata miatt érez, és a nő által elkövetett
háborús bűnökkel való szembenézés alóli kibújás. Mert kibújik alóla. A
filmben a jogász hallgatók szemináriumain elhangzó beszélgetések érintik
ugyan a múlttal való szembenézést, a bűnösök felelősségre vonását, a
háborús generáció kollektív felelősségét, de ez bennem kevesebb nyomot
hagyott, mint az érzelmi szál. Mert a hangsúly nem ezen van, nem Hannán,
aki egy utolsó kis ostoba felügyelőnő volt egy táborban, akinek szerepe
valóban annyi volt a háborúban, hogy buta, gondolkodásra képtelen, ám a
parancsokat precízen teljesítő őr legyen, és aki így később tökéletes
alanyává válik egy kirakatpernek, hanem Michaelen, aki élete végéig nem
tud megbirkózni azzal, hogy egy szörnyeteget szeretett.
Ebben
rejlik a film igazi nagysága, hogy pontosan és szívbemarkolóan
megmutatja, mennyire nem képes egy ember kibékülni a saját múltjával,
mennyire nem tudja megbocsátani, nem Hannának, azt amit tett, hanem
magának azt, hogy nem ismerte fel a „szörnyeteget”, hogy szerette, hogy
élete végéig valahol szereti azt a Hannát, akit tán csak ő ismert. A
legfontosabb kérdés, ami a film kapcsán motoszkál bennem, hogy
megsemmisíti-e a múltat, képes-e eltörölni azt, ami szép volt benne az,
ami később kiderült a nőről. Michael tragédiája az, hogy nem tudja
megbocsátani magának, hogy még azután is gyönyörrel, vágyakozással,
nosztalgiával tekint a közösen eltöltött nyárra, hogy megismeri Hanna
múltját.
A
könyvben teljesen máshol vannak a hangsúlyok. Az érzelmek helyett itt
nagyobb szerepet kap a múlttal való szembenézés, sokkal inkább a háború
utáni generáció életérzéséről, az apák bűneivel való elszámolásról szól.
Más a forma is, míg a filmben a három idősík párhuzamosan futott
egymással, és valós időben láttuk a történéseket, a könyv egy az egyben
visszaemlékezésként íródott. A múltbeli történéseket szinte idézőjelbe
teszi az emlékezés. Hannának a könyvben kevesebb szerep jut, végig a
felnőtt Michael vizsgálatának tárgyaként szerepel.
Az
elmúlt tíz évben A felolvasó az egyik legsikeresebb német regény volt,
ami nem csoda, hiszen olyan kérdéseket feszeget, amikre az elmúlt hatvan
évben sem született megnyugtató válasz. Hogyan történhettek meg a
második világháború alatti szörnyűségek? Hogyan nézhette tétlenül több
millió német az országban zajló tömeggyilkosságokat? Meddig terjed az
egyén felelőssége, mondhatjuk-e, hogy „vétkesek közt cinkos aki néma”,
elítélve ezzel egy egész népet? Bernhard Schlink, miként főhőse,
Michael, annak a negyvenes években született generációnak a tagja, akik
saját bőrükön érezték, hogy milyen szembenézni a szüleik, tanáraik, az
őket körülvevő „felnőttek” háború alatti szerepével. A könyvben nem csak
Hanna bűnössége és Michael ezzel való elszámolása jelenik meg, hanem a
szülők generációjával szembeni lázadás, értetlenség, harag, az
elszámoltatás meddő vágya is.
„Hanna
bűnét egyszerre akartam megérteni és elítélni. Ehhez azonban túlságosan
is borzasztó volt az ő vétke. Ha megpróbáltam megérteni, az volt az
érzésem, nem ítélhető el olyan mértékben, amennyire voltaképpen el
kellene ítélnem. Ha úgy ítéltem el, ahogy megérdemli, nem maradt tere a
megértésnek.” – Schlink világosan leírja azt a dilemmát, ami azóta
is megbénítja és ellehetetleníti a háborús bűnökről, a kollektív
felelősségről, a szerepvállalásról szóló párbeszédet. Hajt minket a
vágy, a kíváncsiság, hogy megértsük, miképp történhettek meg ezek a
szörnyűségek, közben meg mindannyiunkban ott emelkedik egy erkölcsi gát,
amely kizárja a megértés folyamatát, hogy teret adjon a totális
elítélésnek.
Egyetlen
szál van, amit sajnálok, hogy nem került be a filmbe, ez pedig Michael
beszélgetése filozófus apjával arról, hogy vajon kell-e, joga van-e
segíteni a tárgyalás alatt azon a nőn, aki önként vállalja a súlyosabb
büntetést, csak hogy ne fedje fel féltve őrzött titkát. Michael
segítene, de visszafogja szégyene, és a félelem, hogy a kiszabaduló
Hannával szembesülnie kell. Az apa fejtegetése arról, hogy nem
segíthetünk valakin akarata ellenére, nem enyhíthetjük a büntetését, még
ha ok nélkül vállalja is magára, egy plusz réteggel ruházza fel a
történetet. Nem adhatunk másnak megváltást, feloldozást a saját bűne,
szégyene, múltja alól, azt mindenkinek magának kell megtalálnia.
Könyv
és film együtt és egymástól függetlenül is csodálatos élmény volt. Nem
mondanám, hogy akár a film, akár a könyv jobb, mint a másik. Egy
történet, két különböző megközelítés. Amiért a film picit közelebb áll a
szívemhez, az az emberi kapcsolatok mélységeibe tett utazása. Ehhez
tökéletes színészeket választott Stephen Daldry rendező. Ralph
Fiennes-nál jobban senki nem tudja eljátszani a jéghideg, érzelmeit
kimutatni képtelen, egy régi kapcsolat emlékének fogságában vergődő
megtört embert, Kate Winslet pedig tökéletes a szenvedélyes, titokzatos,
zárkózott, pillanatok alatt kegyetlenné váló Hanna szerepében. A fiatal
Michaelt alakító David Kross méltó párja Winsletnek, a világra és a
nőkre rácsodálkozó kamaszként és a náci háborús bűnökkel testközelből
szembesülő egyetemistaként egyaránt emlékezetes pillanatai vannak.
Biztos
vagyok benne, hogy még jó néhányszor előveszem a könyvet is és a filmet
is, mindkettő igazi elgondolkodtató, kérdésfeltevésre ingerlő alkotás.
Olvassátok, nézzétek minél többen!
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése