Ez a harmadik alkalom, ami
mindenért megfizet (szokták volt mondani...). Harmadszor vettem a kezembe Sjón
lejegyzett gondolatait. A könyvet, ami maga is a hármas tagozású, három zsáner
boncasztala egyszerre: szerelmi történet, krimi és sci-fi. Harmadszor kellett
látnom (s ezen belül is háromszor), hogyan fürkész a mondandójához teljesen új
színeket, hogyan fröccsen a mondandójához a kavalkád. A macskaróka északra
hangolt, ősi, prózaköltészeti ballada-szájízzel elegy, történetszálakat indás
keltamintába fonó, mégis modern nyelvezetű saga volt. A cethal gyomrában egy
huszonegyedik századi kortárs által újraálmodott variáció arra a középkor-végi
hangra, amit úgy-amennyire őriznek kódexek, kéziratok, első nyomtatványok és
azok később született másolatai. Ez itt viszont hármas játék-voltában
iszonyatosan széttartó, sehol meg nem pihenő látomásosságtól a naturális,
erőszakos végletekig nyújtózó paletta, nem az ecsetvonások, hanem ahova a
színekért az ecsettel nyúlnál - ez itt a
posztmodern regény, mágikus realizmussal és szürrealitással pecsételve.
Valaki elmeséli benne valaki
életét. És a valaki élete egy odapacázott nézetben tényleg szerelmi történet:
elmeséli, hogy mit kezd(het) egy kapcsolatokra képtelen kelet-európai származék
a szerelemmel, és ezt a mit (sem) kezdést hogyan meséli (hogy mesélné) el. Egy
nézetben az elmesélt élet valóban krimi: keressük a mesében a hatást, ami
lebilincsel; a bűnt, ami idebilincsel; megy a nyomozás benne a magunk mi a fenét keresünk ittjei után. Miért
ez a paca amellett a paca mellett... És persze hogy fantasztikum - hiszen soha
nem úgy meséljük, nem azt a végtelenül hétköznapi botrányt. Különlegesek
akarnánk - legalább a képzeletünkben. Mert milyen elégtétel egy székhez kötött
nyomoréknak, ha az életét úgy foghatja fel, mint a kiválasztottság egy
különösen beteg változatát, ahol azért beteg, mert homunculus mivolta túl sokat
várt egy köztes állapotban. Mert az őt létre pecsételő gyűrű szentelt aranya
egy darabig egy bélyeggyűjtő vérfarkas fogában szolgált tömésként ki tudja
milyen bűnöket, mert a titok (észak-fok, idegenség) lengi körül a világban,
amely épp elszabadítani készül a maga teremtette gólemet - ezúttal testetlen szörnyeteg-elme
formájában.
A valaki nem a maga életét meséli.
Ez minden visszaemlékezés egyetemes paródiája. Hiszen a megvénült fiú mesél, de
az elmesélt történet nem a saját története, ez az Atya története. A teremtőé.
Aki lágerek rabja volt (vagy nem), egy végképp elpusztult német kisváros
fogadójában szerelembe esett (vagy nem), aki csaknem az óceánba fulladt (vajon
milyenbe), de kimentették, elvetődött a szigetre, a városba, amely csintalan
csillaggyermek körme alól készült piszokból gyúródott a világ kezdetén. Nem egy
elmesélt élet ez - hanem a legendája. Ennek a műnek a legerősebb rétege, hogy
legenda. A legendás múltból, ami magán-múlt, egy az 1962-ben született sokak
magán-legendáiból. Ami fennmaradt, mert elmesélték annak, aki tovább mesélte.
Ebben a történetben a mesélő
1944-ben fogant, de csak 1962-ben született meg - így alakult a fogantatása
alkímiája. Lágerek és lágerépítők közös gyermeke. Az odafordított és
elfordított fejeké. Azaz ki tudja kié - mert lehet, hogy csak egy otthagyott
csecsemő, a buliba fulladt Brünhilda (Wagner képzeletéből a kíméletlen
valóságba pottyant) kisfia. Vagy tényleg egy nagyon különleges születés
következménye, akiért (a meghallgatott történetéért) egy nagyon gazdag, de
céltalan ember genetikai kutatást szervez. Valaki, akinek ABC rendben
sorakoznak a feleségei, a földön, ahol hisznek a mesében, valahol még mindig
valóságnak érzik a hableányt és az alakváltót, a trollt és a tollpihén
partjaikhoz sodort idegen legendákat. Ahol mindenki idegen volt először, mert a
föld eredetileg nem velünk volt tele, üres papír volt, amire a képzelet
írhatott.
Legalábbis egy író képzeletében
(s egy rétegében nyilván a valóságában). Sjón, az író meséli. Az elképzelt életet, amely ugyanúgy
elmesélhetetlen, mint akármelyik valódi. Ez a legszemélyesebb könyve, amit
olvastam, mégis, elsősorban azt mutatja meg: mindig a legendát meséljük. Mindenki
legendát mesél. Az írója saját magát is belemeséli mesehőse legendájába (sok
szempontból hasonlóan, ahogy Vonnegut vett részt a maga bajnokainak
reggelijén). A szájába adja az egykor (más által? általa?) kiejtett szavakat.
Ez az elegáns, kinézetére, megjelenésére kényes északfia pacáz itt egy palettát,
akit meghallgathattunk egy könyvfesztiválon
(élmény volt hallgatni, mert kísértetiesen azonos volt azzal az emberrel,
akinek a könyve íróját képzeltem). Ezt a könyvét időnként a hangján olvastam a
fejemben (üti a ritmust a láb...), ami elég (posztmodern? mágikus-realisztikus?
szürreális? maradjunk abban, hogy) furcsa élmény volt. A felsorolásokat például,
az utolsó harmadban, ahol egy elképzelt színpadon gyülekeznek a búcsúelőadásra
az elhalt 1962-ben születettek. A CoDex alkotóelemei. Először elsodort a
szemem, átfutottam az egymás alá sorakoztatott dátumokon, mint az olvasó, aki
akarja, hogy vigye a sztori, akinek nincs ideje ilyen (alapvetően sagákra jellemző), izlandiakon kívül
bárkinek alig jelentő, hitelesítő felsorolásokra. Aztán megértettem.
Alázattal, lassan (mint egy
verset) kell olvasni azokat a felsorolt halálokat. Életeket képzelni mögéjük. A
fiú mögé, aki tengerbe fulladt, a lány száraz, tényközlő adata mögé, aki
közlekedési balesetben hunyt el - a szobafestő, az egyetemi docens, a boltos -
az egyszavas jelzők mögé mindig életet kellene képzelni. Mert tényleg a
képzeletünk az egyetlen, ami valóban túlnőhet rajtunk. Ahogy ez az artisztikus,
öncélú szöveg nő túl a maga pacákból palettára hullott önmagán. Minden más
olyan, mint a lábméreted: adott. A képzeleted, amivel megtöltöd a lapokat,
túlél téged. Túléli a halálodat. Akkor is, ha nem igaz, ha nem is akar igaznak
látszani - nem úgy, ahogy Sjón honfitársa, az általam személyesen szintén
csodált és megcsodált Jón Kalman Stefánsson trilógiája, az írott szó erejével vert könyv, amely tényleg
újrateremtene egy sűrű valóság-illúziót -; ha nem is akar igaznak látszani, ha
megmarad legendának. Mert legalább megpróbálja. Megpróbál életeket képzelni,
úgy, ahogy az életünk gondol saját magára. Mert például abban a felsorolásban
mindenki valaki volt, bármelyiknek
ugyanígy elmesélhetné a legendáját az isten kegyelméből való író. Elgondolkozva
közben az írás mibenlétén, a kiválasztottság tudatán, hétköznapi borzalmainkon,
amilyen például az abúzus, a hétköznapi előítélet, a közöny, s még sorolhatnám.
Elmereng a velünk élő meséken és rémmeséken, a képzelet mibenlétén. Sjón ereje
számomra abban van, hogy lemond a valóság illúziójáról a megragadása kedvéért.
Mert mindenen túl, amikor már csak emlékeznek ránk, a megragadható valóságunk csak
ez a legenda lesz. Ami talán tényleg ott vár valahol a jövő személytelen (vagy
tán már magára is ébredt) elméjében, hogy egyszer valaki elolvassa.
Kiadó: Gondolat
Fordította: Patat Bence
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése