Hét éve már, hogy először olvastam Maria Semple regényét – ha jól
emlékszem, már akkoriban pletykálták, hogy előbb-utóbb vászonra kerül. A könyvet
imádtam, mélyen megérintett a gigantikus kudarcát feldolgozni képtelen egykori
sztárépítész története, aki száműzi magát saját közegéből egy olyanba, ahol még
véletlenül sem érintheti a kreativitás szele, mígnem aztán ketrecbe zárt
vadállatként kis híján valóban beleőrül a saját magára húzott elszigeteltségbe.
Bernadette számomra egyfajta popkulturális ikonná nőtte ki magát: a meg nem
értett wonder woman, aki inkább elzárkózik a világ elől, minthogy esélyt adjon,
hogy még egyszer megalázzák és összetörjék álmait. Persze a történet tanulsága
adja magát: a kreatív elmének alkotni kell, akkor is, ha százsor beletörik a
bicskája a megnemértésbe; ahogy még a leginkább introvertált személyiségnek is
szüksége van némi interakcióra másokkal, akkor is, ha azok idegesítő szúnyogok,
akiket még lecsapni sem érdemes – ellenkező esetben komolyan becsavarodunk és
fennáll a veszélye, hogy ráborítjuk a domboldalt a szomszéd házára.
Ó, az a sárlavina! Ó, az a szúnyogriasztó
tábla! Kis-Trianon, gyóntatószékbe szorult kutya, a forgóétterem ablakába tett
születésnapi üdvözlő kártya, a sátáni Audrey és az ő szederirtó szakija… Megannyi
apró részlet, melyeken ennyi idő után is jóízűen kacagok.
Évek óta vártam a megfilmesítést, amióta
híre jött, hogy a főszereplő tán legkedvencebb kortárs színésznőm, Cate
Blanchett lesz, azóta egy kicsit még jobban. Pár hete aztán feltűnt, én meg jó
kiscserkész módjára előbb újraolvastam a regényt, tuti legyek már képben
mindennel, nehogy meglepetés érjen… Hát, az újraolvasást nem bántam meg, a nyár
egyik legkellemesebb olvasmányélménye lett (sokat elmond az idei nyárról, hogy
a legjobb olvasmányélményeim egytől egyig újraolvasások – Bernadette, A Hollókirály, Amerikai istenek, New York 2140), sajnos a filmről nehezen tudnám elmondani ugyanezt.
Komolyan értetlenül állok az előtt, hogy
sikerült ez ennyire félre… Pláne úgy, hogy nem csak a főszereplő személye volt
garancia a sikerre, de a rendezője az a Richard Linklater, akinek Mielőtt…
trilógiájáért már-már vallásos hittel rajongok, és aki legutóbb a Sráckorral
bizonyította, hogy az emberközeli, hétköznapi kis őrületekkel, gondokkal,
hisztikkel, megnemértésekkel teli történeteknek kevés nála ihletettebb mesélője
van. Sokan írták, hogy Linklaternek nem áll jól, ha más által írt történetet
adaptál, ő igazi szerzői filmes – mivel szerintem Bernadette-en kívül nem
láttam még más adaptációját, erről nem tudok nyilatkozni. De tény, ebből a történetből
kilúgozott minden humort, minden eredetiséget, minden szerethetőséget, minden valódi
drámát. Mindent, ami annyira élővé és szerethetővé teszi a regénybéli
Bernadette-et. Ami maradt, az egy elkényeztetett hisztérika családi
kalandfilmje sok szép antarktiszi képpel, hosszan kitartott egymásra
mosolygással, ostoba narrációval, gyermeteg módon megoldott konfliktusokkal.
Órákig tudnám vesézni, mi nem tetszett
benne, de maradjunk a legfájóbb pontoknál. Cate. Az isteni Cate, aki itt - nem tudom,
tudatos szándék eredményeképp-e vagy mert annyira gúzsba kötötte őt is a balul
sikerült forgatókönyv, mint Bernadette-et Seattle ködtengere - egy az egyben a Blue Jasmine-beli alakítása paródiáját adja elő. No ne legyenek kétségeink,
ez a nő egy zseni, szóval ha saját legnagyobb alakítását parodizálja, azt is zseniálisan
csinálja, de azért ott motoszkál az egyszeri nézőben, hogy ha egy ennyire
elkúrt forgatókönyvvel, kisujjból kirázva is ennyit tudott emelni a film
színvonalán, akkor mit hozott volna ki az amúgy a könyv lapjain remekül megírt
karakterből, ha belead(hat) apait-anyait?
A narráció. A regény levelek,
naplóbejegyzések, FBI akták, újságcikkek gyűjteménye, melyekből töredékesen, időben
és térben ugrálva, jó néhány vakvágánnyal áll össze a teljes történet. A filmesek
mindebből egy egyenes vonalú mesét kreáltak, ahol az egyetlen valamire való
narratív trükk az, amikor Bernadette addig még a lánya számára is ismeretlen
múltját egy videóelőadásból ismerjük meg – a többit azzal „színesítették” hogy
Bernadette a virtuális asszisztensének írt leveleit a szövegfelismerőbe
diktálja, az anyját kereső Bee meg áldokumentumfilmesen meséli el, miért nem
tűnhetett el úgy anyu, ahogy azt a felnőttek gondolják. Hogy a narráció esett-e
áldozatul a történet egyszerűsítésének, vagy fordítva, a narráció egyszerűsítése
hozta magával a történet megnyirbálását, nem tudom megállapítani, de tény: jó
néhány mellékszál egyáltalán nem, vagy nagyon elferdítve jelenik meg a filmben.
Audrey Griffin ördögből angyallá avanzsálásának teljes kihagyása és a
szomszédviszály ilyetén kilúgozása leginkább azért bosszantó, mert a könyv
legszórakoztatóbb mellékszereplőjéről van szó (és mert Kristen Wiig is jobban
megírt szerepet érdemelt volna); a férj és titkárnője viszonyának kihagyása
viszont teljesen megváltoztatja a történet fókuszát, és elfogadhatatlanul
torzítja a feleségét ha kell, erőszakkal pszichiátriai kezelés alá vetni kívánó
Elgie alakját. Mert hát a könyvben, akárhogy nézzük, sunyi rohadék, aki bármennyire
szereti Bernadette-et, azért félrekufircol és észre sem veszi, hogy felesége
évek óta táncol az idegösszeroppanás szélén. A filmben ezzel szemben búsképű áldozat, aki ki van szolgáltatva egy
hisztérika szeszélyeinek.
Ha nagyon megfeszítem magam, pár dolgot
azért ki tudok emelni: a vizuális megvalósítás szuper – a szétesőfélben lévő
egykori iskolaépülettől kezdve, ahol Bernadette és családja él (és ahol
gondosan utat adnak a padlódeszkákat felgyűrő szederindáknak) az Antarktisz
vakító fehérségéig, Bernadette óriási napszemüvegétől az egykori sztárépítész
Beeber-házáig minden épp olyan, ahogy a könyv alapján elképzeltük. Abban a
párhuzamos jelenetsorban pedig, amikor Bernadette egykori mentorával beszélgetve
idézi fel, mi is történt vele az elmúlt húsz évben az építészeti kudarctól való
meneküléstől a vetéléseken át a betegen született, majd féltő gonddal óvott
csodagyerekig, miközben a férj egy pszichiáterrel beszél felesége aggasztó
állapotáról és próbálja ön- és közveszélyesnek beállítani, hogy elérje a kényszergyógykezelést
– no itt megcsillan valami abból, miért is remek rendező Linklater és mit
lehetett volna kihozni ebből a sztoriból. Itt öt percben látjuk illusztrálni egy
házaspár tökéletesen eltérő narratíváját házasságuk (és életük) széteséséről,
egy egykoron óriási művész meghasonlását és bezárkózását, egy anya tragédiáját,
aki sosem kért és nem kapott segítséget ahhoz, hogy feldolgozza traumáit. Kár,
hogy a maradék közel két óra a fasorban sincs ehhez képest.
Fáj kimondani, mert én alapból nem vagyok
adaptáció-ellenes, sőt, számos adaptációt imádok, néhányat még az alapanyagnál
is jobban, de ez az az eset, amikor jobb lett volna, ha senkinek nem jut eszébe
Semple könyvét vászonra vinni.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése