Sarah Polley már rég nem „az a kislány a Váratlan utazásból”. Időközben felnőtt,
megpróbálkozott a „komoly” színészkedéssel (egy felnőtt kori filmjét sem
láttam, de állítólag feledhetően…), majd hagyta a csudába az egészet és inkább
átigazolt a kamera túloldalára. És milyen jól tette! Megírt és megrendezett két
remek filmet, az Egyre távolabbat,
melynek forgatókönyvéért Oscarra is jelölték, és a szerintem konkrétan zseniális
Volt egy táncot (erről is írni kéne,
de nagyon). Aztán olyasmibe fogott, amit
csak a legnagyobb és legkegyetlenebb művészek szoktak – fogott egy saját
traumát, amit nem tudott másképp feldolgozni, összetrombitálta családtagjait,
akik így vagy úgy részt vettek benne, tanúi voltak, kárvallottjai és
kárörvendői lettek, leültette őket, rájuk szegezte a kamerát és azt mondta: itt
vagyunk, feszítsetek keresztre. Az eredmény egy roppant szórakoztató és nagyon
megható dokumentumfilm.
Sarah tizenegy éves volt, amikor elveszítette
édesanyját, a színésznő Diane Polley-t. Kései gyermek volt, két idősebb
testvére már kirepült a családi fészekből, anyja korábbi házasságából származó
két féltestvére meg sosem élt velük, így Sarah-t kiskamasz korától az apja
nevelte. Igazi kis kakukkfióka volt: a családi ebédeken visszatérő poén volt,
mennyire nem hasonlít apjára és testvéreire. Bátyjai előszeretettel trollkodtak
azon, hogy anyjuk egy vélt kalandjából született. S mit ad isten, Diane Polley
Sarah fogantatása idején valóban torontói családjától távol, Montrealban élt
egy ideig, köszönhetően egy visszautasíthatatlan színházi felkérésnek. Ahogy
telnek az évek, Sarah-ban egyre erősödik a gyanú, egyre több barát ejt el aprócska
célozgatásokat egy montreali kalandra, előkerül három fotó a darabban játszó
színészekről és az egyikben felismerni véli biológiai apját.
Irány Montreal, irány a feltételezett apa.
Akiről hamar kiderül, hogy egészen más, mint akire gondolt – egyúttal, be kell
vallani, anyjáról is kiderül, hogy egészen más, mint akinek ismerte. Következik
a lassú ismerkedés: apa és lánya egyre gyakrabban kommunikálnak, egyre közelebb
kerülnek egymáshoz, a DNS-teszt bizonyságot hoz és adja magát a kérdés: elmondja-e
Sarah az igazságot imádott nevelőapjának és testvéreinek? Innentől könnyedén
belecsúszhatnánk az „élet írta igaz mesék” giccses kliséibe, de közbeszól a
huszonegyedik századi bulvár: mivel mind Sarah, mind szülei, mind az újonnan
felfedezett apa kanadai színházi és filmes hírességnek számítanak, egy újságíró
hamar megneszeli a potenciális sztorit, és kényszerhelyzetbe hozza a nem kissé
zavarodott színésznőt. El kell mondania.
Az élet a legkegyetlenebb rendező, de
Sarah Polley azért simán felveszi vele a versenyt – ahogy Michael Polley, a nevelőapa
egy ponton megjegyzi. Mert mit tesz ez a zavarodott színész-rendezőnő, akinek
egész addig ismert világa darabjaira hullik abban a pár hétben? Naná, hogy
filmet csinál belőle. Sarah, a dokumentumfilmes, a vásznon látható, kamerával a
kezében mindenkit kényelmetlen helyzetbe hozó Sarah persze egészen más – ő összeszedett,
tudatos, szigorú rendezőként figyeli a filmjét narráló apját a hangfelvételen.
Közben minden képkockán átsejlik Sarah, a helyét kereső kislány alakja. A dokumentumfilm
gerincét a felfedezés és a belőle, apáiból, testvéreiből, szűk környezetükből
kiváltott reakciók adják – ez még önmagában kevés az üdvösséghez. Ami igazán
különlegessé teszi, az Diane Polley, az életvidám színésznő, csapodár feleség
és lelkiismeretfurdalástól gyötört anya alakjának megelevenítése. Sarah
színészek segítségével „játssza újra” az egykoron történteket, a néma képkockákat
az apa narrálásával festve alá – simán elhitetve velünk, hogy korabeli felvételeket
nézünk. Az elbeszélésekből és a képkockákon megelevenedő anya minimum
ellentmondásos, de lenyűgöző figura: egy sikeres színésznő, aki fiatalon kötött
házasságát és két gyermekét hagyta ott a nagy szerelemért, amiért alaposan megkövezte
a korabeli sajtó – hogy aztán az új szerelem ellaposodásával épp ezért ne lépjen
ki újra a kapcsolatból: soha nem hagyott volna el még két gyereket. Így lesz a Sarah
születéséhez vezető kaland csupán kaland, mely összetört szívet hagy maga után
és harmincegynéhány évvel később is képes fájdalmat okozni.
Hogy milyen reakciókat vált ki a
dokumentumfilm ötlete a családból és a környezetből – végigkísérhetjük ezt is.
Michael Polley, aki a legnagyobb és legfájóbb szerepet vállalta, aki narrál és
aki a lánya kamerája előtt omlik össze, emberfeletti támogatásról tesz
tanúbizonyságot. A testvérek zavarban vannak, és csupán Sarah hóbortjának
tekintik az egészet, ami úgysem fog érdekelni senkit. A megtalált apa a legérdekesebb
eset – Harry Gulkin, a Golden Globe-díjas producer saját szája íze szerint
forgatná le a történetet. Ő a saját igazságát szeretné vásznon látni, a belé
halálosan szerelmes, ám a család oltárán e szerelmet feláldozó Diane Polley
történetét. A producernek igaza van, még ha saját hiúsága beszél is belőle – az
egy jóval közönségbarátabb film lehetne. De nem Sarah Polley filmje.
Stories
We Tell
– történetek, melyeket mesélünk, mondja az angol cím. Sarah-t nem az „igazság”
érdekelte, hisz tudja, ahol ennyi ember érzései és évtizedes emlékei játszanak
szerepet (pláne ha a legfontosabb szereplő már nem él) ott az igazság képlékeny
fogalom. Őt az érdekelte, hogyan meséljük el a történeteinket, hogyan emlékezünk
a szeretteinkre, hogyan építjük fel a családi legendárium darabjait. Gyönyörűen
mesél identitásképzésről, valóságértelmezésről, a múlt vétkeinek elkendőzéséről
és a sebek feltépéséről. Arról, hogy mindez olykor elengedhetetlen ahhoz, hogy
rátaláljunk a saját történetünkre.
Hisz ki is valójában Sarah Polley? Hol van ő ebben a történetben? Megannyi
megszólaló közül épp ő hiányzik – a lány, akinek a lába alól kihúzták a talajt,
nem szólal meg, csupán néhány levele kerül beolvasásra. Helyette itt van nekünk
ez a fiatal rendezőnő, aki saját traumája legmélyére nyúlt és ráöntötte azt a
filmvászonra. Dokumentumfilm helyett kínvallatás – mondja az apa. Igaza van. De
nem feledhetjük: minden egyes mondattal, amit szereplőiből kihúz, Sarah magából
is kiszakít egy darabot. Azzal együtt, hogy a végeredmény roppant szórakoztató és
végső soron kedves film lett, valójában az egyik legszebb és legkegyetlenebb
terápiás alkotás, amit valaha láttam.
Nem gondoltam, hogy lehetséges, de érdekelni kezdett... Köszi! :)
VálaszTörlésIgazán nagyon szívesen :) nem szeretek direktben ajánlgatni, de szerintem neked ez tetszene.
Törlés